printlogo


جایگاه تأمین‌اجتماعی و کارفرمایان در رشد تولید
حسن فلاح مدیرکل استان مازندران

تقویت حوزه رشد و تولید به‌عنوان وظیفه‌ و تکلیفی مهم به عهده جامعه کارفرمایان و سازمان بزرگی همچون تأمین‌اجتماعی است. این موضوع بسیار حساس و کلیدی به حساب می‌آید؛ زیرا هرچه کارفرمایان شرایط بهتری جهت تداوم فعالیت اقتصادی و حوزه کسب‌وکار داشته باشند، به‌طور قطع تولید در عرصه‌های مختلف با رشد مواجه خواهد شد. همچنین گسترش بیشتر تولیدات، تأمین فضای کار برای افراد بدون شغل و ایجاد فرصت‌های شغلی را به‌دنبال دارد. از این طریق رشد شمار بیمه‌شدگان این سازمان بیمه‌گر محقق می‌شود. با توجه به تکلیف قانونی تأمین‌اجتماعی در برابر افراد بدون بیمه در جامعه، با رونق تولید و رشد فضای کسب‌وکار، فعالیت‌های این سازمان هم گسترش یافته و از طرفی این نهاد بیمه‌ای به وظیفه خود یعنی پوشش بیمه‌‌ای همه افراد شاغل عمل خواهد کرد. با توجه به اینکه بهبود روابط تأمین‌اجتماعی با کارفرمایان از طریق تعامل بیشتر با این گروه‌ها به نتیجه می‌رسد، رفع مشکلات موجود در حوزه کارفرمایی از سوی این سازمان بسیار اثربخش است. به‌همین منظور برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات بیمه‌ای برای تسهیل امور حوزه کارفرمایی یک ضرورت محسوب می‌شود. از طریق دوره‌های آموزشی قوانین و مقررات بیمه‌ای، علاوه بر آشنایی کارفرمایان با قوانین، زمینه رسیدگی بیشتر به مشکلات بیمه‌ای موجود در کارگاه‌ها و برنامه‌ریزی جهت سهولت هرچه بیشتر خدمات‌دهی به آن‌ها فراهم می‌شود. سازمان طی دوسال‌ونیم گذشته اقدامات مؤثری به‌منظور تسریع خدمت‌رسانی و سهولت دسترسی کارفرمایان به خدمات این نهاد بیمه‌گر انجام داده است. برای مثال می‌توان به سرویس‌های الکترونیک موجود در سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی
 (es.tamin.ir) برای حوزه کارفرمایی، بیمه‌شدگان و مستمری‎بگیران اشاره کرد. اکنون بخشی از خدمات برای حوزه کارفرمایان در این سامانه در دسترس قرار دارد. ارسال لیست و دریافت حق‌بیمه خدمات قابل ارائه در سامانه خدمات غیرحضوری هستند تا کارفرمایان بتوانند در سریع‌ترین زمان از این نوع خدمات استفاده کنند. ازآنجاکه این سامانه جهت سهولت کارفرمایان در دسترسی به خدمات سازمان طراحی و اجرا شده، کارفرمایان با استفاده از گذرواژه خاص خود امکان ورود به سامانه و بهره‌گیری از خدمات آن را دارند. در این مسیر رفع اختلال‌های ‌نرم‌ا‌فزاری و گسترش هرچه بیشتر خدمات، رضایتمندی کارفرمایان را به‌همراه خواهد داشت. سهولت در دسترسی به خدمات یکی از اولویت‌های جدی تأمین‌اجتماعی در راستای اجرای این سامانه است، لذا کارفرمایان باید با پرداخت به‌موقع حق‌بیمه‌های کارگران و خود، تأمین‌اجتماعی را همراهی کنند. وصول حق‌بیمه از اصلی‌ترین منابع برای اجرای تعهدات این سازمان در قبال همه افراد تحت‌پوشش محسوب می‌شود. بنابراین وصول به‌هنگام سهم حق‌بیمه‌ها، تأمین‌اجتماعی را در توسعه خدمات و ایفای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت یاری خواهد کرد. توسعه فعالیت‌های حوزه کارفرمایی و شرکای اجتماعی در بخش فرهنگی علاوه بر رضایتمندی افراد، موجب ارائه بهتر خدمات به مخاطبان می‌شود. با توجه به مزایای فعالیت‌های فرهنگی تأمین‌اجتماعی، باید موضوعات حوزه کارفرمایی و برگزاری نشست‌ها و دوره‌های آموزشی ویژه این افراد مورد توجه خاص قرار گیرد تا نفع چندسویه آن برای کارفرمایان به‌عنوان شرکای اجتماعی، سازمان تأمین‌اجتماعی و ذی‌نفعان حاصل شود. در همین راستا برگزاری نشست‌های تخصصی بررسی مشکلات حوزه کارفرمایی به‌ویژه در بخش قوانین و مقررات کاربردی و مورد نیاز کارفرمایان یک ضرورت در نظر گرفته می‌شود. البته جلسات مشاوره کارگاهی برای کارگاه‌های دارای بحران نیز باید در دستور کار سازمان باشد. تاکنون دوره‌های آموزشی، جلسات توجیهی و نشست‌های متعددی در این زمینه برگزار شده، اما چون برخی کارفرمایان هنوز با قوانین و مقررات آشنایی کامل ندارند، برگزاری مستمر این دوره‌ها ضروری است. در پایان باید گفت کارفرمایان به‌عنوان بازوان اصلی و شرکای کلیدی اجتماعی سازمان، تأثیر مهمی در چرخه‌ تولید و اقتصاد کشور دارند که با پرداخت حق‌بیمه و اثرگذار بودن در این چرخه، زمینه اشتغال پایدار را در جامعه فراهم می‌کنند. تعامل و همکاری جدی کارفرمایان با سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه بیمه‌پردازی، یاریگر این نهاد بیمه‌ای در ارائه خدمت به 53درصد جمعیت کشور خواهد بود. سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این شرایط علاوه بر رشد منابع، برای ایفای تعهدات در قبال همه افراد تحت‌پوشش همانند گذشته عمل خواهد کرد. تعامل منطقی و دوسویه با کارفرمایان، وصول به‌موقع حق‌بیمه و در نتیجه تسهیل ارائه تعهدات به جامعه هدف را در پی دارد. همچنین شکل‌گیری این شرایط از ایجاد بدهی و پرونده‌های جدید برای کارفرمایان در سازمان جلوگیری می‌کند.