فساد خط قرمز تأمیناجتماعی
در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کشور مخاطب و ذینفع سازمان تأمیناجتماعی هستند. این جمعیت، مخاطبان خدمات بیمهای و درمانی سازمان را تشکیل میدهند که در بیش از دو هزار نقطه تماس اعم از شعب و مراکز درمانی به تأمیناجتماعی مراجعه میکنند. برای بهبود کیفیت خدمات و نظارت بر حُسن اجرای وظایف بخشهای مختلف سازمان، تأمیناجتماعی از سه مرکز حراست، گزینش و هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری بهره میبرد. آنچه مشخص است اینکه سازمان برای رصد بخشهای مختلف خود نظارت اجتماعی را نیز در دستور کار قرار داده و برای شفافیت و ایجاد حس اعتماد بیشتر در ذینفعان خود آنان را در فرایند نظارت شریک کرده است.
سیاستگذاری نظاممند و برنامهریزی شده براساس سلامت اداری و جهت صیانت از منابع تأمیناجتماعی و منافع بلندمدت ذینفعان این سازمان را میتوان ویژگی بارز راهبری این نهاد بزرگ بیمهای در دوره دوساله مدیریت تأمیناجتماعی در چهارچوب دولت سیزدهم دانست. تأمیناجتماعی با بهرهمندی از این سه حوزه نظارتی علاوه بر توسعه شفافیت و فسادستیزی، پیشگیری از بروز تخلف در همه بخشهای سازمان را در راستای کاهش فساد اداری، تسهیل در دسترسی به خدمات، رسیدگی مطلوب به شکایات ناشی از تخلف و رضایتمندی نیروی انسانی شاغل در این سازمان با جدیت پیگیری کرده است. از سوی دیگر این سازمان برای کاهش تخلفات احتمالی و در مسیر تقویت نظارت مردمی، دهم اردیبهشتماه سال 1402 همزمان با سالروز صدور فرمان هشت مادهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره موضوع مبارزه با فساد، از سامانه متمرکز ثبت تخلفات اداری رونمایی کرد. این سامانه چندماه بعد ارتقا یافت و به درگاه نظارت مردمی سازمان تأمیناجتماعی تبدیل شد. درگاه نظارت مردمی سازمان تأمیناجتماعی در دومین روز از همایش سراسری مدیران این سازمان در استان قم، با حضور مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی، استاندار قم و نیز معاونان و مدیران ستادی و استانی تأمیناجتماعی در ششم آبانماه سال جاری رونمایی شد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی چندی بعد در نشست مدیران حراست بخش درمان با اشاره به راهاندازی سامانه نظارت مردمی گفت: «این سامانه ظرفیت بسیار مهمی برای کشف و مبارزه با فساد و کژکارکردیهاست که باید به خوبی از آن استفاده کنیم. با رویکرد اخلاقی میتوانیم بالاترین سطح اعتماد و سرمایه اجتماعی را در حوزه درمان به وجود بیاوریم. اصول اخلاقی به ما حکم میکند که در مقام راهنمایی و پیشگیری باشیم و نه صرفاً در مقام مچگیری و برخورد. طبیعتاً کسی در تأمیناجتماعی به دنبال مچگیری نیست و این یعنی حراست ایجابی، یعنی راهبری اخلاق فردی و اجتماعی در همه شئون مدیریت.»
ارتقای شفافیت
تارنمای «تأمیننما» از دیگر اقدامات سازمان تأمیناجتماعی برای ارتقای سطح شفافیت این نهاد بود. تأمیننما در اولین روز از هفته تأمیناجتماعی سال جاری رونمایی شد. میرهاشم موسوی در مراسم رونمایی این تارنما آن را اقدامی مهم در راستای شفافیت سازمان اعلام کرد و گفت: «اگر سازمانی این جرأت و جسارت را داشته باشد که عملکردش را در قالبی مانند تأمیننما در معرض دید مردم بگذارد، گام بلندی در مسیر تحول برداشته است.» در تارنمای تأمیننما گزارش لحظهای خدمات سازمان تأمیناجتماعی اعم از ارزش خدمات ارائهشده در بخش درمان، جمعیت تحتپوشش بیمهای تأمیناجتماعی، تعداد نسخ الکترونیک صادرشده و دیگر موارد مرتبط با فعالیت سازمان تأمیناجتماعی قابل مشاهده است.
تارنمای «تأمیننما» با هدف ارتقای شفافیت و دسترسی همگانی به اطلاعات و آمارهای تأمیناجتماعی و با محوریت ارائه شفاف اطلاعات در زمینه جامعه تحتپوشش و نیز تعداد و هزینههای خدمات متنوع بیمهای و درمانی به بیمهشدگان و بازنشستگان در دسترس عموم قرار داده شد. از ابتدای فعالیت دوره مدیریتی جدید تأمیناجتماعی در دولت سیزدهم، مفاهیم «تحول، عدالت و اعتماد» مطرح شد که ایجاد تحول را منوط به تحقق عدالت و اعتماد عنوان میکرد. با توجه به بزرگی آمار و اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی در ارتباط با ایفای تعهدات گسترده و متنوع به اقشار مختلف تحتپوشش در قالب ذینفعان، اعداد و ارقامی که در سامانه تأمیننما در معرض دید عموم قرار گرفته، ارزش برآوردی خدمات ارائه شده توسط این سازمان را نشان میدهد.
خط قرمز تأمیناجتماعی
سازمان تأمیناجتماعی در دو سال اخیر، مبارزه با فساد در همه ابعاد و تسهیلگری در قوانین و مقررات را جهت صیانت از حقوق ذینفعان با استفاده از تمام ظرفیتها برنامهریزی و پیگیری کرده است. در این ارتباط، معرفی فساد بهعنوان خط قرمز تأمیناجتماعی و برخورد با متخلفان در صورت وجود گزارشهای مردمی مستند، با استناد به تأکید سیاستهای کلی تأمیناجتماعی بر صیانت از حقوق مردم مورد توجه ویژه این سازمان قرار دارد. همچنین تنقیح قوانین در راستای اصلاح مقررات و زمینهسازی مبارزه با فساد و وضع قوانین جدید در این حوزه، از دیگر اقدامات تأمیناجتماعی در رابطه با فسادستیزی است. مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در نشست خبری آغاز هفته تأمیناجتماعی سال جاری درباره مبارزه با فساد در سازمان تأمیناجتماعی گفته بود: «این موضوع جزو خطوط قرمز سازمان تأمیناجتماعی است و در این زمینه با هیچکس سر سوزنی تعارف نداریم. نهتنها به فساد اجازه بروز و ظهور نمیدهیم، بلکه مدیرانی را که در امر مبازره جدی با فساد کاهلی کنند، حتی اگر منصوب همین دوره باشند، کنار خواهیم گذاشت.» موسوی افزود: «مواردی از فساد در گذشته باعث تحمیل هزینههایی به منابع بیمهشدگان شده است. در این دوره با تشکیل کمیته صیانت و شناسایی، برخورد جدی و پیگیری حقوق و منابع متعلق به بیمهشدگان را در دستور کار داریم. همه مدیران سازمان تأمیناجتماعی برای مقابله جدی با تمام مظاهر فساد و مسدود کردن گلوگاههای آن همپیمان شدهاند.»