مسئول واحد دندانپزشکی درمانگاه شماره 21 و 22 تأمیناجتماعی گفت:
بهبودکیفیت تجهیزات نسبت به سالهای گذشته
مسئول واحد دندانپزشکی درمانگاه شماره 21 و 22 تأمیناجتماعی (اداره کل درمان تأمیناجتماعی استان تهران)، تجهیزات و امکانات دندانپزشکی تأمیناجتماعی را مناسب ارزیابی کرد، اما با توجه به افزایش استقبال بیمهشدگان از این خدمات، ارتقاء کیفیت تجهیزات را برای پاسخگویی مناسب به بیماران ضروری دانست و مهمترین خواسته دندانپزشکان تأمیناجتماعی را افزایش مبلغ پرکیس بیان کرد.
دکتر صدیقه سالاریه با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی تأمیناجتماعی شامل آن دسته از اقداماتی است که زیر پوشش بیمه قرار دارد، افزود: «کشیدن دندان، جراحیهای نسج نرم، ترمیمهای دندانی، جرمگیری و بعضاً جراحیهای دندان عقل از جمله این خدمات است که در این مرکز نیز از سوی چهار دندانپزشک فعال در شیفت صبح ارائه میشود، به طوری که روزانه 150 تا 180 بیمار از خدمات دندانپزشکی این مرکز بهرهمند میشوند.»
او با اشاره به وضعیت تجهیزات و امکانات دندانپزشکی ادامه داد: «به عنوان فردی که سابقه فعالیت نسبتاً مناسب در تأمیناجتماعی دارم و از سال 1390 تاکنون با این نهاد همکاری داشتهام، میتوانم بگویم کیفیت تجهیزات و امکانات دندانپزشکی سازمان نسبت به سالهای گذشته بسیار بهتر و تجهیزات پیشرفتهای فراهم شده؛ اما با توجه به تعداد بالای مراجعهکنندگان که استهلاک دستگاهها را به دنبال دارد، جا دارد کیفیت این تجهیزات ارتقاء یابد. برای مثال استفاده بیش از حد از دستگاههایی مانند آمالگاماتور، وسایل تراش، توربین و آنگل به دستگاهها آسیب وارد کرده و تعویض یا تعمیر دستگاهها را ضروری میسازد. آمالگاماتور دستگاهی است که برای تهیه آمالگام یا مواد غیرهمرنگ دندان استفاده میشود. با توجه به سیاست سازمان مبنی بر خرید دستگاههای ایرانی این دستگاه میتواند پاسخگوی تهیه مواد دندانی روزانه برای 7 تا 10 نفر باشد، اما در این مرکز که هر یک از دستگاههای آمالگام 30 تا 40 بار در روز روشن میشود، کیفیت دستگاهها به سرعت کاهش یافته و به تعمیر نیاز دارد.»
مسئول واحد دندانپزشکی درمانگاه شماره 21 و 22 استان تهران، گفت: «همچنین دستگاههایی مانند توربین (برای تراش دندان با دور بالا) و آنگل (برای تراش دندان با دور پایین) که قبلاً از برندهای خارجی تهیه میشد، اکنون باید از نوع ایرانی تهیه شود. این دستگاهها نیز وضعیت مشابهی دارند و به دلیل استفاده مکرر نیاز به تعمیر پیدا میکنند. از سوی دیگر، روند درخواست برای خرید تجهیزات زمانبر بوده و نیازمند تأمین اعتبار است؛ آنهم در شرایطی که دستگاه اسقاط شده باشد، در غیر این صورت باید تا تأمین بودجه تجهیزات آخر سال منتظر بمانیم. هرچند تا رسیدن به حد مطلوب برخورداری از تجهیزات و امکانات فاصله داریم اما خدمات دندانپزشکی بر پایه تعهدات بیمهای ارائه میشود و روزبهروز هم استقبال از این خدمات فزونی مییابد برای همین اگر کیفیت خدمات بهتر شود، بیمهشدگان نیز رضایت بیشتری پیدا میکنند.»سالاریه یکی از عوامل افزایش روزافزون استقبال از خدمات دندانپزشکی تأمیناجتماعی را گرانی این خدمات در بخشهای خصوصی بیان کرد و افزود: «با توجه به سطح تورم قیمتها در جامعه، خدمات دندانپزشکی در بخشهای خصوصی واقعاً گران شده و در این بخشها حتی کشیدن یک دندان معمولی کمتر از 400 تا 500 هزار تومان نیست؛ درنتیجه بیماران برای انجام خدمات ساده دندانپزشکی مانند کشیدن و جرمگیری به تأمیناجتماعی مراجعه میکنند. او یکی از مهمترین مسائل دندانپزشکان تأمیناجتماعی را مربوط به نابرابر بودن دستمزد آنان در مقایسه با بخشهای خصوصی برشمرد و گفت: «دندانپزشکان با توجه به حجم خدماتی که برعهده دارند و روزانه باید تعداد زیادی از بیماران را پذیرش کنند، از وضعیت پرداخت پرکیس خود گلهمندند. برای مثال برای کشیدن یک دندان قدامی که تک ریشه است، 40 هزار تومان دریافت میکنند، اما هزینه این خدمات در بخشهای خصوصی بیش از 400 هزار تومان است. لازم است اشاره کنم از سال 1397 تا اردیبهشت ماه سال 1400 پرکیس دندانپزشکان افزایشی نداشته، در حالی که بیشترین حجم تورم در این سالها اتفاق افتاد؛ از اردیبهشتماه سال 1400 قرار شد که مبلغ پرکیس 20 درصد بیشتر شود که این افزایش رضایت خاطر دندانپزشکان را جلب نکرده است. ز طرفی، ضریب کای دندانپزشکان نیز که در سالهای اخیر فزونی گرفت برای دندانپزشکان تأمیناجتماعی عملیاتی نشده است.»