نمایش توانمندیهای صادراتی تاصیکو در نمایشگاه اکسپو
شرکت سرام آرا
شرکت سرام آرا پس از نزدیک به ربع قرن فعالیت، هدف مجموعه را بر تولید کاشیهای دکوری و تزیینی متمرکز کرده تا برای صنایع دیگر ارزش افزوده ایجاد کند. محمدجواد پرچمی، مدیرعامل شرکت سرام آرا که زیرمجموعه هلدینگ صدر تأمین (تاصیکو) است، محصولات شرکت تحت مدیریت خود را قابل رقابت با شرکتهای ایتالیایی و اسپانیایی میداند و امیدوار است امسال ۵۰ درصد محصولات تولید شده را به اروپا و آفریقا صادر کند: «ما به کشورهایی مانند روسیه، پاکستان، ارمنستان، عراق، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان و ترکمنستان صادرات داریم و با هدفگذاریای که با توجه به شرایط بینالمللی داریم از سال گذشته نیز فعالیتمان را در حوزه سیآیاس گسترش دادهایم. همچنین سعی کردهایم زیرساختهای این کار را برای صادرات فرامنطقهای به اروپا و آفریقا فراهم کنیم.» او در خصوص ویژگیهای متمایزکننده شرکت سرامآرا گفت:«دکوراتیو و مینیاتوری بودن این محصولات را منحصربهفرد میکند، به همین خاطر مجبوریم کیفیت را در اولویت
قرار دهیم.»
پرچمی در خصوص هدفگذاری این شرکت در صادرات افزود :«قیمتی که محصولاتمان را در بازار صادراتی عرضه میکنیم نسبت به تولیدکنندگان ایتالیایی و اسپانیایی و حتی هند و چین قیمت قابل رقابتی دارد. این مزیت رقابتی باعث شده که عاقلانهترین راه برای ارزش افزوده این باشد که در بازار صادراتی فعالتر باشیم. بخشی از بازار صادراتی این صنعت در کشورهای همسایه مثل عراق، پاکستان، افغانستان، روسیه است اما از سال گذشته با حضور در نمایشگاه اسپانیا حرکت به سوی بازارهای اروپایی را آغاز کردهایم. با توجه به اختلاف قیمتی که وجود دارد اگر این اختلاف قیمت با حفظ کیفیت مناسب همراه باشد در بازار صادراتی برای ما خلق
ارزش میکند.
در حال حاضر هم برنامههای جامع صادراتی که برای چشمانداز یکساله و پنجساله شرکت در کوتاهمدت و بلندمدت دیدهایم حضور در بازارهای اروپا و آفریقا است که با توجه به هزینه حمل و سایر مسائل در دستور کار چند ماه آینده است که بتوانیم انبار ثابتی در یکی از کشورهای مورد نظر داشته باشیم. البته بعضی از آنها هم زیرساختهایش در چند ماه آینده نهایی میشود و امیدواریم به زودی به بهرهبرداری
برسد.»
شرکت خاک چینی ایران
شرکت صنایع خاک چینی ایران سال ۱۳۷۲ در بخش توسعه «کائولن» وارد و در سال ۱۳۷۵ در بازار اول بورس پذیرفته شد و حدود ۳۰ در عرصه فناوری کائولن فعال است.منصور پور مهدی، مدیر عامل شرکت صنایع خاک چینی ایران با تاکید بر محور قرار دادن صادرات فرامنطقهای برای سال جاری اظهار امیدواری کرد با جلب موافقت سازمان تامین اجتماعی و هیات مدیره شرکت خط پنج تولید «کائولن» را در سال جاری
افتتاح کند.
پورمهدی در خصوص سهم فروش این شرکت در بخش صادرات به خبرنگار آتیهنو گفت:«سهم فروش ما در بخش صادرات از دو درصد سال ۱۴۰۰ به ۱۶ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.» او با اشاره به نقش صادرات به کشورهای همسایه ایران افزود: «موضوع هزینه حملونقل یکی از عوامل تأثیرگذار در موضوع صادرات است. ما با توجه به این موضوع محور و تمرکز صادرات شرکت را روی صادرات به کشورهای همسایه گذاشتهایم که مهمترین آنها روسیه و ترکیه هستند. همچنین تقریباً ۵۵ درصد صادراتی که در سال ۱۴۰۲ داشتهایم به روسیه بود و در مراحل بعد ترکیه، پاکستان و هندوستان مقاصد اصلی صادرات محصولات ما هستند و در مجموع ۱۲ کشور جزو اهداف صادراتی ما به شمار
میروند.» مدیر عامل شرکت صنایع خاک چینی ایران با اشاره به نقش برگزاری نمایشگاه اکسپو در شناساندن محصولات ایرانی به مشتریان خارجی ادامه داد: «قطعاً برگزاری این نمایشگاه و حضور شرکت خاک چینی ایران در آن باعث میشود که محصولات خودمان را به خوبی عرضه و مشتریان جدید را شناسایی کنیم. مشتریانی که در این نمایشگاه شرکت میکنند قطعاً با محصولات ما و کیفیت بالای آنها آشنا خواهند شد که در آینده تجاری برند ما تأثیرگذار است و میتواند در توسعه صادرات شرکت نقش بسزایی داشته باشد.»
شرکت ذوبآهن اصفهان
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفتوگو با آتیهنو با تاکید بر نقش این شرکت در توسعه صادرات کشور گفت: «در حال حاضر با ۲۰ کشور مراوده تجاری داریم و امیدواریم که اکسپو بستر توسعه صادرات این شرکت را هموارتر کند.»مهدی کوهی ادامه داد: «اگر ظرفیت تولید ارتقا یابد در گام اول نیازهای داخلی تأمین میشود و به مشتریان و مصرفکنندگان داخلی فشار وارد نخواهد شد. در مرحله بعد نیز مازاد تولید را به کشورهای خارجی صادر خواهیم کرد.» او تأکید کرد: «اگر نیازهای ارزی شرکت ذوبآهن در سایه صادرات محصول تأمین شود، میتوان امید داشت که این شرکت بتواند در سایه این دستاورد مهم، در تأمین نیازهای ارزی دیگر صنایع فعال کشور نیز نقش چشمگیری ایفا کند.» مدیرعامل ذوبآهن اصفهان در مورد عملکرد این شرکت گفت: «ذوبآهن سال گذشته ۴۰ درصد از محصولات خود را در بازارهای صادراتی هدف عرضه کرد. بازارهای صادراتی ما عمده کشورهای همسایه هستند و خوشنامی برند شرکت در منطقه مایه افتخار است.»
شرکت صنایع مس شهید باهنر
مسئول صادرات شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفتوگو با آتیهنو در نمایشگاه اکسپو در بیان اهمیت صادرات در اقتصاد و رشد تولید کشور گفت: «صادرات در اقتصاد کشور؛ بهویژه در حوزه واردات و ارزآوری تأثیر چشمگیری دارد. مس باهنر نیز به عنوان زیرمجموعه هلدینگ صدرتأمین در تلاش برای ارتقای ظرفیت تولید و صادرات شرکت است.»
محمد شکیبا در ادامه افزود: «شرکتی مثل مس باهنر محصولات متنوعی مانند تسمه، ورق و لولههای برنجی و مسی و محصولاتی که در صنایع الکتریکی، برودتی، حرارتی، پتروشیمی، نظامی و طیف وسیعی از صنایع را به عنوان محصولات نیمهساخته را شامل میشود.» شکیبا ادامه داد: «این شرکت در حوزه تولید این نوع از محصولات در منطقه شناختهشده و مورد اعتماد مشتریان است.
تمام تلاش ما این است که محصولات شرکت به کشورهای عراق، ترکیه، تایوان، ویتنام، روسیه، سوریه، افغانستان و پاکستان صادر کنیم. اخیراً محصولات شرکت را به مالزی و استرالیا نیز صادر کردیم که اقدام برجستهای در سطح مراودات تجاری بینالمللی
است.»او در ادامه افزود: «سرمایهگذاری شرکتهای مالزیایی و استرالیایی دستاورد بزرگی بود که در سال گذشته در کارنامه فعالیتی این شرکت به ثبت رسید.» شکیبا گفت: «حضور در بازارهای عربستان و روسیه در حال حاضر در اولویت سیاستگذاری واحد صادرات شرکت قرار گرفته و با برگزاری جلساتی با اتاقهای بازرگانی این کشورها امیدواریم اتفاقات خوبی در زمینه صدور تولیدات شرکت به این کشورها رقم بخورد.»