printlogo


تعامل با شرکای اجتماعی، اولویت تأمین‌اجتماعی
اجتماعی بودن سازمان تأمین‌اجتماعی، زمانی قابل‌تصور است که تعامل سازنده با جامعه تحت‌پوشش به‌عنوان شرکای اصلی در اولویت باشد. تأمین‌اجتماعی در دوره جدید مدیریتی ظرف بیش از دو سال گذشته با درک اثرگذاری این تعامل در استمرار تأمین منابع، ارتقای خدمات و پایداری سازمانی، توسعه ارتباط با شرکای اجتماعی را برنامه‌ریزی کرده است.

جمعیت بیش از 47میلیون نفری تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی در قالب بیمه‌شدگان کارگری و دیگر اقشار بیمه‌پرداز، کارفرمایان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران و افراد تبعی آنان در مقام شرکای اجتماعی این سازمان، اصلی‌ترین همراه و هدف اساسی موجودیت تأمین‌اجتماعی به‌‌شمار می‌روند. به این واسطه، برقراری و گسترش تعامل با گروه‌های اجتماعی تحت‌پوشش، اولویت رویکردی این سازمان در دوره جدید مدیریتی است. 
بیمه‌شدگان
جمعیت حدود 15میلیون و700هزار نفری بیمه‌شدگان اصلی تأمین‌اجتماعی، به‌عنوان بیمه‌پردازان و تأمین‌کنندگان منابع، در اولویت تعامل با این سازمان قرار دارند. ارائه بخش قابل‌توجهی از 57 خدمت بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و تعهدات کوتاه‌مدت به این بخش از شرکای اجتماعی، بستر گسترده تعامل تأمین‌اجتماعی با آنان را فراهم کرده است.  این سازمان با تکیه بر هدف‌گذاری مبتنی بر ضروریات موردنیاز بیمه‌شدگان، حضور نمایندگان کارگری در جلسات تصمیم‌سازی، به‌روزرسانی سرویس‌های خدماتی و گسترش تعامل با بیمه‌پردازان را در بیش از دو سال اخیر دنبال کرده است. ارتقای فرهنگ بیمه و اصلاح و تنقیح قوانین و مقررات سازمانی در راستای بهبود ارتباط با شرکای اجتماعی‌ نیز بخشی دیگر از تعامل تأمین‌اجتماعی با بیمه‌پردازان را دربرمی‌گیرد. در حوزه بیمه بیکاری به‌عنوان یکی دیگر از بسترهای تعاملی و خدماتی، تا اواسط بهمن‌ماه سال‌ 1402 مبلغی در حدود 16هزار میلیارد تومان مقرری به 176هزار مشمول پرداخت شده است. 
کارفرمایان
وجود بیش از یک میلیون و 341هزار کارگاه و همین تعداد کارفرمای تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی، گویای ارتباط گسترده این سازمان با جامعه کار و تولید است. سهم 20درصدی پرداخت حق‌بیمه کارفرمایی و فراهم کردن زمینه اشتغال و بیمه‌پردازی بیمه‌شدگان، نقش مهم کارفرمایان در تأمین منابع سازمان و ضرورت توسعه ارتباط با آنان را نشان می‌دهد. در حال حاضر بالغ بر 86درصد منابع این سازمان از طریق دریافت حق‌بیمه‌ها تأمین می‌شود. این سازمان در دوسال‌ونیم اخیر با هدف‌گذاری حفظ و ارتقای ارتباط با کارفرمایان، تقویت تعامل با آنان را دنبال می‌کند.  
در این زمینه اقداماتی همچون بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات، برگزاری دوره‌های آموزش بیمه‌ای، انتخاب کارفرمایان برتر، برگزاری نشست‌های تعاملی با نمایندگان کارفرمایان، جلسات تعامل با نمایندگان و مدیران شرکت‌ها و حضور در کارگاه‌ها برای تسهیل‌گری ارائه خدمات، در حوزه تعامل با شرکای اجتماعی قابل اشاره است.  
همچنین برگزاری سمینارهای آموزشی آشنایی دانشجویان با مفاهیم و قوانین تأمین‌اجتماعی، برپایی بیش از 25 کارگاه آموزش وبیناری و بهره‌مندی بیش از 2000 نفر از کارفرمایان و کارگران از این آموزش‌ها، اجرای طرح مشاوره کارگاهی در بیش از 2000 کارگاه بزرگ و تشکیل جلسات پرسش و پاسخ با حضور کارشناسان و مسئولان تأمین‌اجتماعی از دیگر اقدامات تعاملی در دو سال اخیر است. تأمین‌اجتماعی در راستای شفافیت و مقررات‌زدایی با همکاری نمایندگان کافرمایی و کارگری و جهت تحقق سه‌جانبه‌گرایی بیش از 2000 بخشنامه و دستورالعمل سازمانی را به 40 بخشنامه کاهش داد. در سال ‌جاری برگزاری 10کارگاه آموزشی و مشاوره کارگاهی در هر استان و مجموعاً برگزاری بیش از 300کارگاه برای کارفرمایان برنامه‌ریزی شده است.
بازنشستگان و مستمری‌بگیران
ظرفیت 4میلیون و 300هزار نفری مستمری‌بگیر اصلی و در مجموع جمعیت حدود 8میلیون و 500هزار نفری بازنشسته و مستمری‌بگیر اصلی و تبعی تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی، این بخش را در جایگاه یکی از شرکای اصلی سازمان قرار داده است. 
اجرای تعهدات کوتاه‌مدت، ارائه خدمات درمانی و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، برقراری سفرهای زیارتی و ارتقای خدمات جهت افزایش رفاه و معیشت بازنشستگان، رویکرد غالب دوره جدید مدیریتی تأمین‌اجتماعی است. 
افزایش چندمرحله‌ای میزان و گستردگی ارائه تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران از مهم‌ترین اقدامات تعاملی و خدماتی تأمین‌اجتماعی جهت بهبود سطح رفاه این جامعه محسوب می‌شود. به‌گونه‌ای که در دوسال‌ونیم اخیر میزان وام قرض‌الحسنه این افراد از ۵ به ۷ میلیون تومان، سپس به ۱۲ میلیون تومان و در نهایت به 20 میلیون تومان افزایش یافت. در سال گذشته ۱۷۷هزار نفر از افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر با 5هزار میلیارد تومان اعتبار موفق به دریافت این وام شدند. امسال نیز طبق هدف‌گذاری‌ها، اعطای این تسهیلات به بیش از ۴۰۰هزار نفر از جامعه هدف انجام خواهد شد.  
برگزاری المپیادهای ورزشی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی در سال‌های اخیر در راستای بهبود سلامت جسم و روان آنان در برنامه‌های این سازمان قرار داشته است. براساس آمارها در سال 1402 بیش از 5000 ورزشکار بازنشسته در المپیاد ورزشی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی شرکت کردند. سال گذشته نیز هفتمین دوره این المپیادها در قالب «طرح مهتران» در بخش بازنشستگان همکار سازمان با استقبال روبه‌رو شد. 
 اعزام بازنشستگان و مستمری‌بگیران به سفرهای زیارتی و سیاحتی از دیگر برنامه‌های خدماتی تأمین‌اجتماعی برای تعامل با شرکای اجتماعی است. تا اواخر خردادماه سال گذشته ۱۴۲هزار و ۱۰۹نفر در قالب طرح کرامت رضوی به سفر زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند. این سفرها با برنامه‌ریزی اعزام 50هزار نفر در سال ‌جاری ادامه دارد. 
رشد پرداخت سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی از 30درصد به 50درصد یکی از اقدامات مهم دیگر تأمین‌اجتماعی در توسعه تعامل با بازنشستگان است. برای سال ‌جاری ۸۰درصد به تعهدات بیمه‌تکمیلی اضافه و مبلغ سرانه آن به ۲۰۵هزار تومان رسید. سازمان با تقبل سهم ۵۰درصدی از این تعهدات، برای هر نفر مبلغ ۱۰۲هزار و ۵۰۰تومان پرداخت می‌کند. پیش از استقرار دولت سیزدهم سهم مشارکت سازمان در بخش بیمه‌تکمیلی بازنشستگان حدود ۲۳هزار تومان بود، اما براساس آخرین قرارداد، این بیمه با افزایش سهم ۸۰درصدی تعهدات، اکنون ۲۰۵هزار تومان برآورد می‌شود.
شورای راهبردی شرکای اجتماعی
تشکیل دبیرخانه شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی در ابتدای سال‌ 1402 و کسب نظرات جامعه کارفرمایی، کارگری، بازنشستگان و مستمری‌بگیران و تأثیرگذاری آن در تصمیمات کلان سازمان از نمادهای بارز دیگر در اولویت تعامل با شرکای اجتماعی است. این دبیرخانه با حضور شرکای اجتماعی با هدف هم‌افزایی و بهره‌مندی از نظرات تخصصی و تجربی شرکا راه‌اندازی شد. از این شورا می‌توان به‌عنوان یکی از سازوکارهای تکریم شرکای اجتماعی نام برد. همچنین در تمام استان‌ها شوراهای مذکور جهت دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده، تشکیل شده‌اند. ابتدای آبان‌ماه اولین جلسه شورای راهبردی ملی شرکای اجتماعی با حضور تمام مدیران ستادی و صف سازمان و نمایندگان تشکل‌های مرتبط با شرکای اجتماعی در شهر قم برگزار شد.