معاونت بيمهاي؛ پيشرو در ارائه خدمات غيرحضوري
مهرداد قریب معاون بیمهای سازمان تأمیناجتماعی
تحولات و تغییرات آنی و برقآسا در فعالیتها و خدمات امروزی در سایه ابزار قدرتمندی به نام علوم دیجیتال و فناوری اطلاعات در حال ارائه است و روزبهروز بر میزان این تغییرات اضافه میشود. در چنین محیط سیال و پویا، سازمان یا ارگان کارآمد به سازمانی اطلاق میشود که همگام با این تغییرات شگرف بتواند کالا یا خدمات مورد نیاز مخاطبان را با کیفیت بالا، هزینه پایین و البته با سهولت در اختیار شهروندان قرار داده و مردم نیز از آنها استفاده کنند؛ بدون اینکه دچار مشکل و مسأله خاصی شوند. بدیهی است لازمه پیدایش و تبلور چنین ویژگی در کالبد سازمانهای موصوف، منوط به وجود ویژگیهای ممتاز و ویژه است که ذکر کلیه عوامل مؤثر در این مقال نمیگنجد. آنچه مسلم است یکی از مهمترین و اصلیترین ویژگی که میتواند سیاستها و کارکردهای پیشگفت در سازمانها و نهادهای اجرایی را عملیاتی کند تصمیم و اتخاذ راهبرد ارائه خدمت به صورت نوآورانه و بر پایه سامانههای الکترونیکی آن مجموعه است. هرچند در این بین نباید از وجود ویژگیهایی همچون چابکی، چالاکی، انعطافپذیری بالا، واکنش سریع به محیط و در یک کلام تغییرات ساختاری همسو با محیط پیرامونی از یکسو و تغییرات انگارههای ذهنی مدیران (حاکمیتی بودن فرایندها و خدمات، عدم اعتماد و تمایل به خدمت نوپا، اینرسی و تمایل به ارائه خدمات بر پایه سنت) غافل شد؛ چه اینکه هر یک از این عوامل نام برده ذاتاً نمیتواند سببساز ارائه خدمات خلاق و نوآورانه شود. به هر حال حرکت مجموعه سازمانها جهت ایجاد و استقرار ویژگی ارائه خدمات نوآورانه در بستر امور الکترونیک از دو جنبه بایستی تحقق یابد. در غیر این صورت کارایی لازم را نخواهد داشت. اول آن جنبه از کار که منجر به ارائه خدمات و محصولات جدید شده و دیگر اینکه منجر به نوآوری در فرایندها شود. منظور از نوآوری در این حوزه این است که کاری صورت گیرد تا این فرایندها کوتاه شوند. در چنین شرایط محیطی، سازمانهایی نظیر سازمان تأمیناجتماعی که در هم تنیدگی وسیعی با کلیه ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور داشته و از سویی با خیل عظیم مخاطبان که نزدیک به نیمی از جمعیت کشور را دربر میگیرد روبهرو است بیش از بیش نیازمند حرکت به سمت استفاده از فناوریهای روز و ارائه خدمات نوآورانه به شرکای اجتماعی خواهد بود. در همین راستا سازمان و معاونت بیمهای که نقشی راهبردی در حوزه مأموریتی سازمان داشته، همسو با سیاستهای ابلاغی اصلاح نظام اداری کشور و نیز سند راهبردیاش در سال 1404 مبنی بر اصلاح فرایندها و ساختار نظام اطلاعاتی سازمان جهت نیل به نظام یکپارچه هوشمند در دو سه سال اخیر سازوکار حکمرانی دیجیتال را که از الزامات حکمرانی خوب است در دستور کار قرار داده و در این راه با تدوین برنامههای عملیاتی آتی، فرصت بزرگی را برای توسعه خدمات و اجرای سیاستهای خود خلق کرده است که اخیراً نیز با اجرای نهایی طرح تحول دیجیتال در سازمان اجتماعی موسوم به طرح 3070 ضمن مدیریت جریان اطلاعات، جریان دادهها، جریان دانش و نیز متمرکز کردن اطلاعات و از همه مهمتر لحاظ و پیادهسازی آن دو جنبه فناورانه که عنوان شد، امکان دسترسی شرکای اجتماعی به دستاوردهای دنیای نوین را مهیا کرده و مواهب بزرگی همچون دستیابی به خدمات سبز، تحقق انتظارات و ارتقاء رضایت و پاسخگویی سریع و شفاف به مخاطبان و همکاری با بازیگران دولتی و غیردولتی و تأثیرگذاری بر شبکه قدرت ملی و کمک به استقرار دولت الکترونیک را جامه عمل پوشانده است. در همین رهگذر تلاشها و مجاهدتهای روزافزون کلیه همکاران بخشهای اجرایی و ستادی در مرتفع کردن مشکلات اجرا و در طول دوره دوران گذر از مرحله حضوری به مرحله الکترونیکی و غیرحضوری خدمات و نیز ارتقاء سامانه خدمات غیرحضوری منجر به این شد که در پایان نیمه اول سال جاری شرکای اجتماعی با استفاده از بستر اینترنت و بدون مراجعه حضوری، از طریق تارگاه سازمان تأمیناجتماعی، اپافزارها و سایر ابزارهای الکترونیکی به سادگی و با سرعت نسبت به دریافت بیش از 36 نوع خدمت با قابلیت رصد و پیگیری لحظهای کارها خدمات بیشتری را نسبت به گذشته دریافت کنند. شایان ذکر است علاوه بر این خدمات، تعداد چهار خدمت قابل بهرهبرداری نیز در راستای ارتقاء «طرح 3070» در دستور کار قرار دارد که امید است تا پیش از اتمام سال جاری با همت تمامی همکاران خدوم سازمان سایر خدمات غیرحضوری در شبکه الکترونیکی ارائه شود تا از این طریق بتوانیم رضایتمندی بیش از پیش را برای صاحبان اصلی سازمان که همانا بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان عزیز است فراهم کنیم.