کمبود وقت نهتنها استرسآور است، بلکه از دلایل آسیب دیدن کارگران در زمان انجام کار به شمار میرود. گزارشهایی که از سوی کارگران و کارفرماها در خصوص آسیبهای شغلی ارائهشده، نشان میدهد تعجیل در انجام کارها سطح ایمنی را کاهش میدهد و زمینه را برای آسیب دیدن کارگران فراهم میکند. اگر شما هم هزار و یک کار نکرده دارید و وقتی اندک، به جای بازی کردن با جانتان، از تکنیکهای مدیریت زمان کمک بگیرید. میتوانید در همین وقت اندک، کارها را به بهترین شکل انجام دهید و در پایان روز کمتر احساس خستگی کنید.
وظایفتان را بنویسید
امروز چه کارهایی را باید انجام دهید؟ یک قلم و کاغذ بردارید و تمام کارهایی که باید انجام دهید را فهرست کنید. در این صورت، میتوانید بهمحض انجام شدن هریک، آن را از لیستتان خط بزنید و حس بهتری را از انجام دادن این کارها به دست بیاورید.
از سخت به آسان بروید
قطعا در ابتدای روز انرژی بیشتری برای انجام دادن کارها دارید. پس سعی کنید ابتدا قورباغه بزرگ را قورت دهید و بعد سراغ کارهای سادهتر بروید. مطمئن باشید با انجام شدن کار سختی که به شما استرس وارد کرده است، انرژی زیادی دریافت خواهید کرد.
کارتان را کوچک کنید
کارهای سخت و بزرگ ممکن است به شما استرس زیادی وارد کنند و سردرگمی در زمان انجام دادنشان، میتواند وقت شما را هدر دهد. اما اگر یک کار سخت را به چندین کار ساده تقسیم کنید، قطعا با سادگی بیشتری میتوانید انجامش دهید.
حواسپرتکنها را از سر راه بردارید
تلفنتان مدام زنگ میزند؟ برای چند ساعت صدای زنگش را قطع کنید! وسوسه خواندن پیغامهایی که در شبکههای اجتماعی مجازی برایتان ارسال شده رهایتان نمیکند؟ در زمان انجام دادن کارهای مهم اینترنت تلفن همراهتان را قطع کنید. همکارتان مدام با شما حرف میزند؟ روی گوشتان هدفون بگذارید و وانمود کنید در حال شنیدن موسیقی هستید و صدای او را نمیشنوید. باور کنید همین حواسپرتکنها، ساعتها انجام شدن کار اصلی را به تاخیر میاندازند.
خوب بخوابید
کمخوابی و خوابآلودگی نهتنها سرعت شما را در انجام دادن کارها پایین میآورد، بلکه احتمال صدمه دیدنتان در حین انجام دادن کارها را افزایش میدهد. برای اینکه از بحران وقت کمآوردن نجات پیدا کنید.
بین کارتان استراحت کنید
وقت مشخصی را برای استراحت کردن در نظر بگیرید، تا به خاطر رها کردن کار و استراحتهای کوتاه ومتوالی، عنان کارها از دستتان خارج نشود.
مستندسازی کنید
رویه معینی را در انجام کارها در پیش بگیرید و سعی کنید به آن پایبند باشید. هرگز بخشی از کار را حتی اگر کوچک باشد به آینده موکول نکنید و سعی کنید پرونده هر کار را در زمان انجام دادنش ببندید.
وظایف مرتبط را در یک گروه بگذارید
طبقهبندی وظایفتان یکی از راههای دیگری است که به شما در بهتر انجام دادنشان کمک میکند. سعی کنید کارهایی که به شما سپرده شده را طبقهبندی کنید و کارهای مشابه را که میتوانید در فاصله اندکی از هم انجامشان دهید در یک طبقه قرار دهید. در این صورت نهتنها وقت کمتری را برای انجام دادنشان صرف میکنید، بلکه با آمادگی ذهنی بالاتری هم آنها را به انجام میرسانید.