برگزاری نمایشگاههای تخصصی عامل شناخت تولیدات ایرانی
یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که صادرات تأثیر مستقیمی روی رشد تولید دارد و برگزاری نمایشگاههایی مانند اکسپو ۲۰۲۳ میتواند در زمینه معرفی توانمندیهای ایران در حوزه تولید انواع کالاهای با کیفیت و ارائه خدمات به کشورهای مختلف مؤثر باشد و به صادرات آن
کمک کند.
علی قنبری درباره تأثیر افزایش صادرات و نقش آن روی رشد تولید ملی، گفت: «اگر بستر تولید فراهم باشد و میزان آن به بیش از نیاز داخلی برسد، صادرات انجام
میشود. در واقع صادرات افزایش عرضه یک محصول تولیدشده را در پی دارد که عرضه آن از تقاضای داخلی بیشتر شده است. از همین طریق بخشی از کالاها و خدمات کشور که دارای کیفیت و قیمت مناسبی هستند و قدرت رقابت با دنیا را دارند به کشورهای دیگر صادر خواهد شد و این موضوع یکی از نشانههای پیشرفت و توسعه کشورها به شمار میرود.» او افزود: «در این حوزه میتوان گفت کشورهایی که از فناوری و کیفیت بالای نیروی انسانی برخوردارند از ابتکارات و خلاقیتهای خود استفاده میکنند تا فناوریشان را به کالا و خدمات تبدیل کنند و با صادرات و توسعه آن، کشور خود را به سمتوسوی پیشرفت سوق دهند.» این استاد دانشگاه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مبادلات تجاری با همسایگان و توسعه این مناسبات چه تأثیری و نقشی روی اقتصاد ایران دارد، ادامه داد: «مبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه همواره یکی از ضرورتها و شرایط بسیار مساعدی برای گسترش صادرات و توسعه و پیشرفت به سمت تکامل است. به عبارت دیگر، کشورهایی که میخواهند توسعه پیدا کنند باید در درجه اول صادرات را سرلوحه کار خود قرار دهند و در این زمینه بهتر است از همسایههای خود شروع کنند.» قنبری گفت: «اگر بخواهیم به توسعه برسیم و صادرات مناسبی داشته باشیم، از سویی باید شرایط داخلی را برای گسترش صادرات بیش از پیش فراهم کنیم و از سوی دیگر با ایجاد ثبات اقتصادی و فراهم کردن بستر و تسهیلات مناسب برای مردم و بخش خصوصی و ایجاد شرایط مساعد برای سرمایهگذاری خارجی در کشور رقابت مسالمتآمیزی به وجود آوریم.» به گفته قنبری، توسعه مبادلات تجاری با همسایگان میتواند شرایط مناسب برای افزایش صادرات کالا و خدمات ایرانی به این کشورها و البته به سایر نقاط دنیا را فراهم کند و در نهایت موجب رشد و شکوفایی اقتصاد ایران شود. این کارشناس اقتصادی همچنین درباره برگزاری پنجمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۳) و تأثیر آن روی معرفی تولیدات ایرانی به مشتریان خارجی، گفت: «یکی از عواملی که سبب معرفی کالاهای باکیفیت ایرانی به سایر کشورها میشود، برگزاری چنین نمایشگاهها و رویدادهای صادراتی است. در این راستا هر قدر کشورهای بیشتری در این زمینه حضور و مشارکت داشته باشند و در این نمایشگاهها شرکت کنند، آگاهی، شناخت و آشنایی عمیقتری با تولیدات ایرانی و تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان پیدا کرده و کمک بیشتری به توسعه روابط تجار با مشتریان خارجی میکنند که این موضوع در نهایت باعث توسعه اقتصاد، صادرات و افزایش درآمد ملی
کشور میشود.»