سرپرست شرکت کارخانجات لوازم خانگی پارس:
پروژه صادرات را در نیمه دوم سال آغاز میکنیم
بسیاری از کارشناسان 1402 را سال سخت صنعت لوازم خانگی دانسته و بر این نکته تأکید دارند که مشکلاتی مانند قیمتگذاری دستوری و مواردی مانند تأمین مواد اولیه، افزایش مالیات، مباحث ارزی و پیچیدگیهای موجود در سیستم توزیع، فعالان این عرصه را با چالشهای متعددی مواجه میکند. در سوی دیگر این ماجرا مصرفکنندگانی هستند که با ممنوعشدن واردات محصولات خارجی نسبت به افزایش قیمت نمونههای داخلی گلهمند و معترض هستند. گاهی عنوان میشود قیمت کالایی مانند ماشین لباسشویی طی پنج سال 10برابر شده و بر این اساس حتی در بسیاری موارد مصرفکنندگان توان تهیه محصول داخلی را نیز نداشته و برای دفعات متعدد برای تعمیر لوازم قدیمی خود اقدام میکنند.
اینها بخشی از مشکلاتی است که این روزها گریبان تولیدکننده و مصرفکننده لوازم خانگی را گرفته و در این میان مسئولان وزارت صمت از برنامهریزی برای صادرات دو برابری لوازم خانگی در افق سال 1404 میگویند. درباره وضعیت این روزهای بازار لوازم خانگی، چالشها و پتانسیلهای این صنعت گفتوگویی با «فریبرز ظروفی»، سرپرست شرکت کارخانجات لوازم خانگی پارس داشتیم. کارخانه پارس که از سال 1354 با حضور آلمانیها پایهگذاری شده، طی پنجدهه فعالیت فراز و نشیبهای متعددی را پشت سر گذاشته و این روزها برای اولینبار در ایران به بحث قالبسازی ورود کرده و تلاش دارد سهم بازار خود را افزایش دهد.
محبوبه نقرهخامه روزنامه نگار
فریبرز ظروفی، سرپرست شرکت کارخانجات لوازم خانگی پارس در گفتگو با «آتیهنو» از این برند بهعنوان یک برند قدیمی و نوستالژیک یاد کرد که در خانه پدربرزگها و مادربزرگها نیز زنده است.
او با اشاره به زمان راهاندازی و تأسیس این مجموعه گفت: «در سال 1354 این شرکت افتتاح شد و عمری قریب به نیمقرن دارد و در کنار برندهای متعدد تولیدکننده لوازم خانگی فعالیت خود را ادامه میدهد، اما در دهههای 60 و 70 پارس تنها تولیدکننده لوازمخانگی در کشور بود. محصولات این مجموعه از نظر کیفیت همچنان به دوام خود باقی مانده اما اینکه چرا طی سالهای گذشته گاه در قیاس با برخی رقبا حضور کمرنگتری در بازارها داشتهایم به موضوعات متعدد برمیگردد.»
ظروفی افزود: «طی این سالها اتفاقاتی رخ داد و واردات لوازم خانگی ممنوع شد. تصمیمی که در دوران تحریم بهترین گزینه برای رشد شرکتهای داخلی بود. این امر نشان میدهد ایران در زمینه تولیدات این حوزه به استاندارهای لازم دست یافته و حاصل هم به لحاظ قیمتی بهنفع کشور شده است.»
او با اشاره به رویکرد این شرکت در ارتقای کیفی و تنوع بخشیدن به سبد محصولات گفت: «تلاش داریم مسیر را به شیوهای ادامه دهیم که نام این برند قدیمی بار دیگر در ذهنها و خاطرهها زنده شود و بر همین اساس طی ششماه آینده شاهد تغییرات مهمی در این عرصه خواهیم بود.»
ظروفی در عین حال به ارائه محصول جدید این کارخانه طی 1.5 ماه آینده اشاره کرد و افزود: «پس از 22 سال یخچال و فریزری با ظاهر جدید عرضه خواهیم کرد و پیشبینی ما این است با استقبال خوبی مواجه شود.» ظروفی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به این مطلب که بهنظر میرسد در این سالها برند پارس در عرضه محصولات خود مانند رقبای دیگر قوی عمل نکرده، توضیح داد: «یکی از موضوعات مهمی که در عرضه لوازم خانگی وجود دارد بحث تنوع محصولات است که با فراهم شدن این مهم میتوان با جدیت بیشتری برای عرضه محصولات و ایجاد نمایندگیها گام برداشت. بر همین اساس حدود پنجماه است با بررسیهایی در این زمینه، تحقیقات بازار را به انجام رسانده و برای حضور پرقدرتتر طی ششماه آینده برنامهریزی کردهایم.
شکسته شدن رکورد تولید
او یکی از دلایل دیگری که منجر به حضور کمرنگتر این برند در بازار شده بود را بحث پایین بودن میزان تولید دانست و گفت: «امسال پس از هشت سال رکورد تولید و بعد از 11 سال رکورد فروش در این مجموعه زده شده است. سال گذشته در مجموعه 150 هزار دستگاه یخچال و فریزر تولید شده و 164 هزار دستگاه (تولیدی و از موجودی انبار) نیز به فروش رسیده. به اینترتیب پس از 11 سال فروش ما از تولید پیشی گرفت. برای سال جاری نیز برای تولید 200 هزار دستگاه محصولات برودتی و غیربرودتی برنامهریزی کردهایم.»
سرپرست شرکت کارخانجات لوازم خانگی پارس، افزود: «متأسفانه طی چهار سال گذشته تولید در بخشهای غیربرودتی این مجموعه بهنوعی متوقف شده بود که بار دیگر از اواخر تیرماه عرضه این محصولات از سر گرفته میشود. برنامههای متعددی در نظر گرفتهایم که شامل تکمیل سبد محصولات پارس میشود. علاوه بر این برای فروش این سبد محصولات با بانکها مذاکراتی داشتهایم و برای خانواده بازنشستگان نیز در حال عقد تفاهمنامهای با صندوق بازنشستگی هستیم.»
او سهم بازار این برند طی سالهای گذشته را در حد هفت درصد بازار دانست و گفت: «در حال حاضر برنامهریزیهای متعددی در زمینه تولید، فروش و بازرگانی صورت گرفته و تلاش داریم در سال جاری و در گام اول این سهم را به 15 درصد برسانیم.»
ساخت قالبهای یخچال و فریزر
ظروفی در این زمینه، گفت: «مجموعه قالبسازی و ماشینکاری یکی از بخشهای این کارخانه بود که در گذشته صرفاً به انجام کارهای تعمیر و نگهداری میپرداخت، اما از آذرماه سال گذشته برنامهریزیهایی انجام شد تا محصولاتی با ظاهر جدید طراحی و ساخته شود. برای انجام این کار و قالبسازی که معمولاً در چین انجام میشود استعلامهای اولیه را گرفتیم. مشخص شد برای این کار نیاز است 35 میلیارد تومان هزینه کرده و زمانی بیش از 18 ماه صرف کنیم، بر همین اساس تصمیم گرفتیم برای اولینبار بحث قالبسازی را با استفاده از نیروهای توانمند حاضر در مجموعه پیش ببریم. بدینترتیب برای اولینبار قالب یخچال و فریزر در داخل کشور طراحی و تولید شد و با این اقدام از نظر زمان و ارز صرفهجویی قابلتوجهی صورت گرفته و جلوی خروج ارز از کشور گرفته میشود.»
او ادامه داد: «شاید جالب باشد بدانید حتی در ابتدای کار خود همکاران ما هم باور نمیکردند میشود این کار را در داخل انجام داد، اما در نهایت قالب جدید 20 اسفندماه تولید شد و تیرماه سال جاری نیز محصول جدید ما با ظاهری جدید و متفاوت عرضه خواهد شد. حالا واحد نوسازی و قالبسازی چنان نوآور شده که با دو کارخانه دیگر نیز در مرحله عقد قرارداد برای طراحی محصولات جدید هستیم. این امر نهتنها از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده و خدمات ارزانتری برای تولیدکنندگان لوازم خانگی به ارمغان میآورد بلکه از نظر زمانی نیز حداقل 50 درصد کاهش به همراه دارد.»
این تولیدکننده، افزود: «مزیت دیگر نیز آن است که در هر مرحلهای از کار، شرکتها میتوانند برای انجام تستهای مربوطه یا بازدید مراجعه کنند، در حالی که اگر قرار بود این تستها در چین صورت گیرد حداقل دو تا سه ماه زمان نیاز بود. با این شیوه میتوانیم طرحهای جدید را بر اساس ذائقه و نیاز مصرفکننده بازار ایران طراحی کنیم و حتی ممکن است در گامهای بعدی سایر تولیدکنندگان جهان نیز به تقلید و الگوبرداری از طرحهای ما بپردازند. اکنون در مجموعه خود نیروهایی داریم که در زمینه طراحی خودروهای خورشیدی همکاری داشتهاند و تمام تلاش خود را به کار گرفتهایم که از مهاجرت و خروج این متخصصان از کشور جلوگیری کنیم تا این نیروهای متخصص و توانمند در مملکت خودمان فعالیت کنند.»
افزایش 55 درصدی هزینه مواد اولیه
او در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به سؤالی درباره گرانی لوازمخانگی ایرانی در بازار، گفت: «اکنون قیمت محصولات خارجی در بازار چندین برابر قیمت نمونههای داخلی است. در این شرایط باید توجه کرد که اگر قرار باشد قیمت لوازمخانگی یا هر محصول دیگری بهشکل دستوری تعیین شود این موضوع ایجاد تورم میکند. از سوی دیگر چنانچه آنالیزهای قیمتی به درستی انجام نشود مشکلاتی ایجاد میکند. بهمنماه سال گذشته دولت مجوزی مبنی بر افزایش 10درصدی قیمت لوازم خانگی ابلاغ کرد، اما در همان زمان قیمت مواد اولیه ما از فولاد بورسی گرفته تا فوم و (ABS) هر یک تا حتی 55 درصد افزایش قیمت داشتند. در چنین شرایطی چطور تولیدکننده لوازم خانگی میتواند تنها با 10 درصد افزایش قیمت محصول تولید کند؟»
او ادامه داد: «در کنار این موضوع مسائل دیگری مانند افزایش حقوق 57درصدی کارگران در سال گذشته را نیز در نظر بگیرید؛ آیا همچنان میتوان با این رقمها تولید را ادامه داد؟ خواسته ما این است که اگر دولت برای حفظ و ثبات قیمتها برنامه دارد همه را یکسان ببیند و از تأمینکننده مواد اولیه تا سایر بخشها همه را لحاظ کند، نه اینکه با وجود افزایش 55درصدی قیمت فولاد به تولیدکننده لوازم خانگی اجازه افزایش قیمت 10درصدی بدهد. ما هم ترجیح میدهیم قیمت تمامشده پایینتر باشد تا مصرفکننده ناراضی نبوده و خرید بیشتری داشته باشد. باید فکری به حال این موضوع کرد و یک بازه قیمتی مساوی در تمام بخشها از تولید، مواد اولیه، بازرگانی و مصرفکننده لحاظ کرد.»
اکنون بازار ما واردات رسمی ندارد و در نهایت 10 تا 15 تولیدکننده اصلی این بازار را میگردانند، اما چنانچه قرار باشد واردات هم داشته باشیم قیمتها همچنان بالاتر میرود. این تولیدکننده در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط فعلی و قیمتهای این روزهای لوازم خانگی فکر میکند تولیدکنندگان داخلی تا چه اندازه در جلبنظر مصرفکننده موفق بودهاند، گفت: «آمارهای ارائهشده از سوی وزارت صمت نشان میدهد رضایت مشتریان از لوازم خانگی ایرانی بیش از 60 درصد است. ما در کارخانه پارس بالای 80 درصد رضایت مشتری داریم، البته ممکن است از نظر ظاهر محصولات ما کمی قدیمی شده باشند اما از نظر کیفیت شرایط بسیار مناسبی دارند.» این تولیدکننده لوازم خانگی در عین حال به موضوع قیمت محصولات این شرکت پرداخت و گفت: «طی این سالها نحوه فعالیت پارس بهگونهای بوده که از نظر قیمتی برای مصرفکننده جذابیت داشته باشد. در شرایط اقتصادی فعلی نیز این بحث موردتوجه قرار داشته و همه باید کمک کنیم که شرایط بهبود پیدا کند.» ظروفی در بخش پایانی صحبتهای خود در ارتباط با برنامه احتمالی این شرکت برای صادرات، توضیح داد: «تاکنون ما به بحث صادرات ورود نکردهایم، اما برنامهریزیهایی برای صادرات محصولاتمان در نیمه دوم سال جاری صورت گرفته تا با کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان و کشورهای حوزه (CIS) استارت بزنیم. در همین زمینه تیمی را برای پیگیری موضوع و انجام بررسیهای لازم مأمور کردهایم.»