نقطهعطف در تحقق عدالت اجتماعی
محمدباقر دشتگرد مدیرکل ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمیناجتماعی
بیتردید پیروزی انقلاب اسلامی در بهمنماه سال 1357 نقطهعطفی در تحقق عدالت اجتماعی در تاریخ معاصر به شمار میرود. برقراری عدالت اجتماعی نیز در اصل (29) قانون اساسی (برخورداری از تأمیناجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بیسرپرستی، درراهماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی...) به زیبایی بیانگر اهداف جامعه اسلامی در قبال مردم است که ولینعمتان سازمان تأمیناجتماعی محسوب شده و پاسخگویی به درخواستها و نیازهای این عزیزان که عمدتاً از اقشار زحمتکش جامعه بوده و نقش بسزایی در پیروزی انقلاب ایفا کردند، از اولویت بالایی برخوردار است. سازمان تأمیناجتماعی نیز با علم به این موضوع و به منظور تکریم اربابرجوع، کاهش مراجعات حضوری و ایجاد وحدت رویه بر پاسخگویی دقیق، شفاف و نظاممند به ذینفعان پرشمار خود که بیش از نیمی از جمعیت ایران اسلامی را دربر میگیرد، تأکید ورزیده و با ایجاد ساختارهای مدون و مدرن ارتباطی از طریق تبیین و پیادهسازی درگاههای ارتباطی متنوع از جمله: مرکز تماس 1420، سامانه پیامکی 10001420، پورتال (1420.tamin.ir) و پست الکترونیک (1420@tamin.ir) به صورت شبانهروزی پاسخگوی مشکلات و سؤالات بیمهشدگان محترم است. بخش مشاورههای حضوری مستقر در ادارات کل و شعب بیمهای سراسر کشور نیز به عنوان یک درگاه ارتباطی جهت عزیزانی که امکان بهرهگیری از دیگر درگاههای ارتباطی الکترونیک را ندارند پاسخگوی کلیه مراجعان بوده که در افزایش رضایت ذینفعان از خدمات سازمان نقش بسزایی ایفا کرده است. با توجه به اقدامات ارزشمند سازمان در ارائه غیرحضوری خدمات و پیادهسازی پروژه نسخه الکترونیک و از طرفی وجود خیل عظیم مخاطبان سازمان، بستر پاسخگویی به واحدهای ستادی و اجرایی سراسر کشور تعمیم یافته تا پاسخگویی صحیح و دقیق به درخواستها در چارچوب زمانی مشخص میسر شود.
نظرسنجی و رضایتسنجی از خدمت گیرندگان نیز در ارتقاء کمی و کیفی خدمات و افزایش رضایت جامعه تحت پوشش دارای اهمیت فراوان بوده و تحلیل بازخوردهای دریافتی در بازههای زمانی مشخص با بهرهگیری از مراجع برونسازمانی متخصص در این امر و ارائه نتایج حاصله به مدیریت عالی سازمان جهت مشارکت نظرات ذینفعان در تصمیمات متخذه از اولویتهای کلان سازمان به شمار میرود. در پایان اشعار میدارد بر اساس بررسیدادههای دریافتی از سامانه (CRM) در شش ماه اول سال جاری، بالغ بر یک میلیون و 900 هزار تماس با درگاههای ارتباطی سامانه (CRM) صورت پذیرفته که 80 درصد آن از طریق مرکز تماس 1420، 16 درصد مشاورههای حضوری و 4 درصد نیز سایر درگاههای ارتباطی از جمله سامانه پیامکی 10001420، پورتال و... بوده است.