printlogo


مرور عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی اکیپو
صندوق بازنشستگی کشوری از دیگر نمایندگان زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاضر در نمایشگاه اکسپو بود. شرکت‌ها و کارخانه‌های آتیه صبا، انبارهای عمومی و خدمات گمرکی، صنایع‌سازی، پدیده نیکان، آپادانا سرام، هواپیمایی آسمان، کاغذسازی قائمشهر، کفش ملی، صنایع شیر ایران (پگاه)، مالی گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری، بیمه ملت و کارگزاری صبا جهاد نمایندگان این صندوق در پنجمین دوره نمایشگاه اکسپو بودند که در این گزارش گفت‌وگو با برخی مدیران و کارشناسان این شرکت‌ها و کارخانه‌ها را می‌خوانید.

کفش ملی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی و مجموعه کفش ملی در نمایشگاه اکسپو در بیان هدفگذاری و پیش‌بینی صادرات این گروه گفت: «امیدواریم اکسپو ۲۰۲۳ آغاز عبور از توقف صادرات برای این گروه صنعتی و کفش ملی باشد و ما بتوانیم به تحقق هدفگذاری برای صادرات یک میلیون جفت کفش دست یابیم.» علی‌اصغر محمدپور در گفت‌و‌گو با آتیه‌نو در پاسخ به پرسش توانمندی‌های صادراتی و بازارهای هدف شرکت افزود: «کفش ملی با سابقه ۶۰ سال در کشور توانسته منشأ اثر باشد؛ هرچند بخشی از بازار و سهم داخلی کشور را داراست.» او در ادامه افزود: «برای توسعه تولید قطعاً به صادرات نیاز است. با توجه به اینکه بهای تمام‌شده ما به دلیل عواملی مانند قیمت مناسب انرژی، دستمزد و حمل‌و‌نقل، شرکت ما مزیت رقابتی فراوانی برای صادرات به کشورهای همسایه و حتی آفریقا در اختیار دارد.» مدیرعامل کفش ملی در پاسخ به نقش رشد تولید در افزایش صادرات گفت: «بدون شک صادرات، توسعه و افزایش تولید را به دنبال خواهد داشت. گروه ما هم تلاش دارد که به قیمت مناسب محصولات را صادر کند. علاوه بر آن با توسعه تولید، بهای تولید شده سرشکن شود و ما بتوانیم قیمت کفش را در شرکت حتی‌المقدور افزایش ندهیم و یا حداقل افزایش قیمت را داشته باشیم.» 

آپادانا سرام
مدیرعامل شرکت آپادانا سرام گفت: «اکنون بیش از ۵۰ درصد تولیدات شرکت آپادانا سرام به حوزه صادرات اختصاص دارد و بر اساس هدفگذاری مشخص، بخشی از تولید به بازار داخلی و بخس عمده آن به حوزه صادرات اختصاص می‌یابد.» اصغر آهنی‌ها در گفت‌وگو با آتیه‌نو افزود: «در حال حاضر بخش مهمی از محصولات تولیدی صادراتی به کشورهای اروپایی، عراق، ترکیه و کشورهای عربی اختصاص دارد و ما در حال برنامه‌ریزی برای ورود به بازارهای مختلف هستیم.» او ادامه داد: «شرکت آپادانا سرام یکی از تولیدکنندگان بزرگ کاشی و سرامیک در کشور است. این کارخانه حدود ۱۵ سال قبل برای تولیدات مختلف راه‌اندازی شد.» این فعال اقتصادی گفت: «این مجموعه تولیدی امروز با توسعه فعالیت‌های خود در بخش محصولات‌های مختلف دیواری و کف در فضای گسترده‌تری فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.» او با تأکید بر اینکه وابستگی کشورها به یکدیگر با تبادل اقتصادی در حوزه صادرات صورت می‌گیرد، افزود: «در حوزه صادرات بخشی از بسترهای مورد نیاز باید توسط کشورها محقق شود. تسهیل انتقال پول از بازارهای هدف باید مورد تأکید فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های این حوزه باشد.

صنایع شیر ایران 
مدیرعامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران در نمایشگاه اکسپو گفت: «حضور در نمایشگاه‌ها فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیت و توانمندی تولیدی شرکت‌ها به محسوب می‌شود و امیدواریم دعوت از هزار و ۴۰۰ بازرگان خارجی برای بازدید از نمایشگاه اکسپو دستاوردهای صادراتی خوبی برای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه به ارمغان آورد.» مرتضی اعیانی در گفت‌و‌گو با آتیه‌نو با تأکید بر نقش استراتژیک صادرات در اقتصاد کشور افزود: «ظرفیت صادرات در رشد و استمرار تولید بسیار مهم و برجسته است؛ به‌ویژه کشورهایی که در حوزه صادرات کارنامه و عملکرد قابل دفاع و مؤثری دارند قطعاً نقش آنها در افزایش درآمدهای ارزی و رشد اقتصادی کشور انکارناپذیر است.»
او در معرفی محصولات تولیدی شرکت خود گفت: «شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران به عنوان صادرکننده و واردکننده ۱۹ کارخانه تولیدی و پنج واحد کشت و صنعت و دامداری با برند پگاه است.» اعیانی درباره کشورهای هدف صادرات محصولات شرکت افزود: «محصولات ما عمدتاً به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و روسیه صادر می‌شوند.» او درباره حجم و میزان صادرات محصولات شرکت افزود‌: «سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۴۰ میلیون دلار صادرات و ارزآوری به کشور داشتیم.»

صنایع کاغذسازی قائمشهر 
نایب‌رییس هیأت‌مدیره و مدیرعامل صنایع کاغذسازی قائمشهر در نمایشگاه اکسپو گفت: «صادرات شرط لازم توسعه کشور است. کاغذسازی قائمشهر نیز از فرصت اکسپو برای معرفی محصولات و توسعه صادرات در بازارهای هدف استفاده می‌کند.» مهدی کاملی در گفت‌وگو با خبرنگار آتیه‌نو در معرفی محصولات و هدف از حضور در نمایشگاه اکسپو گفت: «این مجموعه انواع محصولات سلولزی و بهداشتی در سطح کشور تولید و توزیع می‌کند.» او در ادامه افزود: «ما تنها تولیدکننده محصولات سلولزی- بهداشتی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هستیم و با چهار برند سرو، پرژن، ونوشه و آزالیا محصولات خود را در سراسر کشور توزیع می‌کنیم.» نایب‌رییس هیأت‌مدیره و مدیر‌عامل صنایع کاغذسازی قائمشهر درباره هدف از حضور در نمایشگاه اکسپو گفت: «اگرچه در حال حاضر صادرات محصول داریم، اما حضور در این نمایشگاه به منظور توسعه سطح و میزان صادرات است و امیدواریم این حضور نمایشگاهی میزان مشتریان ما را افزایش دهد.» کاملی افزود: «ما برنامه‌ریزی صادرات محصول از ظرفیت باقیمانده تولید را در دستور کار قرار داده‌ایم. در حوزه تولید محصولات سلولزی به خودکفایی رسیده‌ایم و قطعاً برای صادرات محصول پرقوت‌تر فعالیت خود را دنبال می‌کنیم.»

کارگزاری صبا جهاد
کارشناس پذیرش بورس کالای کارگزاری صبا جهاد در جریان نمایشگاه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در ارتباط فعالیت این کارگزاری با آتیه‌نو گفت: «این کارگزاری از زمان تأسیس در سال ۱۳۸۳ در حوزه بورس کالا رتبه الف را در اختیار دارد، به این معنا که این شرکت را باید جزو پنج کارگزاری برتر کشور به شمار آورد.» فاطمه دشتی افزود: «این شرکت کارگزاری در واقع از سال ۱۳۸۳ با حضور در بازارهای مالی و فعالیت‌های حوزه سرمایه کشور به عنوان یکی از فعالان فضای بازار سرمایه در حال خدمات‌دهی به افراد حقیقی و حقوقی حاضر در این بازارها است.» این کارشناس حوزه بورس کالا در ادامه با تأکید بر اینکه ارائه خدمات مرتبط با بازار بورس توسط ۱۳ شعبه فعال این کارگزاری در شهرهای مختلف به مشتریان برعهده دارد، افزود: «کارگزاری صبا جهاد به صورت مستقیم با بورس کالا در ارتباط بوده و ارائه خدمات لازم این نوع فعالیت‌ها را برعهده دارد.» دشتی تأکید کرد: «در واقع یکی از کارکردهای این مجموعه، نقش‌پذیری به عنوان حلقه واسط بورس کالا و مشتریان حقیق و حقوقی است و افراد از طریق این مجموعه کارگزاری امکان عرضه محصولات خود در بورس کالا و خرید محصولات ارائه شده در این بستر را خواهند داشت.» کارشناس پذیرش بورس کالای کارگزاری صبا جهاد ادامه داد: «معرفی شرکت کارگزاری صبا جهاد و بازاریابی در حوزه‌های مالی و بازار سرمایه کشور از اهداف اصلی تعیین شده برای حضور این شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو است.»

بیمه ملت 
کارشناس روابط‌عمومی بیمه ملت گفت: «شرکت بیمه ملت از نهادهای زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری محسوب می‌شود که ارائه انواع بیمه‌نامه‌ها و خدمات بیمه‌ای به اقشار و گروه‌های مختلف مردمی؛ به‌ویژه افراد تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و جامعه بازنشستگان را عهده‌دار است.» احسان در گفت‌‌وگو با آتیه‌نو افزود: «شرکت بیمه ملت با توجه به نیازهای بیمه‌ای کشور و دغدغه ارائه خدمات بیمه‌ای به جامعه بازنشستگان در سال ۱۳۸۲ تأسیس و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.» او گفت: «در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار عمده شرکت بیمه ملت و پس از آن گروه بهمن و دیگر سهامداران نیز در حوزه مالکیتی این شرکت قرار دارند.» کارشناس روابط‌عمومی بیمه ملت تأکید کرد: «بخش قابل توجهی از تمرکز شرکت بیمه ملت در حوزه آموزش‌های بیمه‌ای در صنعت بیمه کشور قرار گرفته است.» مرادپور در ادامه گفت: «شرکت بیمه ملت سال‌ها است که به دلایل مختلف و ظرفیت‌های بالا با توانگری ۴۰۹ درصد از طرف بیمه مرکزی به عنوان توانگرترین شرکت بیمه کشور معرفی و این موضوع نقطه قوت این شرکت در محافل خارجی محسوب می‌شود.» او همچنین افزود: «حضور هیأت‌های خارجی در این دوره نمایشگاه در تقویت ارتباطات خارجی حوزه فعالیت تخصصی بیمه مؤثر خواهد بود. بسیاری از تجار و مهمانان خارجی حاضر در نمایشگاه از ما درخواست ورود حوزه بیمه‌های باربری داشتند که ما نیز شرکت و نمایندگان کارگزاری را به این افراد معرفی کردیم.»