معاون وزیر صمت با بیان اینکه بازارهای صادراتی را منطقهبندی و دستهبندی کردهایم، گفت: «هماکنون برنامه این است که تمام سیاستهای تشویقی صرف زنجیرهها شود و صرف محصولات بالادستی و خام نشود.» علیرضا پیمانپاک در مورد وضعیت بازارهای صادراتی کشور، گفت: «با توجه به مشکلاتی که در سالهای قبل وجود داشت طبیعتاً کشورهای همسایه در اولویت صادراتی ما هستند. از سوی دیگر، هزینههای حمل بشدت بالا رفته که باعث میشود بازارهای صادراتی منطقهایتر شود و فرصتی پیش میآید که ما از این بازارها استفاده بیشتری کنیم؛ بنابراین اینکه همیشه بازارهای صادراتی متنوع باشند شاید در بسیاری از اوقات منطقی و علمی نباشد.» معاون وزیر صمت ادامه داد: «اگر قرار باشد با تمام دنیا تعرفه ترجیحی ببندیم این موضوع شدنی نیست. ما اقتصادهای مکمل مثل اوراسیا، پاکستان، سوریه و جنوب شرق آسیا را شناسایی کردهایم که در ارتباط با این کشورها صنایع ما کمترین تأثیرپذیری را از یک تجارت ترجیحی یا آزاد خواهند داشت و در مقابل صنایع ما میتوانند صادرات چشمگیری داشته باشند.» پیمانپاک تصریح کرد: «وقتی با ۱۰ منطقه جغرافیایی تعرفه ترجیحی تعریف میکنیم طبیعی است که صادرات و تجارت به آن مناطق توسعه یابد و دیگر نمیگویید چرا با ۶۰ کشور دیگر تجارت کمتر شده است.» رییس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: «به عنوان مثال؛ اگر ما با ترکیه تعرفه ترجیحی داشته باشیم قطعاً جریان وارداتی ما چندین برابر میشود و صنایع و اقتصاد ما آسیب میبینند، پس این ارتباط عایدی خوبی ندارد، اما در مقابل ارتباط با پاکستان و سوریه را بشدت پیگیری میکنیم؛ زیرا در این ارتباط، حجم جریان صادراتی بیش از واردات خواهد بود. در ارتباط با اوراسیا هم اگر جریان وارداتی باشد مربوط به مواد اولیه و نهادههایی است که ما با سختی از جاهای دیگر تأمین میکنیم. در مقابل به دلیل ویژگیهای جغرافیایی ایران صادرات کالاهایی که آنها نیاز دارند بسیار افزایش مییابد.»