زیر و بمهای یک اپراتور جدید
بهدنبال گسترش روزافزودن استفاده از نسل پنجم اینترنت، کارشناسان بر این باورند هزینه بالای اجرا و پیادهسازی شبکه (G5) و تخصیص فرکانس مناسب در سطح کشور، از مهمترین مشکلات و ملزومات این نسل اینترنت است. از آنجا که اخبار نسل پنجم اینترنت در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری در انتظار اجرای آن هستند، کشورهای مختلفی با همکاری بزرگترین اپراتورهای اینترنت و غولهای فناوری در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت هستند. درباره ویژگیهای این نسل از اینترنت گفته شده پهنای باند آن بسیار بالاست. بنابراین اگر بتوان فناوری (G5) را مصداق یک اتوبان در نظر گرفت، شاید فناوری (G4) یک اتوبان دو باندی و فناوری (G5) همان اتوبان با چهار باند باشد، بنابراین سرعت و کیفیت آن بالاتر میرود. در همین رابطه ربات سینا رونمایی شد. رباتی که در جریان ساخت و بهرهبرداری آن از شبکه و زیرساخت (G5) استفاده شده است. این اپراتور بر اساس استراتژی خود در حوزه فنی و نقشه راه تدوین شده، اقدام به توسعه شبکه خود در بخشهای مختلف رادیو و انتقال کرده که هر یک از این بخشها نیازمندیهای حرکت به سمت (G5) را فراهم میکند. بهعنوان مثال، استفاده از شبکه انتقال پرسرعت لایه (۳) و شبکه فیبر پرسرعت و (IPBH) یکی از سرمایهگذاریها و اقدامات گسترده حوزه فنی در این بخش است که در سراسر کشور نیز در حال توسعه است. همچنین در این خصوص مرکز تحقیق و توسعه این اپراتور اقداماتی را در دستور کار خود دارد. بنابراین برای پیادهسازی سراسری در کشور با توجه به هزینههای بسیار بالا برای توسعه، نیاز به وجود طرح تجاری و اقتصادی برای پوشش هزینههاست. در این میان وزارت ارتباطات با تسریع و تسهیل در تخصیص باندهای فرکانسی مورد نیاز (G5) به اپراتورهای اصلی مخابراتی (و پرهیز از خرد کردن تکه باندهای فرکانسی) میتواند کمک شایانی به رونق چنین خدماتی در سطح کشور کند. در راهاندازی ربات مذکور زیرساخت کامل طرح توسط این اپراتور تأمین شده و پارامترهای کیفی شبکه مانند تروپوت و تأخیر تحقق یافته است. با توجه به استفاده شبکه (G5) از (B.B) و (B.H) یکسان و با توجه به اینکه در پایلوتهای انجام شده، تجهیزات ربات سینا قابلیت اتصال مستقیم را داشتند، تفاوت چندانی ندارند، اما در صورت نیاز به اتصال از طریق شبکه رادیویی، شبکه (G5) پهنای باند کافی را پشتیبانی خواهد کرد. این شبکه بیشتر در بازارهای بالغتر چون چین، کرهجنوبی و ایالات متحده آمریکا مشاهده میشود، اما بازارهای در حال توسعه هم در حال پیادهسازی و ورود به عصر (G5) هستند و در بسیاری از کشورهای جهان پایلوت (G5) بهصورت نقاط (Hotspot) راهاندازی شده است.