printlogo


شیوخ عرب، سرانجام وجود بانوان را به رسمیت شناختند
افزایش زنان کارآفرین در دُبی

هر سال زنان بیشتری در دُبی کسب‌وکار شخصی راه می‌اندازند؛ فعالیت‌هایی در زمینه‌های مختلف، از رستوران و فروشگاه تا دفتر مشاوره. کارآفرینان و سهامداران زن در فضای استارتاپی دُبی از وام‌ها و مشوق‌هایی برخوردارند که راه‌اندازی کسب‌وکار را برای زنان تسهیل می‌کند. کارولی فرانسوا دولیدون، دو سال آرزو داشت وارد کسب‌وکار مد شود. او بعد از بررسی بازار به این نتیجه رسید که راه‌اندازی شرکت در دُبی ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کرده و حالا طی پنج سال چند فروشگاه از برند خودش در این شهر افتتاح کرده است. نمونه دیگر شرکت پوشک پیوربورن است که با تولیدات ارگانیک در سال ۲۰۱۷ در دُبی راه‌اندازی شد و حالا در ۱۴ کشور شعبه دارد. حنا کوران، بنیانگذار این شرکت می‌گوید: «چه زن باشید و چه زن نباشید، کارآُفرینی آسان نیست. دل ‌و جرأت می‌خواهد و همیشه چالش دارد. مثل خیلی‌های دیگر سروکله زنان کارآفرین هم بیش‌ازپیش پیدا می‌شود. بسیاری از پیشکسوت‌های خود من مرد‌ان عضو هیأت مدیره بانک‌ها و مؤسسات مالی بوده‌اند.» این کارآفرین زن جذب سرمایه اولیه را برای راه‌اندازی کسب‌وکار مهمترین چالش‌ می‌داند و می‌افزاید: «فکر می‌کنم دو درصد از سرمایه‌گذاری‌ خطرپذیر وارد کسب‌وکارهای زنان می‌شود که واقعاً شوکه‌کننده است. باید به کارآفرینی زنان خیلی بیشتر توجه شود. در کل حمایت و تشویق در دُبی خوب است.» طبق اعلام شرکت تحلیل اطلاعات مگنیت، در سال ۲۰۲۱ در امارات، ۱۱ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر نصیب کارآفرینان زن شده، در حالی که این رقم در جهان سه درصد بوده است. همچنین ۱۳ درصد از این سرمایه‌ها به کارآفرینان زن و مرد، و سه‌چهارم کل سرمایه‌گذاری‌ به کارآفرینان مرد اختصاص یافته است. اما پیشرفت زنان کارآفرین در دُبی فقط مرهون تلاش خودشان نیست. دکتر سعیده جعفر، ۲۰ سال در این زمینه تجربه دارد می‌گوید: «کشورهای کمی در جهان هستند که این میزان از پذیرش را نسبت به همه داشته باشند. در اینجا حضور کاری زنان نه‌تنها ترویج می‌شود که عملاً بسیار مقبول است.» ریم ابو سمرا، بنیانگذار اسپاهای لالوگ بیوتی است که به ‌تازگی پنجمین شعبه خود را در دُبی افتتاح کرده است. او برای موفقیت در حوزه‌های عمدتاً مردانه به زنان توصیه‌ای می‌کند: «برآنچه واقعا خوشحال‌تان می‌کند تمرکز کنید و باقی خودبه‌خود از راه می‌رسد و اگر این برخورد را داشته باشید، دیگر مهم نیست که دنیای آن کسب‌وکار واقعاً مردانه باشد یا نه. گذشته از این، بهتر است همیشه الگوهایی داشته باشید، خوب است افرادی که به ‌نوعی همین مسیر را رفته‌اند دوروبرتان باشند.»