printlogo


مدیرعامل مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی اعلام کرد
تعامل بیش از 90 درصد جامعه کارفرمایی با‍‍ مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی
کاهش بیش از 50درصدی موارد اختلاف و شکایات، توسعه تعامل با جامعه کارفرمایی، تأکید بر رعایت کامل قوانین و مقررات، هم‌افزایی با جامعه کارفرمایی، حل چالش‌های کارفرمایان، افزایش رضایتمندی و تعامل بیش از 90درصدی جامعه کارفرمایی در حوزه بازرسی و حسابرسی از دفاتر قانونی، بخشی از خروجی مهم‌ترین اقدمات مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی است که توسط سعید حاجی‌سلطانی، مدیرعامل این مؤسسه مطرح شد.

مدیرعامل مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی همچنین در گفت‌وگو با «آتیه‌نو» بر اجرای حسابرسی هوشمند و بهره‌مندی از فناوری در این حوزه و برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری جهت ارتقای سطح تعامل و انتفاع دوسویه با کارفرمایان و افزایش رضایتمندی این بخش از شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی تأکید کرد. 

هوشمندی، هدفمندی و هم‌افزایی 
حاجی‌سلطانی این مجموعه را مؤسسه‌ای هوشمند، هدفمند و هم‌افزا دانست و گفت: «هم‌افزایی این مؤسسه به‌واسطه نزدیکی هر‌چه بیشتر با جامعه مخاطبان شکل گرفته است. در واقع دو قشر مخاطب در قالب بیمه‌شدگان با درخواست رسیدگی سریع به دفاتر قانونی و دیگری جامعه کارفرمایان با مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی در ارتباط هستند. مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در هم‌افزایی اشاره شده تلاش مؤسسه در عدم افزایش مشکلات جامعه کارفرمایی در این حوزه فعالیت است. تمام تلاش ما در حل مشکلات و چالش‌های کارفرمایان توسط مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی است.» او ادامه داد: «جلساتی با نمایندگان و مسئولان کارفرمایان مرتبط برگزار کردیم و با استناد به صحبت‌های آنان در حوزه مشکلات و مسائل مربوطه، بررسی موارد مطرح شده را در این دوره مورد بررسی قرار دادیم. مشکلات مربوط به جامعه کارفرمایان در حوزه حسابرسی و بازرسی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ ابتدا مشکلات ساختاری در حوزه شمول و غیرشمول کردن مزایای استخراج شده برای کارفرمایان مورد بررسی قرار می‌گیرد. کارفرمایان عمدتاً معتقدند که مزایای اشاره شده مشمول کسر حق‌بیمه نیست، اما مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی از گذشته موارد مذکور را مشمول می‌داند که موضوعاتی نظیر بازنشستگی، فاکتورهای خرید، قبض‌های آژانس و برخی موارد دیگر را شامل می‌شود. » مدیرعامل مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی افزود: «تغییر گروه‌ها، مجری و ارتباط ناظر مؤسسه با کارفرمایان، رسیدگی دقیق به مشکلات کارفرمایان و همچنین مهلت‌های قانونی به کارفرمایان جهت آماده کردن مدارک و مستندان و سرعت و دقت در کار ازجمله اقدامات این عرصه را تشکیل می‌دهد. تمام سعی همکاران ما در حوزه بازرسی و حسابرسی ایجاد و توسعه رضایتمندی جامعه کارفرمایی است.»
حاجی‌سلطانی توضیح داد: «مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی نقطه حساسی در حوزه تعامل با جامعه کارفرمایان مشمول قانون تأمین‌اجتماعی است. ما در این مسیر همواره بر‌اساس قانون باید جانب حق را رعایت کنیم. در برخی موارد در حوزه رسیدگی به مشکلات خرد اختلاف مؤسسه حسابرسی و کارفرمایان، پیش از استعلام از شعبه با دعوت از کارفرما، زمینه گفت‌وگو و برطرف کردن موارد مطرح شده را فراهم می‌کنیم. در این راستا تلاش بر یکسان‌سازی نظرات انجام می‌شود. در غیر این صورت بر‌اساس قانون موضوع در هیأت‌ها مطرح و به آن رسیدگی می‌شود.»

تزریق اطمینان به کارفرمایان
این مقام مسئول گفت: «مورد دیگر در حوزه اقدامات تعاملی مورد نظر برای سال آینده به موضوع تسهیل‌گری در امور مربوط می‌شود. هدف، تزریق اطمینان به کارفرمایان است که در شرایط بازرسی، گروه شناسایی شده و مسلط به امور و فعالیت‌های شرکت مربوطه با اخلاق حرفه‌ای و تکریم ارباب‌‎رجوع، سرعت در انجام کار و برخورد بین بازرسان سازمان و کارفرمایان را در رأس کارهای خود قرار می‌دهند.» او اضافه کرد: «تلاش ما این است که رشد رضایتمندی کارفرمایان را از فرایند انجام کارهای حوزه حسابرسی و بازرسی محقق کنیم. همچنین بناست در ارتباط با حل اختلاف‌نظرات موجود، جلساتی با مراجع برون‌سازمانی برگزار کنیم. اخیراً در دادستانی تهران موضوعات نحوه برخورد با پاداش‌ها، فاکتورها و هزینه آژانس‌ مطرح و بررسی شد. همچنین مواردی نظیر اختلاف بین مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی، بازرسان، کارفرمایان و سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این ارتباط قابل بررسی است. سعی داریم کارفرمایان غیر از مشکلات جاری، در حوزه تمیز دادن موارد مشمول و غیرمشمول موردی را تجربه نکنند.»

اعتقاد کارفرمایان به قانون تأمین‌اجتماعی
مدیرعامل مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی بیان کرد: «در حوزه تعامل و همکاری با جامعه کارفرمایی، تمام کارفرمایان به قانون تأمین‌اجتماعی اعتقاد دارند و بر این اساس عمل می‌کنند. به این واسطه انتظار داریم در ارتباط با رعایت ماده (47) قانون تأمین‌اجتماعی در حوزه رسیدگی و بررسی به دفاتر قانونی با اعلام مؤسسه، مدارک و مستندات مورد نیاز به‌موقع‌ آماده شود. در راستای ارزیابی مؤسسات فعال در حوزه بازرسی و کارگزاری‌ها و نحوه و میزان همکاری آنان در حوزه رسیدگی و بازرسی از دفاتر قانونی شرکت‌ها، نکاتی مد نظر مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی است. در پایان هر فصل و به‌صورت سالانه در تهران و استان‌ها این مهم عملیاتی می‌شود. مشکلات و چالش‌های موجود در این زمینه نیز برای سال‌ جاری و سال آینده برطرف می‌شود.»

اعتراض حق کارفرماست
حاجی‌سلطانی با تأکید بر اینکه اعتراض حق کارفرماست، گفت: «اگر بیشترین و دقیق‌ترین عملیات بازرسی از دفاتر قانونی صورت گیرد، همچنان موارد اختلاف موجود است. در واقع برخی مزایا نظیر دستمزد ذاتاً مشمول کسر حق‌بیمه هستند، اما آن مواردی که بیشتر اختلاف نظر با کارفرمایان را موجب می‌شود، عدم وجود مدارک و مستندات متقن و کافی به هنگام بازرسی از دفاتر قانونی است که به حسابرس ارائه نمی‌شود.»
او اضافه کرد: «البته شکایات به لحاظ بار آن دسته‌بندی می‌شوند. شکایات رفتاری از طریق مؤسسه، بازرسی سازمان، سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌های نظارتی بررسی می‌شود. دیگر اعتراضات ساختاری در ارتباط با اعلام بدهی است که این مورد به دو بخش نقص مدرک و نقض رسیدگی تقسیم می‌شود. در حوزه نقص مدرک سؤال اینجاست که چرا هنگام بازرسی مدارک به بازرس ارائه نشده است. نکته قابل‌توجه اینکه موارد اختلافی و شکایات مربوط به حوزه‌های کارفرمایی در دوره بیش از 2.5 سال گذشته در قالب دولت سیزدهم کاهش بیش از 50درصدی داشته است. البته پرونده‌های حوزه حسابرسی ارسالی از دیوان عدالت اداری کمتر دیده می‌شود. در این ارتباط اولین خواسته ما از همکاران، عدم خروج اختلاف‌نظر به بیرون از سازمان و مؤسسه است و باید تمام تلاش در راستای حل مشکل در درون مجموعه صورت گیرد. در حوزه‌های مختلف رفتاری و ساختاری این موارد حل‌و‌فصل می‌شود.»
او توضیح داد: «بیشترین شکایات و اعتراضات کارفرمایان در زمینه‌ مطالبات و برآورد مبالغ استخراج شده توسط مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی است. در حال حاضر بیش از 90درصد جامعه کارفرمایی با مؤسسه حسابرسی تعامل و همکاری دارند. فراوانی بخش عدم همکاری برخی کارفرمایان با مؤسسه در حوزه بازرسی از دفاتر قانونی نیز که به‌واسطه دلایل مختلف اتفاق می‌افتد، در برابر حجم گسترده همکاری بسیار ناچیز است.»   

تقویت تعامل با کارفرمایان از طریق فناوری
حاجی‌سلطانی افزود: «باید استفاده هرچه بیشتر از بسترهای فناوری در راستای توسعه تعامل با جامعه کارفرمایی و کاهش فرایندهای رسیدگی و بازرسی را در دستور کار داشته باشیم. این مهم زمینه تقویت تعامل کارفرمایان با مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی را ایجاد می‌کند. با کاهش کاغذبازی‌های حوزه بازرسی و حسابرسی و اقبال بیشتر به استفاده از فناوری در انجام امور، تسهیل‌گری و کاهش هزینه‌ها به‌معنای واقعی اتفاق می‌افتد. در این حوزه همچنین حسابرسی هوشمند از پنجره فناوری آغاز می‌شود و گسترش می‌یابد. ارتباط دوسویه با کارفرمایان در جهت منافع جامعه کارفرمایی و تحقق اهداف سازمان تأمین‌اجتماعی است. به شرط رفتار مناسب و قانونی با کارفرما انتظار رفتار متقابل درست از آنان منطقی است و به این واسطه تعامل اثرگذار شکل می‌گیرد.» 

صاحبان اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی
حاجی‌سلطانی در ادامه توضیح داد: «با توجه به تأمین بخش اعظم منابع تأمین‌اجتماعی توسط بیمه‌شدگان و کارفرمایان، این شرکای اجتماعی را باید صاحبان اصلی سازمان محسوب کرد. در واقع سازمان تأمین‌اجتماعی با وفاداری شرکای اجتماعی و ذی‌نفعان نظیر کارفرمایان پایدار خواهد ماند. ضررهای عدم تعامل و توجه به کارفرمایان عیناً به خود ما در سازمان تأمین‌اجتماعی و مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی برمی‌گردد. کارفرمایان سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان پاکدست‌ترین نمونه مخاطبان در تعامل با این سازمان هستند. هم‌افزا بودن به این معناست که مخاطبان به‌درستی شناسایی شده، برخورد مناسب با آنان در دستور کار قرار گرفته و مطالبات‌شان در بهترین شکل ممکن احصا شود.»