مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمیناجتماعی اعلام کرد
ارائه 42 خدمت در درگاه ملی خدمات الکترونیک
محمدحسین زراعتی با بیان اینکه این سازمان از اردیبهشتماه سال جاری در راستای حرکت به سوی دولت الکترونیک و در ذیل آن تأمیناجتماعی الکترونیک، به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده، گفت: «تأمیناجتماعی بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و یک سازمان خدمترسان است و از آنجا که خدماتدهی بهتر وظیفه و راهبرد ماست، به عنوان اولین دستگاه ضمن اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند توانستیم در کاهش مراجعات و تسهیل در روند ارائه خدمات به شیوهای مؤثر عمل کنیم. خدمات هوشمندسازی شده این سازمان در سه حوزه بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان ارائه میشود و در هر سه حوزه، ابتدا خدمات پرتکرار و پرمراجعه، الکترونیکی شده که طبق ارزیابیهای آماری، موجب شده موارد مراجعه حضوری به شعب تأمیناجتماعی بیش از 50 درصد کاهش یابد.»
مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمیناجتماعی همچنین با اشاره به طراحی و در اختیار قرار گرفتن برنامه کاربردی (اپلیکیشن) «تأمیناجتماعی من» برای تسهیل در دسترسی به خدمات الکترونیک تأمیناجتماعی گفت: «هماکنون همه مخاطبان سازمان تأمیناجتماعی میتوانند این برنامه کاربردی را از سایت رسمی سازمان تأمیناجتماعی به نشانی (tamin.ir) یا (hamrah.tamin.ir) دریافت و در گوشی تلفن همراه خود نصب کنند. در این اپلیکیشن که در 25 تیرماه امسال همزمان با روز تأمیناجتماعی رونمایی شد، خدمات الکترونیک سازمان تأمیناجتماعی در دسترس است که در همین مدت دو ماه، استقبال خوبی از آن صورت گرفته و تاکنون نزدیک به 130 هزار بار توسط مخاطبان بر روی گوشیهایشان نصب شده است.» زراعتی افزود: «مشاهده سوابق، مشاهده نسخ الکترونیک، انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه در بیمه دانشجویی، بیمه زنان خانهدار و دختران، درخواست احتساب سوابق خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمهپردازی و پرداخت حق بیمه مقرر، امور مربوط به لیست حق بیمه، درخواست بازنشستگی، مشاهده حکم و فیش حقوقی مستمریبگیران و... از خدماتی است که در این اپلیکیشن قابل انجام است. این اپلیکیشن همچنین از طریق درگاه ملی خدمات دولت هوشمند هم قابل دسترس است.»
مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمیناجتماعی در خصوص خدمات با تکرار کمتر و زمان ارائه آنها به شیوه غیرحضوری اظهار داشت: «خدمات سازمان تأمیناجتماعی متعدد است و در ابتدا خدمات با تکرار بالا را به روش الکترونیکی ارائه کردیم و در فاز بعدی خدمات با تکرار کمتر را در دستور کار داریم. بدیهی است گاهاً برخی از بیمهشدگان به خاطر نقص مدارک و مشکلات اطلاعاتی که قبل از مکانیزه شدن خدمات وجود داشته، باید به شعب تأمیناجتماعی مراجعه کنند و شعب سازمان تأمیناجتماعی کماکان پاسخگو هستند و هر بیمهشده و مستمریبگیری که به هر دلیل امکان استفاده از خدمات الکترونیک را نداشته باشد، این خدمات در شعب به آنها ارائه و راهنمایی لازم انجام میشود.» زراعتی با بیان اینکه همه خدمات تأمیناجتماعی چه در شعب و چه به صورت غیرحضوری رایگان است، گفت: «خدمات این سازمان به شیوه غیرحضوری هم بدون هزینه است و مخاطب میتواند از طریق گوشی تلفن همراه یا رایانه، در هر ساعتی از شبانهروز خدمات را دریافت کند. برای ثبتنام در سامانه غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی یا نرمافزار کاربردی تلفن همراه «تأمیناجتماعی من» فقط کد ملی و تلفن همراه که به نام شخص متقاضی باشد، مورد نیاز است. این خدمات در سامانه دارای راهنمای آموزشی و کاربری است که در صورت نیاز میتوان از آنها میتوان استفاده کرد.» وی اضافه کرد: «با ارائه خدمات به شکل غیرحضوری، برآوردهای آماری حاکی از آن است که سال گذشته بیش از 70 میلیونبار مراجعه به شعب و واحدهای اجرایی تأمیناجتماعی کاهش یافت و برای امسال هم پیشبینی میکنیم 85 تا 90 میلیونبار مراجعه با توسعه اپلیکیشن «تأمیناجتماعی من» کاسته شود. تا قبل از این برای دریافت برخی از خدمات سازمان لازم بود چندبار برای انجام فرایندهای اداری و اجرایی به شعب مراجعه حضوری شود، اما با ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی این موضوع کاملاً حل شده و از طریق سیستم و با گوشی تلفن همراه یا رایانه به راحتی انجام میشود.»