printlogo


الگوی موفق گفتگوی اجتماعی
محمد عسگری - مدیرکل تامین‌اجتماعی استان همدان

برای ارزیابی عملکرد سازمان تامین‌اجتماعی در دوره اخیر بهترین معیار، مقایسه اوضاع این سازمان با برهه‌های زمانی گذشته است. تغییرات فراوان مدیریتی در سازمان تامین‌اجتماعی نابسامانی‌هایی را موجب شد که کمترین آن حیف‌ومیل بی‌اندازه اموال به امانت گذاشته‌شده بیمه‌شدگان بود. دیدگاه‌های متفاوت، عملکردهای متضاد و بدون برنامه سخت‌ترین دوران را در کارنامه سازمان تامین‌اجتماعی ثبت کرد و این سازمان را در زمره یکی از پرچالش‌ترین نهادهای کشور قرار داد. خوشبختانه در دولت یازدهم با آرامشی که حاکم شد، سازمان تامین‌اجتماعی به مسیر اصلی ماموریت‌های خود بازگشت و ارائه خدمات مجددا ممکن شد. در حال حاضر مراجعه‌کنندگان با سهولت بیشتری اکثر خدمات مورد نیاز خود را بدون مراجعه حضوری دریافت می‌کنند و تنش‌ها و حاشیه‌های سابق و مسائل و مشکلات سابق دیده نمی‌شود. در این دوره مشاهده کردیم که تعامل و همکاری سازمان تامین‌اجتماعی با شرکای اجتماعی به بالاترین میزان خود رسید. بخشودگی جرائم بیمه‌ای با استقبال چشمگیر کارفرمایان روبه‌رو شد و از طرفی دیگر نیز با ازسرگیری معاونت فرهنگی و اجتماعی، سازمان تامین‌اجتماعی با اکثر کانون‌ها و تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی در مسائلی که نیاز به تدبیر و تصمیم‌گیری جمعی بود، ارتباط برقرار کرد. قطعا مسیری که سازمان تامین‌اجتماعی در این دوره در پیش‌گرفته تاثیرات زیادی بر رضایتمندی شرکای اجتماعی دارد و نشان می‌دهد گفتگوی اجتماعی تا چه اندازه امکان دستیابی به موفقیت را بالا می‌برد. به‌ویژه اینکه سازمان تامین‌اجتماعی یکی از موفق‌ترین تجربه‌ها را در این زمینه داشته و دولت دوازدهم می‌تواند در سال‌هایی که عهده‌دار مسئولیت است، از این الگو در جهت اهداف خود که عبارت است از ریشه‌کن کردن فقر و بسط رفاه در جامعه استفاده کند. با این حال برنامه‌ها و پروژه‌های زیادی باقی مانده که در چهار سال دوم باید اجرایی شوند و چنانچه به نتیجه برسند، سازمان به نهایت کمال و پویایی و به جایگاه و هدف اصلی خود دست می‌یابد و مردم و بیمه‌شدگان نیز از خدمات بهتر و شایسته‌تری برخوردار خواهند شد.