printlogo


موارد ضروری در مدیریت منابع انسانی
پیش‌نیازهای مدیریت سازمانی

از هر مدیری که این سؤال را بپرسید، متوجه می‌شوید که مسائل مربوط به کارکنان و منابع انسانی و نحوه برخورد با آنها، مهمترین بخش فعالیت‌های روزانه است. بنابراین، سازمان چه کارهای می‌تواند انجام دهد تا خیال‌اش از بابت موضوعی با این اهمیت راحت باشد؟ اگر می‌خواهید سازمان شما از نظر مدیریت منابع انسانی موفق باشد، باید به این نکات توجه کنید:
 
فرهنگ شرکت
خواه سازمان شما متوجه این موضوع باشد یا خیر، ‌این یک فرهنگ است. عواملی که فرهنگ شرکت شما را تعریف می‌کنند، شامل:‌ سبک مدیریت، نحوه روابط، محیط کار (رسمی/‌‌ غیر‌‌رسمی) و نحوه برخورد با اشتباهات است. این فرهنگ هر آنچه شما انجام می‌دهید را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بنابراین، مراقب فرهنگی که از سازمان خود نمایش می‌دهید، باشید و کارکنانی را استخدام کنید که در قالب این فرهنگ جای گیرند.
استخدام استراتژیک
یکی از عوامل کلیدی موفقیت هر سازمان، این است که افراد مناسب را در جای مناسب خود قرار دهد. بنابراین افراد را با توجه به نگرش‌های‌شان استخدام کنید و توانایی‌های مورد نظرتان را از طریق آموزش در آنها افزایش دهید. فرهنگ سازمانی خود را بشناسید، شرح شغلی کامل و واضحی داشته باشید و مدیران خود را برای مصاحبه آماده کنید تا بهترین افراد را شناسایی کنند.
 
به کارکنان جدید خوشامد بگویید
بین زمانی که یک کارمند را استخدام می‌کنید و زمانی که او کارش را آغاز می‌کند،‌ زمان فوق‌العاده‌ای وجود دارد. در این بازه زمانی موقعیتی عالی وجود دارد که نشان دهد شما چقدر از همکاری با این عضو جدید خوشحال هستید. از مسئول کارگزینی خود بخواهید که قبل از شروع کار برای کارمند جدید یک ایمیل خوشامدگویی ارسال کند. در روزهای نخست کار با آنها جلسه بگذارید، همکاران را به آنها معرفی کنید، وسایل مورد نیازشان را در اختیار آنها قرار دهید و از یکی از همکاران‌شان بخواهید تا بر کار آنها نظارت داشته باشند.
 
سیستم‌های پاداش
پاداش کارکنان فراتر از حقوق است. بخشی از این پاداش شامل حقوق،‌ بخشی دیگر شامل مزایا،‌ جوایز، انعطاف و درک فعالیت آنها است. همین که کارمند بداند که فعالیت و تلاش‌های او دیده می‌شود و برای مدیریت اهمین دارد، این خود پاداشی بزرگ است. زمانی را به کارکنان اختصاص دهید و در مورد مزایای کار و فعالیت‌شان با آنها صحبت کنید. بنابراین، برنامه کلی پاداش شما باید با استراتژی‌های استخدامی‌ و همچنین اهداف شما مرتبط و سازگار باشد.
 
آموزش کارکنان
آموزش به کارکنان کمک می‌کند تا کارهای فعلی خود را به صورت مؤثرتری انجام دهند و برای موقعیت‌های بعدی آماده باشند؛ موقعیت‌هایی که می‌تواند منجر به پیشرفت سازمان نیز شوند. روش‌های مختلفی برای آموزش کارکنان وجود دارند. دوره‌های آموزشی، کارآموزی،‌ افزایش وظایف و آموزش شخصی، بخشی از این روش‌ها است. البته آموزش‌های کارکنان باید در راستای مأموریت و اهداف سازمان باشد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید برنامه‌های آموزشی که مد‌نظر دارید همراستا با اهداف سازمان شما است.
 
ارزیابی عملکرد
ارزیابی عملکرد تنها بخشی از مدیریت عملکرد است. مدیریت عملکرد روندی است که همیشه باید صورت بگیرد و شامل برنامه‌ریزی، نظارت مداول و ارائه بازخورد‌های متداول است. مدیریت عملکرد برای انگیزه کارکنان خیلی ضروری است و ارائه بازخورد نیز یکی از ارکان اصلی آن است. ارائه بازخورد باعث می‌شود کارکنان بدانند آیا کارشان را درست انجام می‌دهند یا خیر و اینکه آیا نیاز است تغییری در عملکرد خود ایجاد کنند؟ بنابراین، مطمئن شوید توضیحاتی که ارائه می‌دهید شفاف باشند و فرض را بر این نگذارید که خود کارکنان بر این امور واقف هستند. نکته آخر اینکه، ارزیابی‌های عملکرد باید روی نتایج تمرکز کنند.