printlogo


مدیرکل منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی:
منابع انسانی عامل اصلی تغییر در سازمان است
توجه به تحولات ساختاری سازمان تأمین‌اجتماعی در سال 1399 و ایجاد معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، اداره‌کل منابع انسانی با ادغام دو اداره‌کل امور اداری و اداره‌کل آموزش و پژوهش ایجاد شد. این موضوع باعث شد تا حوزه منابع انسانی با انسجام بیشتر بتواند در انجام وظایف تشکیلاتی خود به صورت موفق عمل کند. نقش این اداره‌کل در جذب و استخدام و تأمین نیروی انسانی و همچنین توانمند‌سازی منابع انسانی اهمیت آن را دو‌‌‌‌چندان کرده است. از این رو و به بهانه 25 فروردین‌ماه، روز ملی منابع انسانی گفت‌وگویی را با عباس اکبریان، مدیرکل منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 اهمیت نیروی انسانی در سازمان‌های امروزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در عصر حاضر، نیروی انسانی به عنوان با‌ارزش‌ترین سرمایه سازمان‌ها و مهمترین دارایی هر سازمانی محسوب شده و رشد و توسعه سازمان در گرو به‌‌‌کارگیری، ارتقاء، حفظ و نگهداشت بهینه از این دارایی ارزشمند است؛ به طوری که در حال حاضر یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی سازمان داشتن سرمایه انسانی کارآمد و توانمند و توجه به منابع انسانی به عنوان شرکای سازمانی است. منابع انسانی به عنوان عامل اصلی تغییر در سازمان، یک واقعیت عینی بوده و هرگونه تغییر، بدون پشتیبانی علمی‌ و عملی نیروی انسانی و جلب حمایت آن، نهادینه نخواهد شد. بنابراین نقش توسعه نیروی انسانی در بهبود عملکرد سازمانی نقشی حائز اهمیت بوده و افزایش سطح کمی ‌و کیفی آن از مهمترین وظایف حوزه منابع انسانی بخصوص اداره‌کل منابع انسانی است.
بعد از استقرار ساختار جدید سازمان و تمرکز کلیه امور مرتبط با سرمایه انسانی در اداره‌‌‌کل منابع انسانی، اهمیت این مجموعه بیش از پیش احساس می‌شود، به نحوی که در قلمرو مأموریتی، تضمین کیفیت و کمیت نیروی انسانی، توسعه عملکرد کیفی، صیانت از نیروی انسانی و حفظ آرامش آنان با ایجاد تعادل بین کار و زندگی از مهمترین مأموریت‌ها این اداره‌‌‌کل بوده و در قلمرو عملیاتی جذب و استخدام و تأمین نیروی انسانی، به‌‌‌کار‌گماری، نقل‌‌‌‌و‌‌‌‌انتقال، ارتقاء و انتصاب، آموزش و توسعه و در نهایت خروج از خدمت کارکنان از جمله وظایف این اداره‌کل است.
در حال حاضر نیروی انسانی شاغل در سازمان به لحاظ کمی‌ چه وضعیتی دارد؟
در حال حاضر سازمان تأمین‌اجتماعی دارای قریب به 67 هزار نیروی انسانی است که از این تعداد 18 هزار و 603 نفر پرسنل در بخش بیمه‌ای و تعداد 46 هزار و 406 پرسنل در بخش درمان و تعداد هزار و122 پرسنل در ستاد مرکزی شاغل هستند. از بعد جنسیتی از تعداد کل شاغلان بخش بیمه‌ای تعداد 12 هزار و 536 نفر مرد و 6 هزار و 67 نفر زن و در بخش درمان نیز از تعداد کل شاغلان این بخش تعداد 22 هزار و 887 نفر مرد و تعداد 23 هزار و 519 نفر زن هستند. 
مهمترین چالش‌های پیش ‌‌‌‌روی شما چیست؟
با بررسی و آسیب‌شناسی انجام ‌‌‌‌شده در زمینه نیروی انسانی سازمان، در حال حاضر مهمترین چالش‌های پیش ‌‌‌‌رو عبارتند از:
1- تغییر ترکیب نیروی آماده به کار در راستای استخدام‌های مؤثر و باکیفیت.
2- وجود نسل‌های مختلف از نیروی انسانی در سازمان و ضرورت به‌‌‌کارگیری روش‌های مناسب برای آموزش و توانمندسازی آنان.
3- ارتقاء صلاحیت حرفه‌ای نیروی انسانی و ضرورت برخورداری کارکنان از دانش و مهارت‌های جدید با توجه انتظار جامعه هدف از سازمان.
4- ارتقاء دانش آکادمیک نیروی انسانی سازمان که رویکرد جدیدی را در سبک مدیریت می‌طلبد.
5- برنامه‌ریزی خروج از خدمت کارکنان با توجه تغییرات هرم سنی، سابقه و هرم جنسیتی.
6- ضرورت توجه بیشتر به جایگاه مدیریت استعدادها در برنامه‌ریزی مدیریت نیروی انسانی. 
برنامه‌های کلان شما در این حوزه شامل چه مواردی است؟
در بعد کلان، این اداره‌کل در همسویی با سیاست‌های کلی نظام اداری کشور، سند نقشه راه اصلاح نظام اداری کشور و سیاست‌های ابلاغی مدیریت ارشد سازمان، تمهیداتی را در جهت اصلاح نظام اداری سازمان تأمین‌اجتماعی در دستور کار خود قرار داده است. این تمهیدات در چهار بعد شامل بعد سیاستی مانند پاسخگویی، سلامت اداری و توسعه اعتماد عمومی‌، بعد مدیریتی شامل شایسته‌سالاری، برنامه‌ریزی و سازماندهی، داده‌محوری، بعد قانونی شامل توسعه عدالت اداری، قانونمندی، دادرسی عادلانه و صیانت از حقوق ذی‌نفعان، بعد حرفه‌ای شامل رفتار حرفه‌ای - اسلامی‌، مسئولیت‌پذیری، روان‌سازی امور و اصل خدمتگزاری، مورد توجه قرار گرفته است.  تلاش بر این است که سازگاری مؤثری میان ابعاد مدیریتی، سیاسی، قانونی و حرفه‌ای در سازمان ایجاد شود. این مهم در بلندمدت می‌تواند گام مؤثری در تسهیل فرایند توسعه کشور محسوب شود. هر یک از این ابعاد متناظر با آسیب‌شناسی انجام شده و چالش‌های موجود در این حوزه طرح‌ریزی شده است. اقدامات منابع انسانی در گام اول متمرکز بر حل چالش‌ها و ترمیم آسیب‌های موجود و در گام دوم بر تحقق چشم‌انداز میان‌‌مدت طراحی شده است. در این چشم‌انداز در نظر داریم تا با تهیه سند برنامه راهبردی مدیریت منابع انسانی و حاکمیت برنامه‌ریزی بلند‌مدت، نقشه راه 
تحقق اهداف و مأموریت‌های این حوزه را ترسیم کنیم.  در همین راستا، در برنامه‌ریزی میان‌مدت این اداره‌کل، اهدافی مانند ارتقاء پاسخگویی در ابعاد قانونی، اخلاقی و اجتماعی، ارتقاء سلامت اداری، ارتقاء صلاحیت حرفه‌ای نیروی انسانی و خلق و توسعه اعتماد عمومی ‌گنجانده شده است. از محوری‌ترین اقدامات این اداره‌کل در بازه زمانی میان‌مدت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- اصلاح و بهبود فرایند‌های به منظور روان‌سازی امور.
2- عدالت‌محوری در تدوین قوانین و دستورالعمل‌ها با رعایت منافع کارکنان و ذی‌نفعان.
3- ایجاد ساز‌‌‌و‌‌‌کارهای لازم جهت تسهیل دسترسی کارکنان و ذی‌نفعان در طرح مسائل و اعاده حق خود از نظام اداری.
4- توسعه فرهنگ رفتار شایسته در کارکنان و حفظ کرامت انسانی بیمه‌شدگان و ذی‌نفعان.
برنامه‌های حوزه منابع انسانی در سطح عملیاتی را تشریح کنید.
در بعد خرد، بررسی تنوع موجود در هرم سنی و هرم سابقه نیروی انسانی شاغل در سازمان و با مد‌‌‌نظر قرار دادن پیچیدگی بازار عرضه و تقاضای نیروی انسانی، شناسایی، جذب و به‌‌کارگیری نیروی انسانی با‌کیفیت را از حساسیت بالایی برخوردار کرده که این حساسیت موجب شده تا ما در آزمون‌های سال جاری (آزمون استخدامی، آزمون شرکت کار و تأمین و آزمون شناسایی مدیران آینده) با اتخاذ تمهیدات لازم در این زمینه از جمله بهره‌مندی از پتانسیل‌های موجود در کشور مانند سازمان سنجش آموزش کشور و همچنین تربیت ارزیابان و مصاحبه‌گران حرفه‌ای سعی کرده ایم تا کیفیت جذب نیرو را ارتقاء دهیم.
مهمترین دستاوردهای اداره‌کل منابع انسانی در سال 1399 را بیان کنید.
مهمترین دستاوردهای اداره‌کل منابع انسانی که به همت تلاش همکاران‌مان و توجه ویژه معاون منابع انسانی و تأکیدات مدیرعامل سازمان در این حوزه حاصل شده عبارت است از:
1- استقرار و جانمایی ساختار جدید سازمان در سطح ستاد مرکزی و ادارات‌کل و مدیریت‌های درمان.
2- عملیاتی کردن سیستم جامع منابع انسانی. 
3- اجرای ضابطه ماده (69) و (66) آیین‌نامه استخدامی‌ سازمان.
4- برنامه‌ریزی و اجرای آزمون‌های استخدامی ‌در سطح کارشناسی و مشاغل غیرکارشناسی.
5- برنامه‌ریزی و اجرای آزمون شناسایی مدیران آینده.
6- برنامه‌ریزی و اجرای مرحله اول مصاحبه‌های استخدامی ‌به صورت مجازی.
7- به‌روز‌رسانی صدور اجکام بازنشستگی همکاران در پایان سال گذشته.
8- تلاش در جهت صیانت از سلامت همکاران با صدور دستورالعمل‌های اداری در شرایط کرونایی کشور.
9- اجرای افزایش‌های ریالی ناشی از الزامات قانونی در چند مرحله.
10- استمرار فعالیت‌های آموزشی و به‌کارگیری روش‌های نوین آموزشی با توجه به شرایط کرونایی کشور.
با توجه به هوشمند‌سازی خدمات سازمان، آینده نیروی انسانی را در این سازمان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در این راستا همسو با تحولات سازمانی تلاش خواهیم کرد تا قابلیت‌های دیجیتال نیروی انسانی را ارتقاء داده و با به‌‌کارگیری روش‌های نوین مبتنی بر تحولات فناورانه همگام با تحولات سازمانی حرکت کنیم. همچنین سیستم جامع منابع انسانی، سیستم جامع آموزش و پژوهش و طرح‌ریزی فرایندها و فعالیت‌ها با رویکرد به‌‌‌کارگیری فناوری از مهمترین اقدامات این اداره‌کل است. امید است با برنامه‌ریزی صحیح، بهنگام و دقیق بتوانیم گامی‌ مؤثر در ارتقاء بلوغ قابلیت‌های منابع انسانی، ایجاد و توسعه سرمایه اجتماعی و در نهایت شاهد تحقق هدف اصلی یعنی اداره‌کل منابع انسانی شایسته، قانونمدار، عدالت‌محور و قابل اعتماد از نگاه کارکنان و ذی‌نفعان با پشتوانه‌ای از مدیران شایسته متعهد، کارکنانی توانمند و متخصص و فرایند‌هایی اثر‌بخش برداریم.