printlogo


رئیس اتاق ایران و امارات:
اتاق‌های بازرگانی تأثیر بسزایی در صادرات دارند
رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات معتقد است که اگر در صادرات کشور میان بخش نفتی و غیرنفتی تفکیک قائل شویم، می‌توان گفت صادرات غیرنفتی بخش مهمی را تشکیل می‌دهد که نقشی بسیار مهم و تأثیرگذار دارد.

به گزارش «آتیه‌نو» عرفان شاکری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در ارتباط با صادرات غیرنفتی اظهار کرد: «متولی بخش غیرنفتی صادرات بیش از آنکه بخش دولتی باشد، بخش خصوصی است. نکته دیگری که در بحث صادرات باید موردتوجه قرار گیرد موضوع خام‌فروشی است که این شیوه صادرات نه‌تنها باعث ایجاد ارزش افزوده برای کشور نمی‌شود، بلکه می‌توان گفت گاه تنها هدفی که می‌شود برای آن متصور شد تأمین منابع ارزی است.» شاکری ادامه داد: «درحال حاضر به‌نظر می‌رسد با تلاش دولت و همت فعالان بخش خصوصی و مسئولان ارگان‌های مختلف، شرایط به سمتی پیش می‌رود که زیرساخت‌های خوبی در حال ایجاد است اما همچنان تا دست‌یابی به اهداف تعریف‌شده در سند چشم انداز فاصله بسیاری داریم و لازم است به شکل منسجم و برنامه‌ریزی شده و با همکاری بخش خصوصی در این زمینه کار را دنبال کرده و در این راه فرصت‌ها را غنیمت شمرده و آن‌ها را به‌راحتی از دست ندهیم.» رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در عین حال بر نقش تدوین قوانین منسجم و تصمیم‌گیری‌های منطقی در توسعه صادرات تأکید کرد. این فعال اقتصادی همچنین جایگاه اتاق بازرگانی را بسیار مهم شمرده و گفت: «اتاق بازرگانی و به‌ویژه اتاق‌های مشترک تأثیر بسزایی در وضعیت صادرات و به‌تبع آن اقتصاد کشور دارند، چراکه این اتاق‌ها در مواجهه با کشورهای مختلف ظرفیت‌های اقتصادی را شناسایی می‌کنند. به‌طور کلی نیز می‌توان گفت که فلسفه وجودی راه‌اندازی و ایجاد اتاق‌های مشترک برای این است که بتوانند به شکل مویرگی در اقتصاد کشور ورود کرده و موجب رقم‌خوردن اتفاقات مثبت شوند. خوشبختانه در حال حاضر این اتفاق در حال رخ‌دادن است. مثلاً طی این هفته شاهد حضور هیأتی از امارات در ایران بودیم. این دیدارها نه‌تنها ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای شناسایی بازارها فراهم می‌کند بلکه می‌توان در قالب آن‌ها از موارد دیگری مانند خدماتی که به اعضا و تجار ارائه می‌شود، مشاوره‌های حقوقی و مواردی از این دست نیز بهره برد.» وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که توافقات سیاسی میان ایران و عربستان که اخیراً حاصل شده، می‌تواند در فضای مناسبات تجاری سایر کشورهای عرب از جمله امارات نیز تأثیرگذار بوده و باعث توسعه روابط اقتصادی شود. شاکری در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: «در حوزه روابط بازرگانی ایران با کشورهای همسایه دراین سال‌ها اتفاقات مثبتی رخ داده، اما با این حال نیاز مبرمی به برنامه‌ریزی و کار مدون در این زمینه وجود دارد و لازم است از ظرفیت‌های بخش خصوصی 
بیش از پیش استفاده شود. بخش خصوصی به دلیل آنکه به‌طور مستقیم و به‌روز با موضوعات صادراتی درگیر است، به‌خوبی در جریان ریز جزئیات قرار داشته و در مواردی که نیاز به تصمیم‌گیری یا قانون‌گذاری باشد می‌تواند اقدامات عملی موردنیاز را تعریف و تشریح کند.» این عضو اتاق بازرگانی با تأکید بر اینکه ایران در زمینه‌هایی مانند ترانزیت و توریست فرصت‌های فوق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند، گفت: «این پتانسیل‌ها می‌تواند منجر به درآمدزایی بالا برای کشور شود، اما به برنامه‌ریزی جدی و درنظرگرفتن قوانین و بخشنامه‌های اجرایی نیاز است که در فعالیت‌های این حوزه سهولت ایجاد کند.»