نگاهی به سیاست صندوق ملی کمکهزینه خانواده فرانسه
در سال 2020 بهعلت بحران همهگیری کرونا، تغییرات قابلتوجهی در نحوه سازماندهی اشتغال و محل کار ایجاد شد. سازمانهایی که قبلاً دورکاری را تجربه نکرده بودند، کارکنان خود را به خانه فرستادند و شرایط را برای گستردهترین آزمایش دورکاری در تاریخ ایجاد کردند. همهگیری کرونا، دورکاری را بهعنوان یک بخش مهم در کسبوکارها و سازمانها به اثبات رساند. صندوق ملی کمکهزینه خانواده فرانسه، از سال ۲۰۱۴ دورکاری را در مقیاس کوچکی شروع کرده بود. این بدان معناست که بذر تغییر در آنجا کاشته شده بود و با بروز همهگیری کرونا، دیجیتالیشدن سرعت بیشتری گرفت. دورکاری همراه با دیجیتالسازی، فرصتها و مزایای زیادی را ارائه میدهد، اما چالشهای زیادی مانند انزوای اجتماعی، مدیریت ارتباطات، حفظ بهرهوری و حمایت از بهبود روحیه کارکنان در حین کار از خانه را نیز بههمراه دارد که پیشبینی و جلوگیری از آنها ضروری است.
صندوق ملی کمکهزینه خانواده فرانسه، که مدیریت شبکهای متشکل از 101 صندوق حق عائلهمندی را برعهده دارد، بر اساس راهنماییهای ایسا درخصوص ارتقای سلامت محیط کار و پیشگیری از مخاطرات شغلی، مجموعهای از اقدامات را برای حمایت از کارکنان در مواجهه با آثار و پیامدهای دورکاری در ایام همهگیری کرونا به شرح زیر انجام داد: انجام مشاوره، برگزاری وبینارها و ارائه مقالات انگیزشی، سنجش وضعیت سلامت روانی کارکنان که بهطور منظم و دورهای انجام میشد، انتشار مجلد راهنمای دورکاری (هدف از این راهنما، ارائه توصیههای عملی برای دورکاری مؤثر است و برگزاری ویدئو کنفرانسهایی برای مدیران تا آنها را در حمایت بهتر از تیمهای کار از راه دور یاری کند) و ایجاد یک واحد پشتیبانی دائمی در مورد کیفیت زندگی کارکنان در طول دورکاری. با در نظر گرفتن پیامدهای نامطلوب دورکاری تماموقت، در آوریل سال2۰۲۰، این صندوق با ایجاد یک واحد پشتیبانی دائمی در مورد کیفیت زندگی در طول دورکاری، ترتیبات سازمانی را تقویت کرد. این واحد برای هر یک از کارکنان، زمانی را برای بحث و گفتوگو در مورد احساسات، مشکلات موجود و راهکارهای احتمالی که به آنها کمک میکند تا با شرایط جدید سازگار شوند، اختصاص داد.
نظرسنجی در خصوص کیفیت زندگی
با استفاده از پرسشنامهای شامل 37 سؤال درباره کیفیت زندگی، از کارکنان نظرسنجی شد. طبق این نظرسنجی،۸۴ درصد کارکنان اعلام کردند که هنگام انجام کار بهصورت دورکاری، احساس تنهایی نداشتهاند. همچنین، 89 درصد از پاسخگویان از کیفیت ارتباطات فراهمشده توسط صندوق رضایت داشتند. نتایج این نظرسنجی، اطلاعات مفیدی را برای طراحی و اجرای روشهای جدید کار فراهم کرد.
پشتیبانی از نیروهای جدید
در دو هفته ماه ژوئن سال2021 حدود 80 نیروی جدیدالاستخدام با یکی از مدیران کمیته اجرایی صندوق هر روز صبح بهمدت یک ساعت در جلسهای تعاملی شرکت کردند که این امر به ایجاد احساس تعلق سازمانی قویتر کمک کرد. در نتیجه این اقدامات، صندوق ملی کمکهزینه خانواده فرانسه توانست بهسرعت و با اثربخشی با دورکاری سازگار شود و فعالیتهای خود را بدون اختلالات عمده ادامه دهد. استفاده گسترده از دورکاری میتواند برای سالهای آینده با پشتیبانی از دیجیتالسازی، ارتباطات پیشرفته و فناوریهای ابری به بخشی«جدید و بهتر» تبدیل شود و موانع موجود در یک سیستم کار از راه دور مؤثر را که از سلامتی و رفاه کارکنان محافظت میکند، در حالی که تعهدات و اهداف سازمانی را نیز بهطور مؤثر انجام میدهد،
کاهش دهد.