printlogo


حرکت به سمت شرکت لجستیکی

مدیر‌عامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این گروه، تغییر راهبرد این گروه به سمت شرکت لجستیکی را تشریح کرد.
محمدرضا مدرس خیابانی در گفت‌وگو با آتیه‌نو درباره چرایی تغییر راهبرد این گروه از شرکت حمل‌و‌نقل به سمت شرکت لجستیکی گفت: «تغییر رویکرد در حمل کالا و رقابت فشرده در ارائه خدمات باکیفیت به فعالان اقتصادی از سوی بسیاری از کشورهای صاحب‌نام در عرصه حمل بار دریایی، منجر به شکل‌گیری رویکرد جدیدی از فعالیت حمل بار دریایی در دنیا شده است.» او افزود: «پس از بررسی‌های بسیار، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان چهاردهمین شرکت بزرگ حمل بار کانتینری در دنیا که بخش‌هایی از این زنجیره را هم‌اکنون در اختیار داشته ‌و با شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی خود در کنار شرکت‌های حمل بار فله ‌و کانتینری، مشغول به خدمات‌رسانی است، این رویکرد را برای خود ترسیم کرده است تا بتواند با تکمیل زنجیره لجستیک، در این مسیر گام بردارد.»
مدرس خیابانی تأکید کرد: «طی دهه‌های گذشته همواره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقتدار ملی و بین‌المللی کشور را به جهانیان ثابت کرده و نمونه آن اعزام نفت ایران به ونزوئلا با کشتی‌های متعلق به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که توانست پرچم جمهوری اسلامی ایران را با اعزام دو فروند کشتی نفتکش به آن کشور در یک مقطع حساس زمانی و تحت تهدیدات مستمر تحریم‌کنندگان، در پهنه دریاها به اهتزاز درآورد.» او افزود: «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد و علاوه بر حضور جدی در آب‌های بین‌المللی، پشتیبانی از نیروی انسانی داخلی را نیز صورت می‌دهد.» مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: «سالانه ۲۰۰ نفر از داوطلبان ورود به حوزه دریانوردی از سوی این ناوگان ملی آموزش می‌بینند. این گروه ۶ هزار و ۷۰۰ نیرو در اختیار دارد که بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از آنها در حوزه دریایی مشغول به فعالیت هستند.»
مدرس خیابانی ادامه داد: «این گروه هم‌اکنون ۱۳۷ فروند شناور با ظرفیت بیش از 5 میلیون تُن در اختیار دارد که امیدواریم در مسیر پیشرفتی که برای این مجموعه طراحی شده این ظرفیت‌ها بیش‌ازپیش افزایش یابند.»
او با اشاره به اینکه تقویت کریدور شمال-‌ جنوب و شرق- ‌غرب یکی از راهبردهای اصلی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: «بر این اساس هفته گذشته خط منظمی برای حمل بار کانتینری از شرق دور به بندر چابهار راه‌اندازی شد که در تداوم این مسیر، به طور منظم کشتی‌های دیگری نیز در بندر چابهار پهلوگیری می‌کنند. از سوی دیگر، خط منظم کانتینری از هند به چابهار نیز هم‌اکنون فعال است.» او در مرور اهم برنامه‌های راهبردی فاصله سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ گروه کشتیرانی گفت: «به منظور توسعه اقتصاد دریامحور، سرمایه‌گذاری 2 میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلاری در حوزه توسعه ناوگان در نظر گرفته شد که در کنار آن ۳۲۵ میلیون دلار نیز در حوزه خرید کانتینر سرمایه‌گذاری خواهد شد که در مجموع می‌توان گفت حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای افزایش ورود ۷۷ شناور به ناوگان و خروج شناورهای فرسوده و مستهلک از ناوگان هزینه خواهد شد.» مدرس خیابانی گفت: «با این ظرفیت، اکنون گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال تبدیل شدن از یک شرکت حمل‌ونقل دریایی به یک شرکت لجستیکی است که بر این اساس سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم را در حال فراهم‌سازی داریم که در قالب آن مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت لجستیکی به کار خود ادامه خواهد داد.»