مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمیناجتماعی تشریح کرد
فرایند و شاخصهای انتخاب کارفرمایان برتر
محسن تقیانی، درخصوص اهداف برگزاری جشنواره تجلیل از کارفرمایان برتر کشور در گفتوگو با آتیهنو اعلام کرد: «سازمان تأمیناجتماعی بهمنظور افزایش رضایتمندی و ایجاد زمینه لازم جهت مشارکت بیشتر کارفرمایان در تصمیمگیریها و تصمیمسازیهای سازمانی و با توجه به تأکید مدیرعامل سازمان بر مشارکت و همافزایی بیشتر ذینفعان در تحقق راهبردهای هشتگانه کنترل مصارف، توسعه خدمات بیمهای و درمانی، هوشمندسازی، تعمیم و گسترش پوشش بیمهای، افزایش بازدهی داراییها، صیانت از بیمهشدگان در حوزه درمان، اصلاح و ساماندهی صندوق تأمیناجتماعی در جهت پایداری و صیانت از اموال و داراییها و توسعه فسادستیزی با برگزاری جشنواره ملی و استانی تجلیل از کارفرمایان برتر تلاش کرده تا از کارفرمایانی که موفق به کسب بیشترین امتیاز از شاخصها و معیارهای انتخابی شدهاند، در دو بخش استانی و کشوری تجلیل به عمل آورد.»
در ادامه مصاحبه مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی را می خوانید.
با توجه به نقش و کارکرد اصل سهجانبهگرایی، اساس تعامل با کارفرمایان بر چه مبنایی استوار است؟
سهجانبهگرایی برونداد نظامی تکثرگرا در یک سازمان است و تحت حاکمیت چنین نظامهایی چندصدایی بر یکسوگرایی و تکصدایی مرجح دانسته میشود. وجود تشکلها و سمنهای مردمنهاد آزاد و متعدد که در راستای تحقق اهداف ویژه خود گام برمیدارند، ازجمله الزامات رویکرد سهجانبهگرایی است. اهمیت تکثرگرایی در سازمان تأمیناجتماعی که نهادی عمومی و غیردولتی است و منابع آن از محل مشارکت کارگران و کارفرمایان تأمین میشود، بیش از هر سازمان دیگری است. تأمیناجتماعی از مساعی اجتماعی بهوجود میآید. این مساعی از کانالهای مختلف عملیاتی میشود. یکی از این کانالها اهتمام کارگر و کارفرما و دولت بهعنوان سه ضلع سهجانبهگرایی است. سهجانبهگرایی در تأمیناجتماعی این کارکرد را دارد که نظرات و خواستههای طرفین را در تصمیمگیریها لحاظ میکند. در همین راستا سازمان تأمیناجتماعی بهمنظور تحقق اهداف این طرح معمولاً با فعالان صنفی و اعضای تشکلهای کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی در سراسر کشور در ارتباط تنگاتنگ است و این نوع ارتباط جزو اهداف راهبردی این سازمان تعریف میشود. در حوزه کارفرمایان نیز این سازمان برای عملیاتیسازی برنامههای متنوع فرهنگی و اجتماعی خود بهطور مستمر با شرکای اجتماعی خود بهویژه کارفرمایان در ارتباط است.
چه سازوکاری برای توسعه آموزشهای بیمهای پیشبینی شده است؟
اداره کل امور فرهنگی، اجتماعی در قالب دستورالعمل دورههای یادگیری تأمیناجتماعی (دیتا) اقدام به برگزاری برنامههای مختلف آموزشی ویژه کارفرمایان، دانشجویان و دانشآموزان کرده است. این برنامهها شامل برپایی جلسات مشاوره کارگاهی در محل اشتغال کارفرمایان، همایشهای آموزشی-هماندیشی رابطان بیمهای، کارگاههای آموزش قوانین و مقررات برای کارگاههای تازه تأسیس، تشکلهای صنفی، سازمانها و نهادهای حاکمیتی، سمینارهای گفتمانسازی مفاهیم تأمیناجتماعی در دانشگاهها و مجامع علمی و طرح ملی گردشگری علمی دانشآموزان در واحدهای اجرایی تأمیناجتماعی است. از این طریق اداره مذکور تمام تلاش خود را در جهت رفع نیازهای آموزشی و فرهنگی این قشرها به کار گرفته است. بهعنوان مثال از ابتدای سال تاکنون جلسات مشاوره کارگاهی در بیش از 2000 کارگاه فعال در سراسر کشور تشکیل شده و کارشناسان تأمیناجتماعی با ورود به کارگاهها موفق به برگزاری دورههای آموزشی در محلکار کارگران و کارفرمایان شدهاند.
در طول 11 ماه گذشته بیش از 350 همایش آموزشی- هماندیشی رابطان بیمهای در ادارات کل بیمهای کشور با حضور کارفرمایان و رابطان بیمهای آنها شکل گرفته و همچنین برای کارفرمایان کارگاههای تازه تأسیس نیز در مدت یادشده بیش از 650 کارگاه آموزشی به همت ادارات کل بیمهای سراسر کشور برپا شده است. برای آشنایی اقشار فرهیخته جامعه ازجمله دانشجویان، استادان دانشگاه، معلمان و دانشآموزان با مفاهیم و کارکردهای تأمیناجتماعی براساس برنامهریزیها مقرر شده تاپایان سال سمینارهای آموزشی، فرهنگی در 100 دانشگاه آزاد و دولتی کشور برگزار شود.
در مدارس نیز دو برنامه با دو شیوه متفاوت در حال اجراست؛ در یک برنامه کارشناسان تأمیناجتماعی در مدارس حاضر شده و به تشریح مفاهیم و قوانین و مقررات تأمیناجتماعی برای دانشآموزان میپردازند. در شیوه دیگر با همکاری مسئولان آموزشوپرورش دانشآموزان به شعبههای تأمیناجتماعی رفته و در قالب بازدید از واحدهای اجرایی تأمیناجتماعی با کارکردهای تأمیناجتماعی بهصورت حضوری آشنا میشوند. این برنامه نیز مورد استقبال دانشآموزان قرار گرفته است.
سایر اقدامات فرهنگی، اجتماعی و آموزشی که در سال جاری در حوزه کارفرمایی صورت گرفته را تشریح نمایید؟
اداره کل امور فرهنگی، اجتماعی برای تقویت اصل سهجانبهگرایی، افزایش رضایتمندی جامعه کارفرمایی کشور، افزایش سرمایه اجتماعی سازمان نزد کارفرمایان و تجلیل از مقام و جایگاه آنها بهعنوان اصلیترین تأمینکننده منابع درآمدی سازمان، علاوه بر تدوین و اجرای برنامههای متنوع فرهنگی و آموزشی برنامههای دیگری را نیز در دستور کار قرار داده است. مثلاً با توجه به نیاز جامعه کارفرمایی، این اداره کل اقدام به فعالسازی کارگاههای آموزشی غیرحضوری (وبینار) و اینترنتی در طول سال کرده که از این رهگذر تاکنون سرفصلهای مختلف آموزشی برای کارفرمایان با کمک مدرسان معاونت بیمهای سازمان تدریس شده است. خوشبختانه اعضای هیأتمدیره تشکلهای کارفرمایی سراسر کشور از این کارگاهها استقبال کردهاند.
با توجه به اینکه فضای مجازی دارای ظرفیتهای بسیار خوبی برای اطلاعرسانی و فرهنگسازی است، در این مورد چه استفادهای از فناوریهای جدید کردهاید؟
بهمنظور بهرهگیری از ظرفیت فضای مجازی برای فرهنگسازی و آگاهیبخشی مخاطبان تأمیناجتماعی ادارهکل امور فرهنگی، اجتماعی با دعوت از اعضای هیأتمدیره تشکلهای کارفرمایی، کارگری و بازنشستگی اقدام به فعالسازی سه گروه تعاملی در پیام رسان ایرانی «بله» با عنوان «گروه گفتمان مردمی تأمین ویژه کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان» کرده است. در این گروههای مجازی کارفرمایان، کارگران و بازنشستگان میتوانند ضمن آگاهی از آخرین بخشنامهها، دستورالعملها و قوانین و مقررات تأمیناجتماعی پرسشهای خود را بیواسطه با کارشناسان سازمان در میان گذاشته و پاسخ آنلاین خود را دریافت کنند. در همین راستا طی 10ماه گذشته بیش از 7000 پیام و مطلب آموزشی، فرهنگی، اطلاعرسانی در گروههای تعاملی مجازی بارگذاری شده است.
جشنواره تجلیل از کارفرمایان برتر کشور با چه اهدافی برگزار میشود؟
مراسم اختتامیه جشنواره ملی انتخاب کارفرمایان برتر کشور، یکم اسفند ماه سال جاری در سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت با هدف تقدیر از کارفرمایان حامی کارگر و خوشحساب و ایجاد ارتباط و تعامل نزدیک و مؤثر با رؤسا و فعالان تشکلهای کارفرمایی و تقویت و توسعه اصل سهجانبهگرایی برگزار میشود.
بر اساس دستورالعمل صادر شده، ادارات کل تأمیناجتماعی در سراسر کشور مکلف شدند با تشکیل کمیتههای ارزیابی در ادارات کل و با مشارکت نمایندگان تشکلهای قانونی مانند اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق تعاون، اتاق اصناف و کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی در استانها نسبت به انتخاب کارفرمایان برتر هر یک از استانهای کشور متناسب با سهمیه اعلام شده اقدام کنند.
سازمان تأمیناجتماعی بهمنظور افزایش رضایتمندی و ایجاد زمینه لازم جهت مشارکت بیشتر کارفرمایان در تصمیمگیریها و تصمیمسازیهای سازمانی و با توجه به تأکید مدیرعامل سازمان بر مشارکت و همافزایی بیشتر ذینفعان در تحقق راهبردهای هشتگانه کنترل مصارف، توسعه خدمات بیمهای و درمانی، هوشمندسازی، تعمیم و گسترش پوشش بیمهای، افزایش بازدهی داراییها، صیانت از بیمهشدگان در حوزه درمان، اصلاح و ساماندهی صندوق تأمیناجتماعی در جهت پایداری و صیانت از اموال و داراییها و توسعه فسادستیزی با برگزاری جشنواره ملی و استانی تجلیل از کارفرمایان برتر تلاش کرده تا از کارفرمایانی که موفق به کسب بیشترین امتیاز از شاخصها و معیارهای انتخابی شدهاند، در دو بخش استانی و کشوری تجلیل به عمل آورد.
فرایند انتخاب کارفرمایان برتر در این جشنواره چگونه بوده است؟
جشنواره انتخاب کارفرمایان برتر در سال جاری در دو بخش ملی و استانی برگزار شده است. در بخش استانی کمیتههای ارزیابی تا پایان بهمنماه در مجموع از 210 کارفرمای برتر (در ادارات تیپ یک 8 نفر، تیپ دو 6 نفر و تیپ سه 4 نفر) با اهدای لوح تقدیر و هدیه فرهنگی تقدیر به عمل آوردهاند. در بخش کشوری نیز با برگزاری مراسم ویژهای در اول اسفند ماه سال جاری با حضور مقامات کشوری، محلی و با حضور مدیران سازمانی در مجموع از 33 کارفرمای برتر معرفی شده از 33 ادارهکل بیمهای در سطح کشور که موفق به کسب بیشترین امتیاز شاخصها شدهاند تقدیر خواهد شد.
برای تعیین کارفرمایان برتر ملی و استانی چه شاخصهایی مورد توجه واقع شده است؟
امسال با تعیین 11 شاخص تلاش شد در انتخاب کارفرمایان برتر از معیارهایی مانند تولید کالای ایرانی در جهت مهار تورم و رشد تولید، استفاده از فناوریهای دانشبنیان، حفظ نیروی کار و افزایش تعداد کارگران، ارائه بهموقع لیست و پرداخت حقبیمه، نداشتن بدهی معوق، توجه به اجرای فعالیتهای فرهنگی در محیط کار، استفاده از خدمات غیرحضوری، رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشتی محیط کار و انجام معاینات اولیه و
دورهای کارگران استفاده شود. در واقع این شاخصها در حرکت مجموعه بنگاه اقتصادی به سمت بهرهمندی از سیاستهای کلی تأمیناجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری (دامه برکاته) مؤثر بوده و به همین جهت چنین کارفرمایانی توسط اعضای کمیتههای ارزیابی استانی و ستادی انتخاب شدهاند.
یکی از مهمترین دغدغهها و درخواستهای کارفرمایان در مراجعه به واحدهای اجرایی سازمان تکریم اربابرجوع و حفظ شأن و منزلت مراجعهکنندگان است. برای این منظور چه اقداماتی در اداره کل امور فرهنگی، اجتماعی اجرایی شده است؟
يكي از راههاي مهم توسعه و نهادينهسازي فرهنگ بيمههای اجتماعي، تقويت فرهنگ تکریم اربابرجوع و مشتريمداری در سازمان تأميناجتماعي است. ارزش نهادن به انسان بهعنوان ارزندهترين موجود و شريفترين مخلوقی كه خداوند آفریده، غایت و هدف نهایی فرهنگسازی و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در سازمان است. اهميت توجه به مشتري و مخاطب در قرن حاضر به حدي است كه نظر كارشناسان و نخبگان علم مديريت را به خود جلب کرده است. نتيجه واقعي براي هر كسبوكار آن است كه مخاطبان و مشتريان (مراجعان) رضايت داشته باشند. رضايت هم از اين جا به دست ميآيد كه بسياري از كارها به نحو درست انجام شود. با توجه به این موضوع فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در سازمان تأمیناجتماعی معطوف به اقداماتی است که ضمن تغییر نگرشها و باورها به حوزه تأمین رضایتمندی مخاطبان نیز نفوذ کرده و با اقناع مطلوب مخاطبان باعث توسعه فرهنگ بیمهپردازی در بین ذینفعان شود. در اداره کل امور فرهنگی، اجتماعی با تدوین برنامههای مختلف معرفتی، مذهبی، تبیینی و قرآنی تلاش شده با تقویت باورهای دینی و اخلاقی و ارتقای روحیه ایثارگری و از طریق برگزاری دورههای آموزشی، فرهنگی و ورزشی تدریجاً به تثبیت فرهنگ تکریم اربابرجوع در واحدهای اجرایی سازمان کمک کنیم. ترویج فرهنگ نماز و پایبندی به امر به معروف و نهی از منکر بهوسیله فعالشدن ستادهای اجرایی امر به معروف و نهی از منکر زمینه بسیار مناسبی برای ارتقای فرهنگ تکریم اربابرجوع را فراهم کرده است.