به مناسبت روز ملی منابع انسانی، جلسهای با حضور مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی، معاونان و مدیران حوزه منابع انسانی و حضور ویدئو کنفرانسی مدیران تأمیناجتماعی سراسر کشور برگزار شد.
مصطفی سالاری در این جلسه با بیان اینکه نقش منابع انسانی در تحقق مأموریتها و اهداف سازمانی بسیار پراهمیت است، اظهار کرد: «نیروی انسانی از ارکان اصلی هر سازمان و نهادی بوده و همواره تلاش بر این است از افراد متخصص، توانمند و باانگیزه استفاده شود.» مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در خصوص جذب نیروی جدید برای این سازمان افزود: « استخدام و جذب افراد جدید برای سازمان تنها از طریق آزمون استخدامی سازمان سنجش صورت میپذیرد.
همچنین برای انتصاب در پستهای مدیریتی تأمیناجتماعی از طریق آزمون مدیران آینده و همچنین کانونهای ارزیابی ورود خواهیم کرد.» وی همچنین افزود: «استخدام نیروی انسانی و ارتقاء شغلی و انتصاب مدیران در فرایندی شفاف، رقابتی و عادلانه انجام شده و در استخدام و انتصاب، توصیهها را ترتیب اثر نخواهیم داد.»
وی در خصوص اقداماتی که در سال گذشته این سازمان انجام داده، افزود: «افزایش ۵۰ درصدی فوقالعادههای کارکنان تأمیناجتماعی در سال گذشته پیگیری شد. این اقدام که در سایر وزارتخانهها و دستگاهها انجام شده بود، پس از پیگیریهای زیاد و پس از اخذ تأییدیه شورای حقوق و دستمزد محقق شد.» سالاری از متناسبسازی حقوق بازنشستگان به عنوان کار بسیار مهم و اثرگذار سال گذشته نام برد و ادامه داد: «متناسبسازی حقوق بازنشستگان در سال گذشته در سازمان تأمیناجتماعی از مردادماه سال 99 انجام شد.»
وی ادامه داد: «با توجه به شرایط اقتصادی بازنشستگان، سعی شد بهترین روش برای افزایش مستمری بازنشستگان لحاظ شود. از سال ۱۳۹۸ برنامهریزیهایی برای تحقق این امر صورت گرفت و سازمان با حمایتهای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دولت و نمایندگان مجلس، متناسبسازی را به سرانجام رساند.»
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با بیان اینکه شرایط اقتصادی و ضرورت افزایش حقوق بازنشستگان، انجام متناسبسازی را ضروری کرده بود، افزود: «از اسفندماه سال ۱۳۹۸ تا فروردینماه امسال پس از پیگیریهای فراوان دو مرحله متناسبسازی انجام شد. از این جهت سعی کردیم کارنامه خوبی را ارائه دهیم.»
سالاری ضمن تشکر از دولت و مجلس برای تصویب 89 هزار میلیارد تومان رد دیون در بودجه سال 1400؛ گفت: «آنچه مهم است تشریح این موضوع است که تمام رد دیون دولت به سازمان صرفاً برای متناسبسازی نیست و باید پشتوانهای برای آیندگان نیز باشد. این موارد باید مدیریت شده وسپس آن را مورد استفاده قرار داد. ما وظیفه داریم به ذینفعان خود و شرکای اجتماعی شرایط و روشها را اعلام کنیم.» وی تأکید کرد: «تلاش کردیم دیگر تفاوتی میان درصد افزایش حقوق بازنشستگان تأمیناجتماعی و درصد افزایش بازنشستگان کشوری و لشکری ناشی از همسانسازی و متناسبسازی وجود نداشته باشد.» سالاری همچنین با اشاره به مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی برای واگذاری شرکتهای دولتی به سازمان تأمیناجتماعی گفت: «از محل این مصوبات به جز هپکو که در همان زمان (تیرماه) به تأمیناجتماعی واگذار شد برای دریافت سایر شرکتها پیگیریهای لازم انجام و در روزهای آخر سال گذشته مبایعهنامه امضا شد و ما در روزهای آینده مبایعهنامه را دریافت خواهیم کرد.» مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با تأکید بر اینکه شرکتها و منابعی که به تأمیناجتماعی واگذار میشود به عنوان پشتوانه ایفای تعهدات به جامعه تحت پوشش است، گفت: «منابع مربوط به متناسبسازی حقوق بازنشستگان هنوز دریافت نشده و با توجه به فرایند اجرایی این موضوع در خوشبینانهترین حالت در دو الی سه ماه آینده تنها بخش اندکی از این منابع را دریافت خواهیم کرد.»
سالاری همچنین از دیگر اقدامات مهم این سازمان یعنی تبدیل خدمات حضوری به غیرحضوری اشاره کرد و افزود: «این اقدام در قالب طرح ۳۰۷۰ برای کاهش 70 درصدی مراجعات مردم به شعب تأمیناجتماعی از طریق ارائه 30 خدمت غیرحضوری انجام پذیرفته است.»
وی ادامه داد: «البته این طرح نیازمند تکمیل است و در دو ماه آینده اصلاحات مورد نیاز انجام خواهد شد و غیرحضوری شدن کامل این خدمات مورد انتظار است.» سالاری به طرح نسخه الکترونیک اشاره کرد و افزود: «طرح نسخه الکترونیک تحول جدی در سازمان تأمیناجتماعی ایجاد کرد و در طول سال گذشته اقدامات مؤثری صورت گرفت. پس از حذف تمدید اعتبار دفترچهها و استفاده از سامانههای اعتبارسنجی دفترچهها که از اول خردادماه انجام شد، در مرحله بعد تقویت زیرساختها در دستور کار قرار گرفت و این طرح قدمبهقدم پیشرفت داشت و ما از اول اسفندماه سال قبل صدور دفترچه جدید را متوقف کردیم.» مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی همکاری سایر نهادها را در موفقیت نسخه الکترونیک بسیار اثرگذار دانست و گفت: «در آینده نزدیک برای تکمیل پروژه نسخه الکترونیک پوشش بیمهای را تنها از طریق سامانه نسخه الکترونیک انجام خواهیم داد و اوراق کاغذی به طور کامل حذف میشود.»
سالاری ادامه داد: «از اول خردادماه سال ٩٩ صدور و تمدید دفترچه بیمه تأمیناجتماعی و مراجعه به شعب و کارگزاریهای این سازمان حذف و استعلام فوری بیمهشدگان و جامعه پزشکی نیز از طریق اینترنت فراهم شد.»
سالاری ادامه داد: «در گام بعد و از اول آبانماه سال گذشته نیز امکان نسخهنویسی و نسخهپیچی الکترونیک در همه مراکز درمانی اعم از داروخانهها و آزمایشگاهها، مراکز پاراکلینیکی و... از طریق سامانه شخصی پزشکان با استفاده از (API) و بیمارستانها و همچنین اتصال به سامانه تأمیناجتماعی فراهم و معایب نرمافزاری و سختافزاری آن نیز رفع شد.»
سالاری اضافه کرد: «از اول اسفندماه سال ٩٩ نیز چاپ دفترچه بیمه تأمیناجتماعی متوقف شد. بر این اساس، بیمهشدگان و بازنشستگان این سازمان با اتمام صفحات دفترچه، نیازی به دریافت دفترچه جدید نداشته و با ارائه کارت ملی میتوانند به پزشکان و مراکز درمانی مراجعه کنند. البته کسانی که هنوز دفترچهشان دارای برگ است، همچنان میتوانند از همان دفترچه استفاده کنند.»
وی افزود: «در صورت عدم امکان یا تمایل به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک نیز پزشکان میتوانند نسخه بیمهشدگان تأمیناجتماعی را در سرنسخه نوشته و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچههای کاغذی خواهد داشت.» مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با بیان اینکه نسخ الکترونیکی یک تحول اساسی در کشور است، بیان داشت: «مشکلات به تدریج با گذشت زمان رفع شده و مردم نیز با راحتی و آسانی از خدمات استفاده خواهند کرد، اما در صورت بروز هرگونه مشکل و دشواری برای بیمهشدگان نیز سازمان مکلف به رسیدگی خواهد بود.»
سالاری با اشاره به پوشش ۵۰ درصد جمعیت کشور توسط سازمان تأمیناجتماعی یادآور شد: «بر اساس این طرح، سوابق درمانی بیمهشدگان هم با رعایت محرمانگی ثبت شده و برخی از مسائل همچون تداخلات دارویی برطرف و تجویزها اصلاح خواهد شد.» مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی سالاری از برگزاری جلسات منظم با مدیران وزارت بهداشت و سایر سازمانهای بیمهگر برای هماهنگی حداکثری به منظور پیشبرد طرح نسخه الکترونیک خبر داد و گفت: «همکاری بسیار خوبی برای پیشبرد این موضوع و خدمترسانی به بیماران در بیمارستانهای دانشگاهی وجود دارد و اتصال بین سامانههای ما با وزارت بهداشت برقرار شده و وزارت بهداشت همکاری با طرح نسخه الکترونیک را به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ کرده است.»
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی، پرداخت روزانه و بسیار منظم مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد را مهمترین عامل در پیشبرد طرح نسخه الکترونیک و همراهی مراکز درمانی با این طرح ارزیابی کرد و گفت: «۸۰ درصد از مطالبات پزشکان و ۳۰ درصد از مطالبات داروخانهها به صورت روزانه به حساب آنان واریز و مابقی مطالبات نیز حداکثر تا دو هفته بعد از پایان هر ماه پرداخت میشود؛ به نحوی که مطالبات ایجاد شده از طریق سامانه نسخهنویسی در بهمنماه طی روزهای گذشته به طور کامل تسویه و پرداخت شده است.» سالاری تأکید کرد: «روند پرداخت علیالحساب روزانه و تسویه بسیار سریع در پایان هر ماه تداوم خواهد داشت و از پزشکان، داروخانهها و سایر مراکز درمانی طرف قرارداد تأمیناجتماعی بابت همکاری مناسب در اجرای این برنامه بسیار مهم تشکر میکنیم.»
به گفته سالاری، مراکز درمانی یا باید دارو و تجویز را نسخهنویسی الکترونیکی کنند یا در دفترچه و سربرگ بنویسند که ارائه خدمات درمانی با پوشش بیمهای همراه خواهد بود.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی تأکید کرد: «طرح نسخهنویسی الکترونیک با این ابعاد، موانعی نیز دارد که ما را از آنها غافل نمیکند و تا امروز به طور مداوم آنها را رصد کرده و مدنظر داشتهایم.»