معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمیناجتماعی استان ایلام یکی از چالشهای مهم حوزه خرید راهبردی خدمات درمانی را متکی بودن برخی بیمههای مکمل به سیستم کاغذی دانست و اعلام کرد در حال بررسی و برطرف شدن مشکل مذکور از طریق مکاتبات فیمابین هستیم.
کبری محمدی در گفتوگو با آتیهنو درباره سرپرستی و هماهنگی لازم به منظور پیادهسازی و اجرای راهنماهای بالینی توسط مراکز طرف قرارداد نیز افزود: «مشکلی در این زمینه وجود ندارد و هماهنگی لازم به منظور پیادهسازی راهنمای بالینی از طریق ارسال نامه به مراکز طرف قرارداد صورت میگیرد.»
معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان ایلام به میزان رضایتمندی بیمهشدگان از نحوه بازپرداخت هزینههای درمانی بهویژه با اجرای طرحهایی چون نسخهنویسی الکترونیک اشاره و اعلام کرد: «در طرح دارویار در مواردی مراجعهکنندگان به جهت افزایش قیمت داروهای آزاد، افزایش هزینههای تحمیلی و عدم پوشش بیمهای آنها مشکلاتی داشتهاند.»
محمدی افزود: «همچنین در پرداختهای صورتحساب خدمات خسارت متفرقه به جهت اختلاف زیاد بین تعرفه دولتی و خصوصی نارضایتی وجود دارد.»
وی در پاسخ به این پرسش که پایش و رتبهبندی فراهمکنندگان خدمات و بهرهبرداری از اطلاعات آن با چه روالی انجام میشود و به تخلفات مراکز طرف قرارداد چگونه رسیدگی میشود، اعلام کرد: «با توجه به نقش درمانگران و مراکز تشخیصی و درمانی در نظام سلامت، برای اطمینان از نحوه ارائه خدمات لازم است عملکرد مراکز به طور مستمر ارزیابی و پایش شود و در تناوب زمانی در یک سیستم بر اساس نتایج، اقدامات لازم برای ارتقاء کیفیوکمّی عملکرد آنها انجام پذیرد.»
معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان ایلام ادامه داد: «ارزیابی عملکرد در کنار امکان بهبود مستمر نحوه ارائه خدمات به بیمهشدگان مبنای ایجاد نظام رتبهبندی است و یکی از ابزارهای انگیزشی مفید و شکلدهنده رفتار و عملکرد مراکز تشخیصی و درمانی است.»
محمدی با بیان اینکه نحوه ارزیابی بدین شکل است که ابتدا نسخ الکترونیک مراکز توسط واحد پذیرش تأیید و پس از تقسیم نسخ به کارشناس رسیدگی جهت مقوی تحویل و سپس به واحد ممیزی جهت پرداخت و صدور چک ارسال میشود، گفت: «رسیدگی به تخلفات مراکز از طریق بازرسی محسوس و نامحسوس توسط اطلاعات دریافتی از سیستم جامع تأمیناجتماعی صورت میگیرد.»