بررسی دلایل اهمیت یک ابزار مهم ارتباطی در بازاریابی کسبوکارهای امروزی
«تبلیغ» معجزه میکند
پرتو جغتایی روزنامه نگار
اگر چند سال قبل از ما درباره پدیدهای به نام «تبلیغات» سؤالی پرسیده میشد، بدون شک تعریفی که ارائه میکردیم به بخش پیامهای بازرگانی در شبکههای تلویزیونی یا بیلبوردهای خیابانی و تبلیغات جلد مجلات مربوط میشد. امروزه اما تبلیغات یک دانش محسوب میشود و بسیار پیشرفتهتر از قبل عمل میکند. واقعیت این است که این روزها به نحوی در معرض تبلیغ یک محصول یا یک شرکت قرار میگیریم که خودمان هم متوجه نمیشویم چطور تحتتأثیر یک تبلیغ دست به تصمیمگیری میزنیم. این نوع تبلیغات که تبلیغات پنهان نام دارد جنبهها و تأثیرگذاریهای متفاوتی دارد.
در گذشتههای دورتر کسبوکارها برای جذب مخاطب و مشتریهای جدید از مجلات زرد و روزنامهها و تبلیغات رادیویی استفاده میکردند، اما باید بپذیریم که آن روزگار به سر آمده است. امروزه شرکتها باید بسترهای همواره در حال تغییر جستوجو و رسانههای دیجیتال را به کار گیرند تا هم مشتری کسب کنند و هم با مشتریان در ارتباط باشند. بازاریابان و صاحبان کسبوکار حالا دیگر باید به این موضوع آگاهی داشته باشند که تبلیغات همانقدر که برای رقابت لازم است، میتواند آنها را نسبت به دیگران برتری دهد و به سمت موفقیت و پیشرفت رهنمون کند.
ارتباط تبلیغات و توسعه اقتصادی
تصور جهان بدون تبلیغات دیگر غیرممکن به نظر میآید. یک شهروند در زندگی روزمره خود، روزانه بیش از یکصد و یا حتی بیشتر آگهی تبلیغاتی را مشاهده میکند. صرفنظر از حجم انبوه تبلیغات، عوامل بسیار دیگری مانند بیمحتوا بودن، عدم توجه به فرهنگ عمومی جامعه، عدم توجه به کارکردهای پنهان تبلیغات، سلب آرامش روانی جامعه و عدم تطابق امکانات مردم با خواستههای ایجاد شده بهوسیله تبلیغات، زمینههای دلزدگی و آزردگی خاطر مخاطبان را فراهم کرده و اثربخشی تبلیغات را بهشدت تحتالشعاع قرار داده است. تبلیغات یک تجارت وسیع و گسترده است که در میان صنایع برتر دنیا و به موازات صنایعی مثل صنعت نفت، اتومبیل، تکنولوژی اطلاعات و کشاورزی قرار دارد. رشد صنعت تبلیغات در هر کشور، ارتباطی تنگاتنگ با سطح فعالیتهای تجاری و سالم بودن اقتصاد آن دارد. در واقع، میزان رشد و شکوفایی صنعت تبلیغات بیانگر سطح زندگی مردم یک کشور و نشانه میزان توسعه اقتصادی آن کشور است.
راه رفتن روی لبه تیغ
اگرچه تبلیغات یک بحث ارزشی است و ساختارهای ذهنی مخاطبان هدف را شکل میدهد، جهت میبخشد و به مسیری مشخص -خوب یا بد- میکشاند، اما پدیدهای مهم، مؤثر و غیرقابل چشمپوشی است. تبلیغات موجودیتی است انکارناپذیر و هرچه جامعهای پیشرفتهتر شود، نوع تبلیغات آن نیز پیچیدهتر میشود. تبلیغات یکی از بخشهای مهم در هر کسبوکار است که برای افزایش فروش، معرفی محصول جدید و... صورت میگیرد. تبلیغات تأثیرگذار و خلاقانه میتواند نام برند و شرکت را روزبهروز به موفقیت بیشتری برساند در حالی که بیتوجهی در فرم و سبک تبلیغ و آگهی میتواند سبب تخریب نام یا یک برند تجاری شود. برای خلق تبلیغات درست و ایدهپردازیهای جدید همواره افراد فعال در این حوزه باید بهروز و در حال آموزش باشند تا بتوانند از جدیدترین متدها برای تأثیرگذاری بیشتر روی بازار فروش بهره ببرند.
پایانی بر اصول سنتی
هدف اساسی تبلیغات در درجه اول، ایجاد تصویری مطلوب از نشانه کالا و خدمت در اذهان مخاطب مورد هدف است. تبلیغات مجازی به دلیل ماهیت فناوریمحور و ارتباطیمحور خود بهشدت تحتتأثیر قرار گرفته و اصول سنتی آن به چالش کشیده شده است. حاصل این چالشها و تأثیرات شکلگیری پدیده تبلیغات اینترنتی بود و ظهور این پدیده باعث متبادر شدن این سؤال به اذهان است که: چرا از تبلیغات اینترنتی استفاده میشود؟
توجه به دو عنصر اساسی
در فضای کسبوکارها، تبلیغات چیزی فراتر از یک تیزر تبلیغاتی یا پوستر است. در واقع تبلیغات نوعی دانش و حتی فناوری است که شرکتها و کسبوکارها برای پیشرفت خود باید از آن آگاه باشند یا از مشاوران خبره در این زمینه کمک بگیرند. همه ما شرکتهای بزرگ خارجی و داخلی را میشناسیم که ما را با تبلیغات متعدد اعم از تبلیغات متنی، فیلم، کمپینها و... شگفتزده کردهاند. وظیفه تبلیغات، فروش و ارائه محصول است و هر تبلیغ از دو قسمت متن و تصویر تشکیل شده است. دو جزء مکمل که باید در سریعترین زمان پیام برند مربوطه را به بازار هدف و مخاطب برسانند. متن هر تبلیغ بسیار مهم و پراهمیت است که بر اساس نوع محصول یا خدمت هر برند و نام تجاری متفاوت نگاشته میشود.
اهمیت خلاقیت
کسی که به اصول تبلیغات آگاه باشد و دانش کافی در این زمینه داشته باشد، به خوبی میداند که مهمترین اصل، جذب مخاطبان است. بنابراین با شناسایی دقیق مشتریان خود تلاش میکند تا از رفتارها و تمایلات آنان درک و شناخت عمیقی پیدا کند. همچنین به فرهنگ، سبک زندگی و رفتارهای خاص مصرفکنندگان توجه ویژهای دارد تا بتواند آگهیهای تأثیرگذار خلق کند.
در تبلیغات مؤثر، آگاهی از چگونگی خلق یک محتوای خلاقانه بسیار مهم است. آن دسته از متخصصان امر تبلیغات که به چموخم این مسیر آشنا هستند، اغلب بهصورت نامتعارفی از رسانهها استفاده میکنند. آنها حتی گاهی رسانههای جدیدی را ایجاد کرده و علاقه زیادی به ایجاد ابزارها و روشهای نوین تبلیغاتی دارند؛ ابزارهایی که میتوانند باعث شوند تفکر یک آگهی به سادگی و به سرعت ثبت شود و اثربخشی فوقالعادهای داشته باشد.
بازار داغ تبلیغات اینترنتی
در اینجا باید از آن دسته افرادی که دارای کسبوکار اینترنتی هستند، بپرسیم که شما برای سایت یا سامانه فروش اینترنتی خود چطور ترافیک جذب میکنید و از چه راههایی برای جذب مشتری یا مخاطب بهره میبرید؟
این اولین سؤالی است که صاحبان کسبوکار درباره بازاریابی دیجیتال باید به آن پاسخ دهند تا به آینده درخشان اقتصادی شغلشان اطمینان بیشتری پیدا کنند. اما آیا مشکل تنها جذب ترافیک مخاطبان و مشتریان است؟ باید بگویم که پاسخ این سؤال منفی است. مشکل جذب ترافیک برای سایت نیست زیرا هزاران بستر ترافیک مانند گوگل، فیسبوک، توییتر و... امکان تبلیغات را برای تمام کسبوکارها دارند. در واقع نهتنها این امکان را در اختیار کاربران خود قرار میدهند بلکه بهشدت تمایل دارند به سایت شما ترافیک بدهند تا مخاطب جذب کنید. واقعیت این است که شما باید یاد بگیرید چطور از راه اصولی و کارآمد صاحب ترافیک شوید و در واقع چطور ترافیک مفید و ثمربخش بگیرید. سپس باید بیاموزید که با ترافیک کسبشده چهکار کنید. این یک علم است که باید کسب کنید تا بدانید چه محصول یا خدماتی پیشنهاد دهید یا چه محتواهایی به بازدیدکنندگان نشان دهید. آیا باید از آنها بخواهید مشخصات فردیشان را بدهند یا مستقیم از آنها بخواهید محصول یا خدماتی را خریداری کنند؟ پاسخ دادن به تکتک این سؤالات ضروری است و به دانشی نیاز دارد که با گذراندن دورههای متعدد مارکتینگ به پاسخ آنها میرسید. پس از آن کافی است کمی هوشمندی به خرج دهید و از رقبای خود در مسیر جذب مشتری پیشی بگیرید.