printlogo


مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی:
نقش اختصاصی بانک رفاه در حکمرانی تأمین اجتماعی باید به رسمیت شناخته شود
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دومین نشست هم‌اندیشی، آموزشی مدیران صف و ستاد بانک رفاه کارگران در سال جاری که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: «نقشی که بانک رفاه در حکمرانی تأمین‌اجتماعی دارد، باید در شبکه بانکی و نظام اقتصادی به رسمیت شناخته شود. بانک رفاه کارگران صرفاً یک بانک تجاری و توسعه‌ای نیست، بلکه بانک تخصصی حکمرانی تأمین‌اجتماعی و بانک خاص نظام بیمه‌های اجتماعی در کشور است. این بانک با خدمات شایسته و مطلوبی که به اقشار مختلف جامعه به‌ویژه کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌دهد، در تولید سرمایه اجتماعی نقش مهم و اساسی به عهده دارد.»

میرهاشم موسوی در این همایش با تأکید بر اهمیت پیوستگی ستاد و صف در اجرای راهبردهای کلان گفت: «تحقیقات و پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد علت عمده شکست برنامه‌‌ها و رویکردهای کلان، فقدان ارتباط و فهم مشترک از رویکردها و اهداف در سطوح مختلف دستگاه‌هاست.»
وی افزود: «بانک رفاه کارگران دو نقش و جایگاه مهم و حیاتی به ‌عهده دارد؛ یکی از این نقش‌ها، نقش حاکمیتی در راستای تحقق سیاست‌های مالی، پولی و بانکی نظام و دیگری نقش بانک در حکمرانی سازمان تأمین‌اجتماعی است.»
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در توضیح نقش بانک رفاه در تحقق سیاست‌های پولی و بانکی گفت: «بانک رفاه کارگران باید در این جایگاه به اسناد بالادستی نظام پولی و بانکی و تکالیفی که در این نظام برای همه بانک‌ها تعریف شده، توجه ویژه داشته و در اجرای سیاست‌ها و عمل به مأموریت‌های محوله در نظام بانکی کشور سرآمد باشد تا بتواند گام‌های مؤثری برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و رونق تولید بردارد.»
موسوی افزود: «در دولت مردمی سیزدهم، سند تحولی ارائه شده که در این سند، اصلاحاتی که در نظام بانکی باید صورت گیرد، مشخص و مدیران بانک رفاه باید این سند را به ‌عنوان مسیر و نقشه حرکت خود مورد توجه قرار دهند و عملکرد خود را با معیار میزان تحقق اهداف این سند بالادستی ارزیابی کنند.»
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به تبعات اقتصادی افزایش نقدینگی افزود: «این حجم از نقدینگی، مانند سیلی است که در هر حوزه‌ای که وارد شود، زیان‌آور است. آن ابزار و سازوکاری که باید این حجم از نقدینگی را در ریل اصلی حمایت از تولید و در افزایش سرمایه‌گذاری مولد هدایت کند، بانک است. بانک رفاه کارگران با جذب پول‌های سرگردان و هدایت صحیح نقدینگی به سمت تولید و واحدهای تولیدی می‌تواند به توسعه و شکوفایی بیشتر اقتصاد کشور کمک کند.»
وی افزود: «توجه به تکالیفی که در برخی اسناد سیاستی حوزه پولی و بانکی به بانک‌ها تکلیف و ابلاغ می‌شود مانند سیاست‌هایی که اخیراً از سوی وزارت امور اقتصادی ابلاغ شده و بانک‌ها را از ورود به عرصه خرید املاک یا فعالیت در بازار سکه و‌... منع کرده، در بانک رفاه باید به دقت انجام شود. این بانک باید در استانداردسازی خدمات و اجرای سیاست‌های عمومی و کلان حوزه پولی و بانکی، سرآمد نظام بانکی باشد.»
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تقدیر از خدمات شایسته و مطلوب بانک رفاه در زمینه پرداخت تسهیلات غیرحضوری و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و نیز توسعه خدمات، افزود: «مفتخریم که در بانک رفاه به عزیزترین اقشار جامعه و به فرهیخته‌ترین مردم یعنی کارگران و بازنشستگان و افراد مرتبط با آنان خدمت می‌کنیم. بانک رفاه با پرداخت به‌موقع حقوق و طرح‌های رفاهی که برای کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی داشته، توانسته است آرامش خاطر را برای این اقشار زحمتکش و شریف جامعه فراهم کند.»
وی افزود: «نقشی که بانک رفاه در حکمرانی تأمین‌اجتماعی دارد، باید در شبکه بانکی و نظام اقتصادی به رسمیت شناخته شود. امروزه بانک رفاه کارگران صرفاً یک بانک تجاری و توسعه‌ای نیست، بلکه بانک تخصصی حکمرانی تأمین‌اجتماعی و بانک خاص نظام بیمه‌های اجتماعی در کشور است.»
موسوی با ابراز ناخرسندی از اینکه نقش بانک رفاه در حکمرانی تأمین‌اجتماعی به ‌درستی و آنگونه که باید در قواعد و مقررات نظام بانکی مورد توجه قرار نگرفته، افزود: «همان‌طور که بانکی که صرفاً با هدف ارائه وام قرض‌الحسنه تشکیل شده، قواعد فعالیت و اداره آن با قواعد فعالیت و اداره یک بانک صرفاً تجاری متفاوت است، نظام بانکی کشور باید این واقعیت را به رسمیت بشناسد قواعد فعالیت و مدیریت بانکی که نقشی اساسی در حکمرانی تأمین‌اجتماعی دارد، متفاوت از سایر بانک‌های صرفاً تجاری و توسعه‌ای است. این نقش و قواعد مرتبط با آن را باید در نظام پولی و بانکی کشور به قاعده، قانون و سیاست‌های مرتبط با آن تبدیل کنیم. اگر این کار انجام نشود و نظام پولی و بانکی کشور، خاص بودن بانک رفاه را مورد توجه قرار ندهد، نقشی که بانک در حکمرانی تأمین‌اجتماعی باید ایفا کند، مطلوبیت لازم را نخواهد داشت. برای تحقق این موضوع باید از طریق گفت‌وگو، تعامل و پیگیری‌های لازم، مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را متقاعد کنیم که بانک رفاه کارگران علاوه بر نقش عمومی در نظام پولی و بانکی، باید بانکی خاص برای پاسخگویی به نیازهای خانواده بزرگ سازمان تأمین‌اجتماعی در حکمرانی تأمین‌اجتماعی باشد.»
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به تسویه بدهی 88 هزار میلیارد تومانی شکل‌ گرفته در سازمان تأمین‌اجتماعی در سال‌های قبل به بانک رفاه در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی و یاد کردن از آن به ‌عنوان بزرگترین تسویه‌حساب در تاریخ نظام بانکی کشور، ادامه داد: «از ابتدای این دوره مدیریتی اعلام کردیم که دست بردن در منابع بانک رفاه، خط قرمز ما است. اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین ابربدهکار بانکی شناخته شود، برای ما قابل پذیرش نبوده و نیست، اما اینکه این بانک به عنوان بانک خاص حکمرانی تأمین‌اجتماعی به رسمیت شناخته نشود هم غلط است. قواعد حاکم بر این بانک باید تأمین‌کننده نیاز و منافع 45 میلیون نفری باشد که تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی و مالک دارایی‌های این سازمان و از جمله بانک رفاه هستند.»
موسوی تصریح کرد: «بانک رفاه و سازمان تأمین‌اجتماعی ظرفیت‌های خوب و مناسبی دارند که با هم‌افزایی و گسترش همکاری‌های متقابل می‌توان از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوبی استفاده کرد.»
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پایان بر شفافیت هرچه بیشتر فعالیت‌های بانک و شرکت‌های تابعه، بانکداری نوین و استفاده از ظرفیت‌های فناوری، کاهش هزینه‌های غیرضروری و مقابله با سوءجریان‌های بانکی تأکید کرد و از حمایت و کمک سازمان تأمین‌اجتماعی برای افزایش سرمایه بانک و ارتقاء استانداردهای این بانک خبر داد.