مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمیناجتماعی تشریح کرد
فرایند و شاخصهای انتخاب کارفرمایان برتر
وصول حقبیمه و ارائه خدمات در قبال آن، اساس ارتباط تأمیناجتماعی و کارفرمایان است. چه برنامهای برای گسترش تعامل منجر به تسهیل وصول مطالبات از جامعه کارفرمایی هدفگذاری شده است؟
تعداد کارفرمایان دارای کسبوکار که در تعامل با سازمان تأمیناجتماعی هستند بسیار گسترده است. براساس سالنامه آماری سال 1401 سازمان تأمیناجتماعی، تعداد بیمهپردازان اجباری این سازمان بالغ بر 14میلیون و 500هزار نفر بوده که از طریق یک میلیون و 200هزار کارگاه بیمه آنها پرداخت شده است. همچنین افرادی که بهصورت مستقل اقدام به فعالیت میکنند و کارفرمای مشخصی ندارند (مانند رانندگان، قالیبافان، کارگران ساختمانی، اشخاص دارای حِرف و مشاغل آزاد، بیمهشدگان اختیاری، مستخدمین مساجد و مداحان) و مشمول بیمههای خاص سازمان تأمیناجتماعی میشوند، جمعیتی بالغ بر چهار میلیون نفر را شامل میشوند. این آمار نشاندهنده اهمیت ویژه و اثرگذاری بالای شیوه تعامل سازمان تأمیناجتماعی بر محیط کسبوکار، تولید کشور و بهویژه کارفرمایان است. در همین راستا ادارهکل امور فرهنگی، اجتماعی در چهارچوب وظایف خود بهصورت مستمر با کارفرمایان و تشکلهای صنفی آنها در ارتباط و تعامل همیشگی است. برگزاری جلسات تعاملی مشترک، شرکت در همایشها، سمینارها و جشنوارهها ازجمله بسترهای ارتباطی سازمان با کارفرمایان است. خوشبختانه سازمان تأمیناجتماعی همواره در حال رصد مشکلات جامعه فرهیخته و فهیم کارفرمایی است و از این رهگذر موفق به برنامهریزیهای مختلف شده است. بهعنوان مثال کارفرمایان از نوع برخورد کارکنان شعب تأمیناجتماعی رضایت کامل ندارند، یا خواستار وحدت رویه در اجرای بخشنامهها در واحدهای اجرایی، تسهیل بازرسی از دفاتر قانونی و بازرسی کارگاهی و مساعدت در تقسیط بدهیها هستند. در همین راستا ادارهکل امور فرهنگی، اجتماعی با تدوین برنامههای متنوع آموزشی، فرهنگی و عملیاتی تلاش کرده تا نسبت به کاهش دغدغههای این قشر مولد گام بردارد. برای نمونه بهدلیل ضعف اطلاعات بیمهای برخی کارفرمایان، ادارهکل فرهنگی، اجتماعی در قالب دستورالعمل برگزاری دورههای یادگیری تأمیناجتماعی (دیتا) اقدامات قابلتوجهی را برای حضور کارشناسان تأمیناجتماعی در محل اشتغال کارفرمایان و ارائه مطالب آموزشی به جامعه کارفرمایی صورت داده است.
یکی از مهمترین درخواستهای کارفرمایان تسهیل ارتباط و تعامل با مسئولان سازمان تأمیناجتماعی است. در این راستا چه برنامهای اجرایی شده است؟
در راستای توسعه تعاملات دوجانبه از ابتدای سال جاری تاکنون معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانها موفق به برگزاری جلسات متعدد تعاملی اعضای هیأتمدیره تشکلهای کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی با حضور مدیرعامل، معاونان و مدیران ستادی سازمان تأمیناجتماعی شده که خوشبختانه آثار و نتایج بسیار مطلوبی به همراه داشته است. برگزاری جلسات تعاملی، جلسات ستاد عالی اجراییسازی شعار سال، شرکت در جلسات شورای راهبردی شرکای اجتماعی و شورای مقرراتزدایی، تنقیح و تلخیص بخشنامهها و دستورهای اداری از تعاملاتی است که حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان با شرکای اجتماعی خود داشته است.
تشکیل شورای راهبردی شرکای اجتماعی نقطه عطفی در توسعه تعاملات تأمیناجتماعی با ذینفعان و فعالان تشکلهای کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی است. این شورا دارای چه کارکردهایی است؟
با همت معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانها و همکاری اعضای تشکلهای کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی و با تصویب ضابطه اجرایی این شورا در هیأتمدیره سازمان برای اولینبار در سال جاری موفق به تشکیل دبیرخانه شورای راهبردی شرکای اجتماعی و برگزاری جلسات آن در معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانها شدیم. شورای راهبردی شرکای اجتماعی را میتوان عالیترین مرجع مشورتی سازمان تأمیناجتماعی با ذینفعان و مخاطبان دانست. این شورا امسال به دو صورت استانی و ستادی جنبه عملیاتی پیدا کرده است.
در طول سال جلسات این شورا با مشارکت اعضای تشکلهای فعال و قانونی کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی در سطح تمامی استانهای کشور برگزار شده است. اولین جلسه ستادی این شورا هم در معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانها با مشارکت رؤسا و نمایندگان تامالاختیار تشکلهای قانونی کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی برگزار شد. براساس ضابطه اجرایی، شوراهای راهبردی شرکای اجتماعی وظیفه احصای پیشنهادات و نظرات شرکا و انتقال یا انعکاس آن را به عالیترین مقام اجرایی سازمان دارند. در واقع این پیشنهادات با دستور مدیرعامل سازمان میتواند جنبه اجرایی و اصلاحی پیدا کند.
مأموریت اصلی تأمیناجتماعی در حمایت و پشتیبانی از جامعه کارفرمایی چگونه است و تعامل با کارفرمایان و کارگران چه تأثیری در وصول مطالبات انباشته شده سازمان دارد؟
حقیقت این است که بیش از ۹۰درصد منابع تأمیناجتماعی با تلاش جامعه کارفرمایی حاصل میشود. این اتفاق در بستر تعاملات مناسب این قشر با سازمان تأمیناجتماعی حادث شده است. به همین دلیل معتقدیم کارکرد تأمیناجتماعی باید به سمتی برود که خوشحسابها در این سازمان مورد تشویق و تکریم قرار گیرند و این روند در قالب قوانین و مقررات دیده شود. اکثر کارفرمایان در جریان تعاملی که با واحدهای اجرایی تأمیناجتماعی دارند، اجرای مقررات را بهخوبی در دستور کار قرار داده و فاقد بدهی انباشته هستند. کارکرد تأميناجتماعي در عمل آرامش در محيط كار، تعلقخاطر نيرويكار و بهرهوري بيشتر را به ارمغان ميآورد و در چرخه اقتصاد جامعه منجر به ارتقاي سلامت عمومي و جلوگيري از زايش فقر و توزيع مجدد و عادلانه درآمدها و كمك به برقراري عدالت اجتماعي ميشود. بنابراین با اقدامات فرهنگی و اجتماعی میتوان نسبت به اقناعسازی جامعه کارفرمایی اقدام کرد تا کارفرمایان پرداخت حقبیمه را نوعی مشارکت در توزیع ثروت و کاهش فقر معنا کنند.
باید توجه داشت که كار، سرمايه و مديريت لازم و ملزوم همديگرند. اين فرایندها در صورتي كه مطابق قواعد خاص خود حركت كنند افزايش توليد ناخالص ملي و برخورداريهاي عمومي را بههمراه خواهند داشت. به همین جهت همانگونه كه بايد براي حقوق نيروهاي مولد و كارگران اهميت قائل شد، نبايد از اهميت حقوق مالكيت و نقش تعيينكننده سرمايهگذاران و کارفرمایان غافل بود. بايد شرايطي فراهم شود كه توليدكنندگان و سرمايهگذاران در كشور بيشازپيش احساس امنيت كنند. سازمان تأميناجتماعي بزرگترين چرخش مالي را پس از بودجه دولت دارد. هرچه شرايط اقتصادي بهتر باشد اين سازمان هم در اجراي تكاليف قانوني خود رشد كيفيتري خواهد داشت. هرچه در کاهش دغدغههای جامعه کارفرمایی کوشا باشیم نتیجه آن را در رشد اقتصادی و تثبیت منابع درآمدی تأمیناجتماعی خواهیم دید.
به نظر شما برگزاری گردهماییهایی مانند جشنواره انتخاب کارفرمایان برتر چه نقشی در توسعه تعاملات اثربخش با جامعه کارفرمایی دارد؟
فعالیتهای سازمان تأمیناجتماعی بر سه پایه حوزه بیمهای، درمانی و اقتصادی استوار شده است. بهمعنای دیگر این سازمان نقش متولی خدمات اجتماعی را در کشور برعهده دارد و در کنار نهادهای حمایتی و امدادی از طریق ارائه خدمات بیمههای اجتماعی نقش مؤثری در کاهش آسیبهای اجتماعی و تأمین آتیه بیش از نیمی از جمعیت کشور ایفا میکند. برگزاری همایشهایی مانند جشنواره مذکور در عمل بهانهای است برای توسعه تعاملات اثربخش با شرکای اجتماعی سازمان.
سازمان تأمیناجتماعی بهویژه در معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانها سعی دارد از زوایای مختلف تعاملات خود را با ذینفعان و مخاطبان این سازمان بهویژه جامعه کارفرمایی که تأمینکننده منابع درآمدی سازمان است افزایش دهد. در این راستا معاونت فرهنگی با اجرای برنامههای مختلف مانند توسعه گفتمانسازی مفاهیم تأمیناجتماعی، ارتقای نظام پاسخگویی و مشتریمداری، تقویت امور مشاوره و راهنمایی در حوزه مخاطبان سازمان، مدیریت تولیدات فرهنگی و اجتماعی، مدیریت و هماهنگی برگزاری نشستها، همایشها، جشنوارهها، کارگاههای آموزشی و هماندیشی در جهت احصای مشکلات و حل مسائل ذینفعان، ارتقای سطح فرهنگ بیمههای اجتماعی در بین شرکای اجتماعی، بهکارگیری شیوههای نوین فرهنگی و ارتباطی برای توسعه و گسترش پوشش بیمهای در میان افراد فاقد بیمه پایه، استفاده از ظرفیت شرکتهای مأموریتی در حوزه فرهنگی، هنری و پژوهشی در راستای توسعه اقدامات فرهنگی و اجتماعی و هدایت و راهبری مطالعات علمی و کارشناسی با تأکید بر بهکارگیری روشهای نوین فکری برای متناسبسازی درخواستها و مطالبات متناسب با ظرفیت سازمان در جهت توسعه تعامل با شرکای اجتماعی گام برداشته است.
معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانها برای افزایش سرمایههای اجتماعی سازمان چه اقدامات و برنامههایی را در دستور کار دارد؟
سرمایه اجتماعی را میتوان کلید رشد، توسعه، موفقیت و آرامش هر سازمانی دانست. سرمایه اجتماعی مجموعه ارزشمندی از فضایل اخلاقی ازجمله صداقت، تعهد، مشارکت و همکاری مثبت را با خود بههمراه دارد. همچنین سرمایه اجتماعی همافزای نهادهای اجتماعی است. سرمایه اجتماعی در یک محیط آرام و مبتنی بر اعتماد متقابل شکل میگیرد و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بهمنظور تثبیت و افزایش این سرمایه بینظیر
هویت مییابد.
سازمان تأمیناجتماعی علاوه بر اقدامات اداری و تشکیلاتی طی یک دهه گذشته تلاش فراوانی کرده تا با فراگیر نمودن اقدامات فرهنگی، سطح اعتماد و اطمینان مخاطبان و در مجموع سرمایه اجتماعی سازمان را ارتقا دهد. يكي از مهمترين عوامل توسعه، تعميق و نهادينهسازي فرهنگ بيمههای اجتماعي، ميزان رضايت
و اعتماد بيمهشدگان و کارفرمایان از خدمات سازمان به آنهاست. اگر اين نکته که تمام فعاليتهاي بيمهاي، پشتيباني و سرمايهگذاري سازمان بهخاطر ارائه و تداوم خدمت به بيمهشدگان بوده، مورد توافق نظر و اعتقاد قلبي مديران و كاركنان سازمان باشد، بررسي اين موضوع كه محوريت اصلي دستورالعملها و قوانين سازمان باید در راستای تأمین رضایتمندی ذینفعان باشد بسيار مهم و درخور توجه است.
در حقیقت هدف از فعالیتهای فرهنگی این است که يكسري ديدگاههاي عميق و مثبت مشترك در بين اكثريت افراد جامعه نسبت به مقوله بيمههای اجتماعي ايجاد شود. البته باید توجه داشت که اين موضوع با گسترش بيمه اجباري و استفاده از مكانيسمهاي الزامآور قانوني و يا با فراهم آوردن مزاياي حداقلي ممکن نبوده و تنها با انجام اقدامات و فعالیتهای فرهنگی آن هم در بستر زمان قابل دستیابی است.
بنابراین در دوره اخیر و از دو سال قبل تاکنون انجام فعالیتهای فرهنگی در قالب مشتریمداری (یکی از مهمترین اهداف و محورهای عملیاتی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی سازمانهای موفق) مورد توجه قرار گرفته، بهنحوی که همه کارکنان نسبت به این مقوله اعتقاد قلبی پیدا کنند. مشتریمداری موضوعی است که مديريت كيفيت جامع بر آن تمرکز یافته است. مديريت كيفيت جامع يك فلسفه مديريتي است كه تمركز اصلي آن بر جلب رضايت مشتري بوده و ما در سازمان بهدنبال تثبیت مدیریت جامع در این زمینه هستیم.