نگاه کارگران جهان به پیشرفتهای فناوری
آیا باید نگران انقلاب روباتیک بود؟
امروزه هوش مصنوعی با تسهیل استفاده از روباتها زندگی را آسان کرده است. برای مثال رستورانی را در نظر بگیرید که از روباتها به عنوان پیشخدمت و کارکنان نظافت استفاده میکند. از زمان همهگیری کرونا، صنعت هتلداری و رستورانداری با بحران بیسابقهای مواجه شده است. بر اساس گزارشهای منتشر شده، حدود ۱۰ درصد از کارگران در فرانسه، شغل خود را از دست دادهاند. با این حساب، آیا روباتها میتوانند راهحلی برای این کمبود باشند؟
تصور کنید یک روبات جایگزین سرآشپز شود. اینک این آینده در یک رستوران در پاریس به وقوع پیوسته است. روباتی به نام «پازی» در هر ساعت ۸۰ پیتزا را بدون دخالت انسان آماده و سرو میکند.
این فرایند ساده و شفاف است. مشتری با استفاده از دستگاه خودپرداز سفارش خود را میدهد. سپس بازوهای مفصلی روبات، خمیر را صاف، سس را پخش و مواد را اضافه و آن را داخل فر قرار میدهند.
سباستین روورسو، یکی از بنیانگذاران پازی از تسلط بر محصولات ارگانیک به عنوان بزرگترین مشکل فنی نام میبرد و میگوید: «خمیر یک ماده زنده است و مخمرهایی در آن وجود دارد. این محصول دارای ویژگیهایی است که ثابت نیستند. سسها میتوانند ضخامتهای متفاوتی داشته باشند. بنابراین توسعه فناوری که قادر باشد هر نوع مادهای را مدیریت کند، بسیار پیچیده است.»
فیلیپ گلدمن، مدیرعامل روباتیک پازی نیز میگوید: «روباتها میتوانند کارهای آشپزی را بسیار راحتتر، سریعتر و با استانداردی بالاتر از کارگران آشپزخانه انجام دهند.» از همین رو، او بر این نظر است که دلیلی وجود ندارد تا از مزیتهای روباتیک در بخش «فست فود» استفاده نشود.
اگرچه این فناوری حدود ۳۰۰ هزار یورو هزینه دارد، اما ابداعکنندگان آن بر این باورند که استفاده از روباتها به سرآشپزها این امکان را میدهد تا وقت بیشتری را روی مواد با کیفیت صرف کنند.
نیروهای اقتصادی محرک روباتسازی
مجمع جهانی اقتصاد پیشبینی کرده که روباتها سریعتر از آنچه که ما فکر میکنیم جایگزین کارگران میشوند. بنابراین با سرعت کنونی ممکن است تا سال ۲۰۲۵ حدود ۸۵ میلیون شغل دستخوش تغییر شوند. البته این سازمان بزرگ اقتصادی بر این باور است که استفاده از روباتها فرصتهای شغلی بیشتری نسبت به حذف آن ایجاد میکند. بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته، در همان بازه زمانی به ۹۷ میلیون شغل جدید نیاز است. از آنجا که شرکتها برای حفظ پیشتازی خود رقابت میکنند، هزینههای جهانی در حوزه روباتیک تا سال آینده به ۲۴۲ میلیارد دلار خواهد رسید. با وجود این، شرکتهایی وجود دارند که تمرکزشان را روی کشف چگونگی همکاری روباتها و انسانها گذاشتهاند. یکی از شرکتهایی که در خط مقدم اتوماسیون قرار دارد، شرکت «ایبیبی» است. مارک سگورا، رییس بخش روباتیک شرکت «ایبیبی» از «تجارت الکترونیک» و «تمایل شرکتها برای استفاده از روباتهای همکار» به عنوان عواملی نام میبرد که جهان را به سمت روباتسازی سریعتر سوق میدهند. البته او در ادامه بر لزوم کاهش هزینههای ساخت روباتها تأکید میکند تا شرکتهای بیشتری از روباتها استفاده کنند و از سود آن بهره ببرند.
نیاز به انسان همچنان باقی است
در هر حال چه در یک مغازه، کارخانه یا اداره مشغول به کار باشیم، وجود «روباتهای همکار» به عنوان همکار میتواند به یک امر عادی تبدیل شود.
ناهیا اوردونا، نویسنده کتاب «آفریدن دوباره دیجیتالی شما»، میگوید: «من متقاعد شدهام که روباتها مشاغل ما را نمیدزدند بلکه با جابهجایی ۸۵ میلیون شغل میان روباتها و انسانها، ۹۷ میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.»
او در ادامه میگوید: «اجازه دهید رستوران مورد علاقهام را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. من در آلمان و در مرکز مونیخ زندگی میکنم. این یک رستوران ایتالیایی است. هر بار که به آنجا میروم، پیشخدمتها از من استقبال میکنند. شاید پیتزایم را یک روبات در آشپزخانه درست کند اما پیشخدمت ایتالیایی به من این احساس را میدهد که در تعطیلات در ایتالیا هستم و این احساس را نمیتوان نادیده گرفت.» بنابراین اعتماد به روباتها برای انجام کارهایی که نیازی به انسانها ندارند به این معنا است که مهارتهای انسانی میتوانند به روشهای دیگری بهتر مورد استفاده قرار گیرند.