روزهاي ماندگار در تاريخ ملت ايران
دکتر امیرعباس منوچهری معاون درمان سازمان تأمیناجتماعی
ضمن گرامیداشت دهه خجسته فجر و دعوت ملت ایران به حضور پرشور و شعور در راهپیمایی بزرگ 22 بهمن و تجدید میثاق با آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، به استحضار میرساند بخش درمان سازمان تأمیناجتماعی در عرصه بازار سلامت به عنوان بزرگترین خریدار و دومین تولیدکننده درمان پس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و ارائه خدمات درمانی را از سال 1368 با تصویب قانون الزام و با بهرهگیری از امکانات مراکز درمانی ملکی خود در قالب خدمات درمان مستقیم و خریداری خدمات از مراکز درمانی طرف قرارداد در قالب خدمات درمان غیرمستقیم انجام میدهد. روش درمان مستقیم با استفاده از امکانات درمانی سازمان اعم از ملکی و استیجاری و روش درمان غیرمستقیم از طریق خرید خدمت از گروههای پزشکی، مؤسسات تشخیصی و درمانی خصوصی، دولتی و دانشگاهی ارائه میشود. در طی 43 سال گذشته از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد پیشرفتهای متعددی در ارائه خدمات درمانی به لحاظ کمی و کیفی به بیمهشدگان سازمان تأمیناجتماعی بودهایم. در حال حاضر شبکه گسترده ارائه خدمات درمان مستقیم شامل 78 بیمارستان (70 بیمارستان ملکی و هشت بیمارستان تحت پوشش هلدینگ درمان)، پنج مرکز جراحی محدود سرپایی و 310 مرکز درمانی سرپایی به بیش از 43 میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش درمان خدمات رایگان ارائه میدهند و آنها را در برابر مخاطرات مالی ناشی از هزینههای کمرشکن و فزاینده خدمات درمانی محافظت میکنند و در بخش درمان غیرمستقیم نیز از طریق عقد قرارداد با حدود50 هزار و 685 مرکز درمانی دولتی و غیردولتی در سطح کشور، تلاش شده است تا سطح مطلوبی از دسترسی به خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی مورد نیاز را با حداقل مشارکت مالی مستقیم برای بیمهشدگان تأمیناجتماعی فراهم کند. از مهمترین اقدامات اخیر این معاونت میتوان به بازنگری ضوابط سطحبندی خدمات درمانی اشاره کرد. هدف از اجرای سطحبندی توزیع عادلانه امکانات درمانی، تأمین دسترسی بیمهشدگان به خدمات درمانی مورد نیاز و ایجاد شفافیت در پاسخگویی به شرکای اجتماعی است که در سه محور خدمات سرپایی، خدمات بستری و تجهیزات پزشکی در سازمان تأمیناجتماعی، منطبق بر قوانین بالادستی، استانداردها، نقشه راه سلامت 1404 ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیاز بیمهشدگان تدوین و در حال اجرا است. همچنین در راستای اجرای تکالیف قانونی مصرح در ماده (74) برنامه ششم توسعه و بند (ز) ماده (17) بودجه سال 1399 کشور و در راستای تسهیل و روانسازی فعالیتهای مرتبط با ذینفعان، کاهش خطاهای انسانی در مراحل مختلف نسخهنویسی و نسخهپیچی و لزوم حذف دفترچه کاغذی، جلوگیری از تردد غیرضروری بیمهشدگان و مقدمهسازی برای تحقق پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان، «پروژه نسخه الکترونیک» شامل فرایند نسخهنویسی و نسخهپیچی الکترونیک و همچنین پذیرش الکترونیک اسناد سرپایی و بستری طراحی و در مؤسسات درمانی ملکی و طرف قرارداد پیادهسازی شده است که اقدام اساسی در الکترونیکی کردن خدمات درمانی سازمان در سطح کشور محسوب میشود. قابل ذکراست بر اساس اهداف دولت سیزدهم و همچنین سند استراتژیک سازمان تأمیناجتماعی، در سال 1400 با تدوین برنامههایی با رویکرد تحولمحور، «از جمله طرح کاهش پرداخت از جیب بیمهشدگان تأمیناجتماعی بابت خدمات درمانی سرپایی و طرح راهاندازی کلینیک دیابت و فشار خون» گام اساسی در ارائه خدمات درمانی مطلوب و باکیفیت به بیمهشدگان برداشته خواهد شد. در همین راستا امید است با تکمیل و استقرار کامل نسخهنویسی و نسخهپیچی الکترونیک در مراکز طرف قرارداد امکان ارائه بهینه خدمات درمانی به بیمهشدگان معزز و مراجعان محترم سازمان فراهم شود. در خاتمه لازم است از کارکنان خدوم درمان سازمان تأمیناجتماعی که در دو سال پاندمی کرونا به بالغ بر 274 هزار و 312 بیمار بستری شده در بیمارستانهای ملکی ارائه خدمت کردند تقدیر و تشکر ویژه کنم.