گزارش عملکرد اداره کل منابع انسانی تأمیناجتماعی
راهکارهای ارائه بهتر خدمات به شرکای اجتماعی
اهم اقدامات و دستاوردهای اداره کل منابع انسانی سازمان تأمیناجتماعی رد سال 1400به شرح زیر است:
آموزش و پژوهش
• برگزاری تعداد 12 جلسه هماندیشی در ستاد مرکزی سازمان و 10 جلسه هماندیشی مرتبط با وبینارهای اتحادیه بینالمللی تأمیناجتماعی (ایسا).
• بررسی و اصلاح شیوهنامه ارتباطی با مؤسسه عالی پژوهش در سال 1400
• بررسی و نظارت بر صورت وضعیتهای مؤسسه عالی پژوهش
• فراخوان و انتخاب پژوهشگر برتر سازمان در کل کشور به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش
• رسیدگی به اعتراضات نتایج آزمون استخدامی سال 1399 از طریق تشکیل کمیتههای بازبینی و پاسخگویی.
• ارائه برنامه تحولی سال 1401 درحوزه توانمندسازی و تأیید صلاحیت حرفهای و مدیریت دانش.
• برگزاری 172 برنامه آموزشی (دورههای آموزشی حضوری، الکترونیکی، ویدئو کنفرانس آموزشی، وبکنفرانس آموزشی و نشستهای تخصصی) جهت کارکنان شاغل در ستاد مرکزی و ادارات کل بیمه و درمان
• تدوین محتوای الکترونیکی دورههای بدو استخدام و برگزاری دورههای یاد شده جهت کارکنان جدیدالاستخدام آزمون استخدامی سال 1399
• برنامهریزی جهت برگزاری دورههای آموزشی طرح تحولی سازمان (موضوع تربیت بازرسان دفاتر قانونی).
• اعطای تسهیلات آموزشی به متقاضیان حائز شرایط (برابر ضابطه اجرایی مأموریتها و دستورالعملهای جاری).
• بررسی و ارزیابی 106 عنوان رساله و پایاننامه دانشجویی و اعطای پاداش به 95 عنوان بر اساس ضابطه پژوهش، نوآوری و ابتکار.
• بررسی و ارزیابی 45 عنوان مقاله و اعطای پاداش به هفت عنوان بر اساس ضابطه پژوهش، نوآوری و ابتکار
• طراحی و تدوین پودمانهای آموزشی مشاغل هدف
• برگزاری آزمونهای تخصصی صلاحیت حرفهای کارکنان.
• حوزه کتابخانه
• شرکت در نمایشگاه بینالمللی مجازی و خرید منابع جدید و مرتبط با نیاز مجموعه و مورد درخواست همکاران.
• غنیسازی کتابخانه دیجیتال از طریق خرید منابع دیجیتال و (ebook).
• اطلاعرسانی و معرفی منابع جدید کتابخانه و بارگذاری در سایت رسمی سازمان و اتوماسیون اداری (اعم از کتاب، گزارش و پایاننامه...).
• اشتراک پایگاههای و بانکهای اطلاعاتی مقالات مگ ایران و دانش لینک (فرسی و لاتین).
• بررسی و اقدام جهت تهیه و خرید اشتراک برنامه طاقچه.
معاونت امور اداری کارکنان
• تهیه و صدور احکام انتصاب کارکنان ستاد مرکز (پس از طرح موضوع در کمیته (ماده (12) آییننامه طرح طبقهبندی و ارزشیابی مشاغل سازمان).
• مکاتبات ارتقاء سطح شغلی و رتبه سنواتی (پس از رضایت کتبی مقام بلافصل) و صدور احکام مربوطه.
• تهیه صورتجلسات انتقال و مأموریت کارکنان به ستاد مرکز و صدور ابلاغهای مربوطه پس از اخذ مجوز.
• استعلام از اداره کل حراست جهت اخذ مجوز انتصاب در پستهای مدیریتی ستاد مرکز.
• استعلام از اداره کل حراست به منظور صدور گواهی اشتغال به کار جهت ارائه به سفارت.
• بررسی نواقص پرونده پرسنلی کارکنان ستاد مرکز از نظر سوابق، مدارک تحصیلی، رتبه، سوابق غیرسازمانی و برقرای عائلهمندی و اولاد.
• پاسخگویی به تمامی مکاتبات ادارات کل- مدیریت درمان استانها و اداراتکل- دفاتر مستقل ستادی.
• اخذ مجوز ایجاد ردیفهای ستارهدار مدیران کل استانها، کارکنان ستادی تنزل پست یافته و تعیین محل خدمت آنان و صدور احکام حقوقی در سیستم جامع منابع انسانی (دیدگاه).
• برگزاری جلسات بازآموزی در خصوص مباحث منابع انسانی، ضوابط و مقررات.
• تهیه و صدور احکام حقوقی مرخصیهای بدون حقوق همکاران ستاد مرکز.
• انجام مکاتبات مرتبط با گزینش نیروهای جدیدالاستخدام حوزه فنی و مهندسی و همکاران ایثارگر در ستاد مرکز.
• ایجاد پیشنیازهای لازم جهت ارتباط زیرسیستمهای حقوق و دستمزد و پرسنلی سیستم جامع منابع انسانی (دیدگاه).
• ارسال ماهانه احکام پرسنلی به صورت مکانیزه به سیستم حقوق و دستمزد.
• کانورت اطلاعات نیروهای شرکتی شاغل در ستاد مرکزی در زیر سیستم منابع انسانی (دیدگاه).
• پایلوت و پیادهسازی اعمال دستور اداری 3253/1400/1000 مورخ 19/04/1400 مدیرعامل محترم سازمان در خصوص اصلاح سختیکار (از سال 1386 لغایت 1392) و نوبتکاری (از سال 1386 لغایت 2/9/1397) پرسنل ذینفع.
• طراحی و اعمال شاخصهای ارزیابی در سیستم جامع منابع انسانی.
• جمعآوری و محاسبه نمرات ارزیابی شاخصهای مزایای انگیزشی بر اساس عملکرد استانها طی دورههای سه ماه و اعلام به اداره کل ارزیابی و پایش عملکرد.
• طراحی گزارشات و اخذ موردی اطلاعات از سیستم جامع منابع انسانی (دیدگاه).
• آمادهسازی سیستم جامع منابع انسانی (دیدگاه) و جمعآوری اطلاعات پزشکان قرارداد حقالزحمه کار اضافی تماموقت با بیش از شش سال سابقه اشتغال در سازمان به منظور تبدیل وضعیت استخدامی.
• آمادهسازی زیرساختهای لازم جهت انجام حضور و غیاب نیروهای شرکتی در زیرسیستم حضور و غیاب از سیستم جامع منابع انسانی (دیدگاه).
• آموزش و راهاندازی 10 ستاد مدیریت درمان و واحدهای تکنوبته به منظور راهاندازی زیر سیستم حضوروغیاب و برگزاری هشت جلسه آموزشی در این راستا.
• انجام برآوردهای ریالی و پیشبینیهای لازم در خصوص تأمین پیشنیازهای اجرای دستورالعملهای صادره.
• تدوین و ارسال راهنمای کاربری سیستم جامع منابع انسانی در خصوص اجرای بخشنامههای ترمیم حقوق کارکنان ناشی از ساختار، مابهالتفاوت سختی کار و نوبتکاری.
• جمعآوری اطلاعات نیروهای شرکتی به منظور درج در سامانه سرجمعداری اموال.
• هرگونه پیشنهاد انتصاب جدید در مشاغل مدیریت و سرپرستی (خبره سطح 4) ستاد استانها، پس از تعیین تکلیف نیروهای انسانی منصوب در مشاغل موصوف در مرحله جانمایی ناشی از ابلاغ ساختار ستاد ادارات کل و مدیریت درمان استانها (25/1/1399)، کماکان از طریق این اداره کل با معرفی حداقل سه نفر از کارکنان حایز شرایط استانها و طی فرایند ارزیابی و تأیید واحد تخصصی و طرح موضوع در کمیته ماده (12) آییننامه طرح طبقهبندی و ارزشیابی مشاغل سازمان (کمیته انتصابات اصلی) صورت میپذیرد.
• افزایش تدقیق در انتخاب مناسبترين افراد براي تصدی شغل رئیس اداره منابع انسانی و پایش عملکرد ستاد استانها، که بدین منظور انتصاب در این پست منوط به معرفی حداقل سه نفر از کارکنان واجد شرایط و موفقیت فرد پس از شرکت در آزمون تخصصی و مصاحبه شایستهسالاری شده است.
• اظهار نظر در خصوص پیشنویس گزارشها، دستورالعملها و دستورهای اداری و... در حوزه مرتبط در راستای مسئولیتپذیری.
• پیگیری اجرای کامل قوانین ایثارگران و تکالیف مصرح در قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور در قالب ارائه پیشنهاد به هیأت محترم مدیره سازمان.
• تدوین پیشنهاد بازنگری ضابطه حفظ و نگهداشت جهت ارائه به هیات محترم مدیره سازمان.
• تشکیل کمیته نقل و انتقال به منظور بررسی درخواست همکاران با رویکرد عدالتمحوری.
• تدوین ضابطه جامع و مانع انتصاب کارکنان با استفاده از ظرفیتهای آییننامه طرح طبقهبندی و ارزشیابی مشاغل سازمان
• ارائه پیشنویس سازوکار اجرایی احتساب کارکنان در هنگام تغییر رسته یا رشته شغلی با استفاده از ظرفیتهای آییننامه طرح طبقهبندی و ارزشیابی مشاغل سازمان.
• پاسخگویی به درخواست کارکنان که تقدیم مدیرعامل محترم سازمان در سفرهای استانی میشود.
• اقدام به فراخور موضوع در خصوص مصوبات شورای اداری استانها که در سفرهای استانی مدیرعامل محترم سازمان تشکیل میشود.
• مکاتبات مرتبط با مأموریت کارکنان سایر دستگاهها به سازمان و بالعکس درچارچوب ضوابط و مقررات.
• مکاتبات مرتبط به مأموریت کارکنان شرکتها و مؤسسات تابعه.
• پاسخ به مکاتبات استانها در زمینه درخواستهای واصله (مرخصی بدون حقوق کارکنان، انتقال، مأموریت و...
• انجام مکاتبات لازم با سایر دستگاهها در راستای آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری.
• صدور گواهی اشتغال به کار کارکنان سراسر کشور به سفارتخانهها و وزارتخانهها.
معاونت تأمین نیروی انسانی
• تهیه و تدوین ضابطه جذب و استخدام سازمان مستفاد از حاکمیت اصل شایستهسالاری در تدوین قوانین و مقررات حوزه منابع انسانی.
• تهیه و تدوین ضابطه تبدیل وضعیت نیروهای ماده (20) آییننامه استخدامی.
• تهیه و تدوین بخشنامه تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان ایثارگر شاغل غیررسمی به استناد بخشنامه شماره 13758 مورخ 19/03/1400 سازمان اداری و استخدامی کشور (موضوع دستورالعمل نحوه اجرای بند «د» تبصره (20) قانون بودجه سال 1400 کل کشور).
• برگزاری جلسات در خصوص تعیین تکلیف متقاضیان جذب در بیمارستان دزفول.
• تأمین نیروی انسانی مورد نیاز واحدها (اعم از حجمی، تأسیسات، راننده، دو ماهه کرونا و جایگزین موقت).
• برنامهریزی جهت نیازسنجی نیروی انسانی واحدهای تابعه سراسر کشور.
• ارائه برنامههای تحولی سازمان به منظور نیل به آرمانها و اهداف عالیه سازمان در مسیر توسعه نیروی انسانی.
• اقدامات لازم به منظور اخذ مجوز جهت برگزاری آزمون محلی جهت مراکز ایجادی، توسعهیافته و ارتقاء شیفت به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز.
• پیادهسازی و عملیاتی کردن زیر سیستم استخدام در سیستم جامع منابع انسانی (دیدگاه).
• حذف حدنصاب نهایی آزمون استخدامی مورخ 21/06/1399 و تعیین تکلیف مجوزهایی که در آزمون مذکور جذب نشد.
• شرکت در جلسات کمیتههای مربوط به بخشنامه 539 به منظور بررسی ادعای اشتغال کارکنان در کارگاههای مشمول قانون تأمیناجتماعی.
• بررسی احراز شرایط بازنشستگی کارکنان و ارجاع به کمیته مربوطه.
• صدور احکام بازنشستگی کارکنانی که صورتجلسات بازنشستگی آنان به تأیید کمیته رسیده است.
• اقدامات لازم به منظور پیادهسازی و عملیاتی کردن زیر سیستم بازنشستگی و خروج از خدمت در سیستم جامع منابع انسانی (دیدگاه).
• تدوین دستورالعمل اصلاحی مزایای ماده (69) آییننامه استخدامی.
• پاسخگویی به کلیه مکاتبات استانها در حوزه مرتبط، گزارشها، دستورالعملها و دستورهای اداری و... در راستای مسئولیتپذیری و پاسخگویی به ذینفعان.