printlogo


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد
موفقیت حوزه صادرات در گرو افزایش رایزنی‌های بازرگانی
غلامرضا مرحبا، نماینده آستارا درخصوص سیاست مجلس در افزایش صادرات گفت: «متولی صادرات، دولت است. دولت در این رابطه سیاست‌گذاری می‌کند. از این‌رو نقش مجلس، حامی و پشتیبان است. ما در جایی که نیاز به قانون، هماهنگی و همکاری با دولت باشد، حتماً و قطعاً همراه هستیم، اما امیدواریم دولت سیاست‌های عملیاتی برای تشویق صادرات را به‌موقع انجام دهد.»

او همچنین گفت: «یکی از کارهای مهمی که باید برای تشویق در حوزه صادرات و واردات صورت بگیرد، تقویت رایزنی‌های بازرگانی ما در سفارتخانه‌های خارج از کشور است. متأسفانه ایران در بسیاری از کشورها، هیچ رایزن بازرگانی ندارد و این موضوع باعث شده نتوانیم مشتری محصولات‌مان را در دیگر کشورها پیدا کنیم.»
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: «سیاست دولت سیزدهم این است که با کشورهای همسایه وارد تعامل، همکاری و تجارت شود. کشورهای همسایه، بازارهای بالقوه و بالفعل ما هستند که نزدیکی فرهنگی، مذهبی و زبانی با ما دارند و بُعد جغرافیایی که با آن‌ها داریم، تجارت را آسان‌تر می‌کند. تقویت رابطه ایران با کشورهای همسایه، یک فرصت طلایی و به نسبت راه‌دست‌تری برای ما است تا به خواسته خود، مخصوصاً در حوزه اقتصادی، صادرات و واردات برسیم، هرچند که برخی از این کشورها مثل عراق، بازارهای خوب فعلی ما هستند.»
مرحبا گفت: «برخی کشورهای همسایه قبلاً ارتباط خوبی با ما داشتند و بازار هدف ما بودند که مدتی است آن بازارها را به دلایل گوناگونی از دست داده‌ایم، مثل آذربایجان که باید در راستای تعامل و همکاری با کشورهای همسایه، این دست کشورها به‌طور ویژه و با برنامه در دستور کار قرار بگیرند. هرچند می‌دانیم موانع زیاد است و شاید نیاز به تعامل و تصمیم‌گیری میان‌مدت و بلندمدت باشد.» نماینده آستارا یادآور شد: «گاهی عدم‌تعاملات خوب با برخی کشورها و نبود زیرساخت‌ها و حمایت‌های به‌موقع دولتی از بازرگانان و تولیدکنندگان، باعث شده تجار ما آسیب جدی ببینند، چون اگر این رابطه دو طرفه، اصولی و حمایتی باشد، در نهایت منجر به بهبود اقتصاد کشور و معیشت مردم خواهد شد.» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: «تولید متناسب با تقاضا افزایش پیدا می‌کند. هرچه برای محصولات‌مان مشتری بیشتری پیدا کنیم، تولید بیشتر و شعار سال محقق می‌شود. افزایش تولید بدون فروش حداکثری، خروجی مثبتی نیست. به‌نوعی در راستای اراده برای افزایش تولید و ارتقای کیفیت، باید بازارهای جهانی را رصد و متقاضیان کالاهای‌مان را جست‌وجو کنیم تا در نهایت بتوانیم با افتخار گزارشی از اتفاقات مثبت به مردم بدهیم.»
مرحبا گفت: «باید براساس تقاضا، تولید کرد. گاهی تولید بدون اینکه مشتریان خاصی برای آن پیدا شده باشد صورت می‌گیرد. این روند، اسراف منابع و زمان است. نمی‌توان ابتدا تولید کرد و سپس دنبال مشتری رفت. از این‌رو، باید کار مطالعاتی و بازاریابی صورت بگیرد که این روال هم، دائماً باید انجام شود.» وی تصریح کرد: «گاهی بازرگانان ما باید برای دیگر کشورها، نیاز تعریف کنند و این یعنی تحریک تقاضا. به‌عبارتی نباید منتظر ماند و دید طرف مقابل از ما چه می‌خواهد، گاهی باید این نیاز را به وجود آورد. به‌طور مثال کشور چین، چنین رویکردی را از سال‌ها پیش آغاز کرده و به نتایج دلخواه خود هم رسیده است. باید یک گروه کارشناسی از ایران به افغانستان یا پاکستان بروند و کار علمی کنند تا ببینند نیاز آن‌ها چیست. یادمان باشد کالایی که برای کشور افغانستان یا پاکستان آماده می‌شود، صرفاً نمی‌تواند به درد مردم کشور ازبکستان و تاجیکستان هم بخورد، چون ذائقه ملت‌ها با هم تفاوت زیادی دارد. حتی ذائقه‌ها در شمال یا جنوب کشور هم تفاوت دارد چه برسد به کشورهای دیگر.»