printlogo


اکسپو 2023 ویترین مناسب برای محصولات صادراتی ایران
یک اقتصاددان معتقد است نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۳ می‌تواند ویترین بسیار مناسبی برای محصولات صادراتی ایران باشد تا با افزایش صادرات، موتور توسعه تولید و اقتصاد کشور به حرکت درآید.

آلبرت بغزیان در پاسخ به سؤالی درباره نقش و تأثیر صادرات و توسعه روی رشد تولید و تحقق شعار سال جاری گفت: «مسلماً صادرات انواع کالا و خدمات و توسعه آن می‌تواند تأثیر مستقیمی روی رشد تولید بگذارد؛ چراکه صادرات به معنای فروش مازاد تولید است و اگر محصولی بیش از نیاز داخلی تولید شود یا باید میزان تولید آن کاهش یابد یا اینکه فکری برای صادرات آن محصول کنند.» 
او با بیان اینکه صادرات به معنای جبران کمبود عرضه یک محصول تولید شده در بازار است، افزود: «توسعه صادرات باعث افزایش سطح رفاه عمومی می‌شود. به عبارت دیگر، تجارت از هر منظری که به آن نگاه کنیم، موتور رشد و تسهیل‌کننده چرخه اقتصادی است، در غیر این صورت کشور به سمت خودکفایی و البته انزوا حرکت خواهد کرد.» این استاد دانشگاه با تأکید بر کشف بازارهای جدید صادراتی و بازاریابی آن در راستای تقویت و رونق تولید داخلی، گفت: «اگر در این مسیر حرکت کنیم، واردات سبب کاهش قیمت‌ها خواهد شد. این در حالی است که توسعه بیش از حد حتی سبب زیان تولیدکنندگان به دلیل افت شدید قیمت‌ها می‌شود، اما افزایش صادرات مسلماً به رونق رشد تولید ختم می‌شود و حفظ‌کننده بازار و قیمت‌هاست تا حدی که تولیدکننده مجبور نباشد محصول خود را پایین‌تر از قیمت منطقی بفروشد و زیان کند.» بغزیان برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۳) را راهکاری برای کشف بازارهای صادراتی دانست و ادامه داد: «کشورهای شرکت‌کننده و مشتریان خارجی حاضر در این نمایشگاه‌ها به این دلیل حضور می‌یابند تا ببینند ایران چه کالاها و یا خدماتی برای عرضه دارد، چراکه نمی‌توان چنین توانمندی‌هایی را در خیابان‌ها یا مغازه‌ها مشاهده کرد. ویترین مناسب برای کالاهای صادراتی و توان تولید داخلی برگزاری چنین نمایشگاه‌های بین المللی است. البته اگر یک نمایشگاه به صورت بین‌المللی برگزار شود در کنار معرفی توانمندی‌های تولیدی و صادراتی می‌توان از کالاها و خدمات دیگر کشورها نیز شناخت کافی پیدا کرد و رقابت سالمی در این بین شکل خواهد گرفت.» 
او افزود: «حتی در شرایط تحریم که محدودیت‌هایی برای برخی محصولات نفتی وجود دارد، می‌توان سایر توانمندی‌ها و کالاها را ارائه کرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌توان فشار تحریم‌ها را روی کشور در چنین شرایط حساسی کاهش داد. البته باید برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را بیش‌ازپیش جدی بگیریم تا در نهایت بتوان از چنین رویدادها و فرصت‌هایی حداکثر استفاده و بهره را برد.» بغزیان در پاسخ به سؤال دیگری درباره تأثیر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه روی اقتصاد ایران نیز گفت: «در این زمینه می‌توان گفت کالاها و خدمات باکیفیت ایرانی به جای آنکه به مقاصد دور صادر شود، می‌تواند در کشورهای همسایه ایران که تعدادشان هم کم نیست با مزیت نسبی بالاتر عرضه شود؛ چراکه همسایه‌های ایران از نظر شرایط جغرافیایی وضعیت متفاوتی دارند و اکثر این کشورها چهار فصل نیستند. به همین دلیل انواع محصولات کشاورزی؛ حتی تولیدات صنعتی به دلیل نبود ذخایر، منابع و معادن آن در این کشورها قابل عرضه و فروش خواهد بود.»