مزایای رابطه دوسویه کارفرمایان و سازمان تأمیناجتماعی
سید حسین فراتی مدیرکل استان خراسان جنوبی
سازمان تأمیناجتماعی در نقش مجموعهای عظیم، چندوجهی و فرابخشی با بیش از نیمی از آحاد جمعیت کشور ارتباط مستمر دارد. تأثیر انکارناپذیر این سازمان مردمی بر نظام اشتغال، روابط کار و ایفای نقش عظیم سرمایهگذاری بخشهای مختلف اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست. همچنین مسئولیت سازمان در برقراری امنیت روانی و اجتماعی، امید به آینده و تأمین معاش بخش کثیری از جامعه فعلی و آتی برای نیروهای مولد، کارفرمایان و بازنشستگان، برجسته، خاص و حساس است. در پیشبرد نقش امنیت روانی و اجتماعی سازمان، کارفرمایان یکی از ارکان اصلی بهشمار میآیند. کارفرمایان بهعنوان یکی از شرکای اجتماعی، اثرگذاری ویژهای در چرخه تولید، تأمین منابع بیمهای و پایداری سازمان تأمیناجتماعی دارند. پرداخت بهموقع حقبیمه و ارائه دستمزد واقعی توسط کارفرمایان، تقویت اعتبار عمومی تأمیناجتماعی در سطح ملی و تسهیل در ارائه مطلوب خدمات و تعهدات به ذینفعان را در پی خواهد داشت. کارفرمایان در قراردادهای منعقد شده موظف به بیمه کردن کارکنان خود، پیمانکاران و مقاطعهکاران فرعی نزد تأمیناجتماعی هستند. یعنی با ارائه لیست دستمزد، باید حقبیمه را طبق مواد (28) و (39) قانون تأمیناجتماعی پرداخت کنند. آنها در خاتمه قرارداد مبانی محاسباتی را به تأمیناجتماعی اعلام و پیمانکاران را جهت اخذ مفاصاحساب راهنمایی میکنند. تسریع در اعلام مبانی محاسباتی و پاسخ به مکاتبات درخواست شده، موجب پرداخت بهموقع حقبیمه در قراردادها میشود و از طرفی پیمانکار پنج درصد بهای کل کار را بهموقع دریافت خواهد کرد. در واقع جامعه کارفرمایی در شرایط مناسب ارتباطی و وجود رویکرد سهجانبهگرایی، انگیزه برای پرداخت بهموقع را در راستای تأمین منابع و منافع خود و سازمان تأمیناجتماعی فراهم میکند. از سوی دیگر سازمان تأمین اجتماعی با اقداماتی از قبیل برگزاری کارگاههای آموزشی مستمر و تأثیرگذار در حوزه قوانین و مقررات حوزه بیمهای، میزان ارتباط کارفرمایان را با سازمان تأمیناجتماعی ارتقا میبخشد. با این اقدامات رشد و توسعه ارتباط بین سازمان و کارفرمایان از طریق افزایش آگاهی و کسب دانش قوانین و مقررات بیمهای محقق خواهد شد. تسریع روند رسیدگی به پروندههای موجود در هیأت تشخیص مطالبات بدوی و تجدیدنظر، افزایش سطح رضایتمندی مخاطبان و ذینفعان را بهدنبال خواهد داشت. به این ترتیب، مشکلات کوچک و قابلحل در حوزه ارتباطی تأمیناجتماعی با شرکا به چالشهای بزرگ تبدیل نمیشود. بهمنظور همراهی و تعامل با کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصناف و تقویت توان تولیدی کشور، اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمهای کارفرمایان، بهبود روابط جامعه کارفرمایی بهویژه کارفرمایان بدهکار را در حوزه حقبیمه با سازمان در پی دارد. همچنین موضوع کلیدی و مهم هوشمندسازی خدمات غیرحضوری در ارتباط با ارائه و پرداخت لیست حقبیمه، موجب تسریع در رسیدگی به امور کارفرمایان و کاهش قابلتوجه مراجعات حضوری و اهمیتبخشی به موضوع مدیریت زمان شده است. در واقع گسترش فضای خدمات تأمیناجتماعی در بسترهای الکترونیک، تأثیر مثبتی در تعامل دوسویه سازمان با شرکای
اجتماعی دارد.