رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای اعلام کرد
برگزاری نزدیک به 3هزار نفر- دوره آموزش رایگان برای معلولان
فارغ از دادههای آماری مختلف جامعه معلولان که سهم چهار درصد، 10 درصد و گاهی 15 درصدی برای معلولان از مجموع جمعیت کشور قائل هستند، تأمین نیازهای افراد معلول در هر سطح و حوزهای؛ اعم از آموزش، اشتغال، راهاندازی کسبوکار و دیگر ضروریات زندگی این بخش از جامعه باید در اولویت باشد. در این بین، موضوع اشتغالزایی و شاخصهای مرتبط با آن نظیر آموزشهای دانشگاهی و آموزش مهارتهای فنی و تخصصی به واسطه فراهم کردن مقدمات الزامی ورود افراد معلولان به جامعه از طریق بازار کار و توانمندسازی آنان، باید از اولویتهای تأثیرگذار در ارتقای زندگی این بخش از جامعه قرار گیرد. بررسی رشد کمّیوکیفی آموزشهای مهارتی؛ بهویژه در حوزه مهارتآموزی معلولان و افزایش دادههای آماری مرتبط با آن در بازه شش ماهه سال جاری را در گفتوگوی آتیهنو با «مهرداد عظیمی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای دنبال میکنیم.
احسان احمدی روزنامه نگار
سازمان آموزش فنی و حرفهای در راستای عمل به رسالت آموزش مهارت به تمام گروههای مختلف اجتماعی، سیاستگذاری و انجام اقدامات جهت توانمندسازی مهارتی جامعه معلولان محقق کرده است. این مجموعه برنامهریزیها به مرور با افزایش مهارت نیروی کار معلول، خروج از انزوای اجتماعی، ورود به جامعه، افزایش توانمندی، رشد تخصص فنی و احتمال بیشتر اشتغال بهکار افراد معلول را رقم میزند.
جامعه هدف
به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معلولان جسمی حرکتی، ناشنوایان، نابینایان و کمتوانان ذهنی آموزشپذیر جامعه هدف ارائه آموزشهای مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفهای را تشکیل میدهند.
به عبارتی، این سازمان با شناسایی جامعه هدف معلول، نیازسنجی شاخصهای آموزش مهارت برای این بخش از جامعه و برنامهریزی مرتبط با این حوزه، ارتقای سطح مهارتی این افراد و توسعه برنامههای آموزشی آنان را در راستای افزایش توان مهارتی و فنی انواع افراد معلول هدفگذاری کرده است.
اقدامات، چالشها و راهکارها
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای با تشریح اقدامات اساسی این سازمان در راستای گسترش آموزش مهارت جامعه معلولان، ایجاد و فعالیت کمیته راهبری ملی تفاهمنامه افراد دارای معلولیت (بر اساس بند 11 نظامنامه) و تشکیل جلسه کمیته راهبری ملی تفاهمنامه افراد دارای معلولیت ویژه نابینایان با حضور نماینده معاونت هماهنگی و نظارت فرهنگی اجتماعی معاون اول رییسجمهوری را برخی اقدامات پایهای در حوزه برنامههای مهارتی جامعه معلول کشور در بازه زمانی شش ماهه ابتدای سال 1402 برشمرد.
عظیمی با اشاره به وجود چالشهای حوزه مهارتی معلولان و موضوع عدم تجهیز کارگاههای ویژه معلولان؛ بهویژه نابینایان و ناشنوایان به عنوان چالش اساسی این حوزه، تشکیل جلسه کمیته راهبری ملی و اجراییسازی طرح دپارتمان تخصصی توانمندسازی مهارتی افراد دارای معلولیت را راهکار برطرف کردن چالشهای مرتبط محسوب کرد.
200 کارگاه آموزشی
معاون وزیر کار در ادامه با اشاره به گستردگی کارگاههای مهارتآموزی سطح کشور در حوزه آموزش مهارت فنی و تخصصی به معلولان، تعداد کارگاههای آموزشی فعال در کشور را در رشتههای مختلف 200 مورد عنوان کرد. رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای ادامه داد: «آشنایی با کسبوکار، فروش محصولات تولیدی، بستهبندی و بازاریابی، بافنده شبه فرش، نازکدوز زنانه، آرایشگر و پیرایشگر مردانه، نقاشی سیاهقلم، آشپز درجه (2) و حسابداری برخی از رشتههای مختلف کارگاه مهارتآموزی است.» او همچنین با بیان اینکه در سه ماهه اول و دوم سال جاری تعداد 2 هزار و 748 نفر- دوره آموزش رایگان برای جامعه معلول کشور از طریق سازمان آموزش فنی و حرفهای به عنوان متولی حوزه مهارت برگزار شد، گفت: «در این مدت 975 نفر دوره آموزش رایگان برای مهارتآموزان مرد و هزار و 773 نفر دوره آموزشی نیز برای متقاضیان زن مهارتآموزی ارائه شد.»
عظیمی متوسط مدت هر دوره از مجموع دورههای اشاره شده را 120 ساعت اعلام کرد و افزود: «مجموع دورههای ارائه آموزش مهارت در طول فعالیت دولت سیزدهم 5 هزار و 717 نفر دوره آموزش بود.»
استانداردهای مهارتی ویژه معلولان
سازمان آموزش فنی و حرفهای همچنین تاکنون بیش از 107 استاندارد آموزشی و مهارتی؛ ویژه افراد معلول تدوین کرده که نقش بسزایی در اشتغال پایدار این بخش از جامعه ایفا خواهد کرد. در واقع این کسب مهارتهای متناسب با شرایط گروههای مختلف معلول است که به واسطه رشد توانمندی تخصصی افراد، زمینه حضور مستمر آنها در بازار کار و تأمین امروز و تضمین آینده این گروه اجتماعی را رقم میزند. توجه به محتوا و توانمندی مرتبط با حوزه الکترونیک به عنوان ابزار اشتغال امروز، توسعه مهارتهای مرتبط با بسترهای مجازی، برنامهریزی و اجرای دوره آموزشی روشهای نوین آموزش افراد با نیازهای ویژه در راستای تمرکز بر افزایش توان مهارتی معلولان نیز بخشی از موضوعاتی است که در حوزه استانداردهای مهارتی باید مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد. در نقطه مقابل مهارتآموزی، نبود تخصص مهارتی لازم بین جامعه معلول به عنوان نقطه ضعف آنان، رهاورد انزوای اجتماعی، افزایش وابستگی به اطرافین و جامعه، ناتوانی در یافتن اشتغال و آسیب به معلولان را برای این گروه اجتماعی به دنبال دارد.