printlogo


یک تحلیلگر اقتصادی:
اقتصاد صادرات‌محور بهترین معیار برای حمایت از تولیدات ایرانی است
یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که دولت باید تمرکز خود را بر حمایت از تولیدات صادرات‌محور بگذارد و در این راستا برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند اکسپو ۲۰۲۳ نخستین گام برای ورود به بازارهای جهانی و حمایت از کالاها و خدمات صادرات‌محور ایرانی است.  

دکتر محمدعلی خادم سهی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه افزایش و توسعه صادرات چه نقشی در حوزه رشد تولید و تحقق شعار امسال خواهد داشت؟ به «آتیه‌نو» گفت: اگر اقتصاد را به‌عنوان یک کل در نظر بگیریم، باید به اصطلاح کیک اقتصادی که مردم آن کشور مصرف می‌کنند را بزرگ‌تر کنیم. برای رسیدن به این هدف، باید میزان و کیفیت کالاهای تولیدشده در آن کشور افزایش پیدا کند. او افزود: «البته باید به این مسئله هم فکر کرد که اگر درآمدها و قدرت خرید در کشوری پایین باشد، برای رسیدن به رشد تولید باید به دنبال تقویت صادرات بود تا بتوان رفاه تولیدکنندگان را ارتقا داد، در نهایت از این طریق سطح رفاه عمومی کشور هم تقویت خواهد شد. در واقع نقش صادرات در رشد تولید و ارتقای سطح رفاه عمومی جامعه در اینجاست که خودش را نشان می‌دهد.» این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: «به‌واسطه رقابتی بودن بازار جهانی مسلماً کالایی که توان صادرات داشته باشد از کیفیت بهتری نیز برخوردار است. بنابراین حمایت از صنایع صادرات‌محور، بهترین ملاک و معیار است چراکه می‌تواند آثار مثبت و خوبی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد.» خادم سهی درباره نقش و تأثیر توسعه مبادلات تجاری با همسایگان بر اقتصاد ایران نیز گفت: «نکته‌ای که در حال حاضر در اقتصاد جهانی وجود دارد این است که اغلب روابط کشورها بر اساس منافع صورت می‌گیرد و تقویت می‌شود. این منافع در واقع همان منافع اقتصادی کشورهاست. اگر به دنبال این هستیم که ارتباط نزدیک و پایداری با کشورهای همسایه داشته باشیم، لازمه آن توسعه مبادلات تجاری با آن‌هاست، به‌ویژه با افزایش صادرات به این کشورها به‌گونه‌ای که آن‌ها را به ایران وابسته کنیم.» او اضافه کرد: «این مسئله دقیقاً موضوعی است که باید در شرایط کنونی کشور به آن توجه ویژه‌ کرد، چراکه تقویت مبادلات تجاری می‌تواند در اقتصاد، سیاست و دیپلماسی کشور تأثیرگذار باشد.» این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله اکسپو ۲۰۲۳ در زمینه معرفی تولیدات ایرانی، گفت: «اگر برگزاری این نمایشگاه‌ها در راستای توسعه صادرات و مبادلات تجاری باشد و صنایع و تولیدکنندگان مختلف بتوانند بازارهای جدید و مناسب پیدا کنند، مسلماً چنین رویدادهایی می‌تواند در معرفی تولیدات ایرانی مؤثر باشد. برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی همچون اکسپو ۲۰۲۳ می‌تواند گامی مثبت و نخستین قدم در راه توسعه بازارهای جهانی برای محصولات و خدمات ایرانی و حمایت از محصولات صادرات‌محور باشد، اما برای رسیدن به چنین اهدافی باید بلندمدت‌تر فکر و برنامه‌ریزی کرد.»