printlogo


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأیید کرد
تعیین حداقل دستمزد کارگری متناسب با نرخ تورم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست پنج ساعته مجازی با مدیران ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور تأکید کرد که شفافیت راه بی‌بازگشت این وزارتخانه است. محمد شریعتمداری هدف از برگزاری این جلسه را افزایش روحیه کار و تلاش در بین همکاران استان‌ها دانست و افزود: «تا آخرین روز کاری دولت به هیچ عنوان نباید دچار کندی در انجام وظایف و مأموریت‌ها شد و باید با سرعت و تلاش بیشتر در ارائه خدمات به مردم تلاش کرد.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شعار این وزارتخانه را شفافیت در ارائه خدمات به مردم عنوان کرد و افزود: «موتور حرکت این وزارتخانه باید برای خدمت به مردم همیشه روشن نگه داشته شود.» شریعتمداری به موفقیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موضوع شفاف‌سازی فعالیت‌ها اشاره کرد و افزود: «اگر از شفافیت به عنوان یک اصل از حکمرانی مطلوب صحبت می‌کنیم منظور کار فانتزی و عکس گرفتن نیست بلکه باید در عمل آن را محقق کنیم.»

افزایش شفافیت
شریعتمداری تصریح کرد: «تمام تلاش خود را برای تحقق وعده‌هایی که در زمان رأی اعتماد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ دادم، به کار بستم.» وی با اشاره به ایجاد سامانه‌های متعدد در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های وزارتخانه و انعکاس آن در سطح کشور به مردم، افزود: «این سامانه‌ها به منظور ارائه خدمات در قالب داشبوردهای مدیریتی برای تصمیم‌گیری‌های به موقع و سریع ایجاد شده است.»
شریعتمداری با تأکید بر اینکه این سامانه‌ها باید در ماه‌های آینده عمومی‌سازی شوند، تصریح کرد: «با عمومی‌سازی و فراهم کردن شرایط، از مرحله دسترس‌پذیر کردن اطلاعات به مرحله بالاتر یعنی استفاده‌پذیر کردن می‌رسیم.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عمومی‌سازی اطلاعات باید در همه سامانه‌ها انجام شود، افزود: «هم سامانه‌هایی که در حوزه فعالیت‌های دولت الکترونیک به‌‌ویژه در شرایط کرونا راه‌اندازی شده‌اند و هم سامانه‌هایی که برای ارائه اطلاعات به مردم و مدیران طراحی شده‌اند، دارای ارزش برابر در حوزه ایجاد شفافیت هستند.» شریعتمداری، سامانه‌های جامع و هوشمند تعاون، روابط کار، کارا، ناظر و... را از جمله مهمترین سامانه‌ها در این وزارتخانه عنوان کرد. وی تعداد سامانه‌های ایجاد شده در سطح کلان در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را ۴۰ سامانه دانست و تأکید کرد: «این سامانه‌ها در زیرمجموعه خود دارای زیر‌‌سامانه‌های متعددی هستند که خدمات مختلفی به مردم ارائه می‌دهند.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: «شفافیت راه بی‌بازگشت ماست و با ورود شفافیت، فساد خارج می‌شود. شفافیت فقط در حوزه ارائه خدمات در قالب تکنولوژی فناوری اطلاعات نیست، بلکه در ابتدا باید این اطلاعات به صورت کاملاً روشن و شفاف در اختیار مدیران و سایر افراد قرار گیرد.»
 
شستا، ۱۵ درصد از بورس 
شریعتمداری در خصوص اقدامات شفاف‌سازی در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: «پیش از این به شستا به عنوان یک تاریکخانه نگاه می‌کردند، اما با اقداماتی همچون به‌کارگیری ۴۰ مجموعه اطلاع‌رسان، تولید کارنامه الکترونیکی ارزیابی، به‌روزرسانی صورتحساب‌های مالی شرکت‌ها، برگزاری به موقع مجامع و گرفتن گزارش بازرسی و حسابرسی از مجموعه این شرکت‌ها و از همه مهمتر، ورود به بازار سرمایه این ذهنیت تغییر کرد.»
وی بورسی کردن شستا را اقدامی ‌فوق‌العاده دانست و افزود: «در حال حاضر شستا حدود ۱۵درصد از ارزش بورس کشور را به خود اختصاص داده است.» شریعتمداری همچنین با تأکید بر اینکه در همه زیرمجموعه‌های وزارتخانه باید حتی از یک خطا نیز جلوگیری شود، افزود: «باید با یک نظارت جامع با کوچکترین فساد برخورد شود.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی بعد از ۱۴ سال را از جمله اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برشمرد.
 
حداقل دستمزد کارگری
شریعتمداری عنوان کرد: «در این دولت تلاش شد حداقل نرخ دستمزد کارگری، متناسب با تورم تعیین شود. طی این سال‌ها، تعیین حقوق دستمزد کارگری، ۳.۱ درصد از میانگین تورم بیشتر بوده است.»
وی با بیان اینکه در دو سال تصدی مسئولیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شاهد افزایش نزدیک به ۷۰ درصدی دستمزد کارگران بودیم، افزود: «این اقدامات به رضایت عمومی ‌در جامعه منجر شد؛ هرچند با توجه به بالا بودن نرخ تورم و با توجه به شرایط تحریم، این افزایش چندان دیده نشد.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به افزایش حق مسکن کارگری طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: «رقم حق مسکن کارگری طی این دو سال از ۴۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.» شریعتمداری در ادامه با بیان اینکه طی این دو سال پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان ۱۲تأمین‌اجتماعی برابر افزایش یافته، تصریح کرد: «با تدابیر انجام گرفته، افزایش کمک‌هزینه‌های رفاهی و فراهم کردن امکانات خرید با نرخ سود مناسب برای بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و کشوری، از جمله اقداماتی بود که برای افزایش قدرت خرید این قشر انجام شد.»
 
پوشش مضاعف بهزیستی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با بیان اینکه افراد نیازمند جامعه در این دولت مورد حمایت قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: «از جمله این افراد می‌توان به افراد دارای معلولیت اشاره کرد؛ به گونه‌ای که افراد تحت پوشش در سازمان بهزیستی، ۸۱ درصد در خانواده‌‌های یک نفره، ۲۲۲ درصد در خانواده‌های دو نفره، ۲۷۱ درصد در خانواده‌های سه نفره، و ۳۲۷ درصد در خانواده‌های چهار نفره، ۲۷۹ درصد در خانواده‌های پنج نفره و بیشتر افزایش یافته که بی‌سابقه بوده است.» وی با اشاره به اینکه در این دولت تلاش شده برای سالمندان قدم‌های خوبی برداشته شود، گفت: «در این دولت سند ملی سالمندان احیا و وظایف دستگاه‌ها در این زمینه مشخص شد.» شریعتمداری به اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تقسیم منابع در حوزه اشتغال اشاره کرد و افزود: «در این دولت تلاش شد با نظم و انتظام، منابع در نظر گرفته شده در این حوزه به صورت هدفمند و با نظارت شفاف توزیع شود.»
 
اشتغال روستایی و عشایری
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تأمین لایحه مبتنی بر قرارداد روش نوینی بود که در حوزه تأمین مالی در حوزه اشتغال پایدار انجام شد توضیح داد: «۱۴۲ هزار طرح سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و عشایری کشور طی این مدت به بهره‌برداری رسید که به ایجاد ۲۴۰ هزار شغل از محل قانون توسعه اشتغال روستایی و عشایری منجر شده است.» وی افزود: «مجموع اشتغال متوسط در طی این سال‌ها طبق اعلام مرکز آمار ایران ۵۱۵ هزار نفر (میانگین سالانه) بود که ۴۸۶ هزار شغل از این تعداد، به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های فعال بازار کار مربوط است.» شریعتمداری به بحث مهارت‌آموزی اشاره و تصریح کرد: «در این زمینه، رئیس سازمان آموزش فنی‌‌‌و‌‌حرفه‌ای کشور هر هفته در یکی از استان‌ها حضور دارند و بحث واگذاری برخی از امور آموزشی به بخش غیردولتی آغاز شده است.»
 
پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان 
وی به ایجاد و تقویت پایگاه اطلاعات ملی رفاه ایرانیان به عنوان یک اقدام بزرگ و ارزشمند اشاره کرد و گفت: «در اهمیت این پایگاه همین بس که مقام معظم رهبری در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا از ضرورت استفاده بیشتر از آن یاد کردند.» شریعتمداری با اشاره به اینکه پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان هم‌اکنون به یک پایگاه و سامانه کارآمد در کشور تبدیل شده، تصریح کرد: « این سامانه اطلاعات جالب و مفیدی از جمله اطلاعات درآمدی ۸۶ میلیون نفر در طبقات ده‌گانه و سبدهای مختلف درآمدی و جایگاه هر خانواده در هر حوزه با ضریب خطای کمتر از ۱۰ درصد را نشان می‌دهد. همچنین اطلاعات جانبی زیادی را نیز فراهم کرده است.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: «با ایجاد این پایگاه، مشخص شد 4 میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از بانوان خود سرپرست در کشور وجود دارند. همچنین این پایگاه موجب شد اطلس مربوط به بانوان سرپرست خانوار در سطح کشور شناسایی شوند؛ به گونه‌ای که مبنای سیاستگذاری برای حمایت از این قشر قرار می‌گیرد.» وی همچنین به دیگر مزایای ایجاد این پایگاه اشاره کرد و افزود: «بر اساس اطلاعات این پایگاه، مشخص شد یک میلیون و ۲۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار دارای هیچ بیمه‌ای نیستند که اقدامات حمایتی برای آنها برنامه‌ریزی شد.» 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان مشخص شد، ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از هیچ بیمه‌ای استفاده نمی‌کنند، افزود: «این اطلاعات قبل از تشکیل این پایگاه در اختیار ما قرار نداشت.» وی با بیان اینکه پرداخت‌ها به افراد نیازمند بر اساس اطلاعات موجود در این پایگاه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: «پرداخت بسته‌های معیشتی در دوران کرونا به نیازمندان با استفاده از برگزاری آزمون وسع انجام شد و ما بر این اساس، ۶۰ میلیون ایرانی را که مشمول دریافت یارانه معیشتی بودند، شناسایی و به سازمان برنامه و بودجه معرفی کردیم.»
 
سیاست‌های کلی بخش رفاه
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد شرایط تأمین‌اجتماعی فراگیر برای کل مردم ایران را که در بیانات مقام معظم رهبری به آن اشاره شد، مهم ارزیابی کرد و گفت: «سیاست‌های کلی بخش رفاه برای اولین‌بار در مجمع تشخیص مصلحت نظام به مراحل نهایی خود رسیده و در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود.»
وی با بیان اینکه با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مشخص شد ۸۸ هزار نفر در مراکز بهزیستی و کمیته امداد از دریافت یارانه ۴۵ هزار تومانی محروم هستند، افزود: «همچنین معلوم شد نزدیک به ۲۲۰ هزار خانواری که از کمک‌های مالی و کمیته امداد استفاده می‌کنند، واجد شرایط دریافت این کمک‌ها نبودند.» وی به اقدامات انجام گرفته از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: «۷۷ بیمارستان با ۳۰۰ مرکز درمانی زیر‌مجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی برای ارائه خدمات سرپایی در کشور فعال بودند و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در سطح کشور در بیمارستان‌های زیرمجموعه سازمان بستری شدند.»
شریعتمداری به دیگر اقدامات انجام گرفته در این وزارتخانه در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: «پرداخت وام یک میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد به همه یارانه‌بگیران بدون مراجعه به شعب بانکی از جمله این اقدامات بود.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به پرداخت ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی طی دوره چهار ماهه اول کرونا به حدود ۳ میلیون خانوار ایرانی که دارای پایین‌ترین سطح درآمدی بودند، اشاره کرد و افزود: «در این دوران، حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان نیز برای کمک به واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا اختصاص یافت.» وی عنوان کرد: «همچنین حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز از طریق سامانه کارا به ۱۴ رسته و ۷۸ زیررسته شغلی آسیب‌دیده از کرونا اختصاص یافته است.»