printlogo


نیازمند رفع نقیصه...

...چنین مواردی مشکلات استان را چندین برابر می‌کند. به عقیده من؛ یا استان ما به مانند استان خراسان باید به چند استان کوچکتر تقسیم شود و یا شاخص‌هایی متفاوت و فراتر از فاکتور جمعیت یک شهر برای ‌ایجاد مرکز درمانی در ‌این استان در نظر گرفته شود. 
فرض کنید مریضی نیمه‌شب در شهر میرجاوه (که با مرکز استان 85 کیلومتر فاصله دارد) به دریافت خدمات درمانی نیاز پیدا کند. چنین فردی باید شبانه مسافتی طولانی را بپیماید تا به شهر زاهدان برسد. تأکید می‌کنم اگر‌چه شاخص‌هایی که در خصوص سطح‌بندی در سازمان تأمین‌اجتماعی وجود دارد نسبت به شرایط استان سیستان و بلوچستان مطلوب است، اما شاخص‌ها برای ‌این استان نمی‌تواند مصداق داشته باشد و برای رفع‌ این مشکلات باید در سطح فراسازمانی و به صورت ملی تدبیری اندیشیده شود. 
دولت الکترونیک و ارائه خدمات آنلاین نیاز جامعه امروز است، اما برای ‌ایجاد ‌این جریان علاوه بر فراهم‌سازی زیرساخت‌ها، باید فرهنگسازی در‌این زمینه مدنظر قرار گیرد. اگر ما نتوانیم فرهنگ مردم را با دولت الکترونیک همراه و همسو کنیم، موفقیت‌های چندانی کسب نخواهیم کرد؛ لذا حاصل آن خواهد شد که برخی از مشکلات به دولت الکترونیک نسبت داده شود. مثلا گاه که محدودیت در نوبت‌دهی برای پزشکان متخصص به نوبت‌دهی الکترونیک نسبت داده می‌شود تلقی بر ‌این است به دلیل آنلاین شدن نوبت‌دهی، نوبت‌ها محدود شده‌اند.  متأسفانه آمار دقیقی از گذشته در بخش نوبت‌دهی حضوری در دسترس نیست و به همین جهت نمی‌توانیم آمار مقایسه‌ای ارائه کنیم؛ اما نوبت‌دهی الکترونیک در مدیریت زمان و کاهش هزینه ‌ایاب‌‌و‌‌ذهاب مراجعان و صرفه‌جویی هزینه‌ها تأثیر مستقیم و غیرقابل انکاری داشته است.  ارائه خدمات ارتقای هتلینگ در استان‌های برخوردار با کمتر برخوردار بسیار متفاوت است. در استان محروم و کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان مردم همانند شهرهای برخوردار که دارای مراکز درمانی متنوع خصوصی، غیرعمومی ‌دولتی و دولتی مجهز هستند، حق انتخاب چندانی ندارند. در زاهدان که در آن بخش خصوصی فعالی وجود ندارد، طرح ارتقای هتلینگ تا حدودی توانسته خدمات درمانی بخش خصوصی را برای مردم فراهم کند، اما با ‌این وجود در بخش‌های چهارگانه هتلینگ همواره می‌توان متناسب با بودجه تخصیصی در جهت افزایش میزان رضایتمندی مردم اقداماتی ارزشمند را به ثبت رساند.  در ‌این زمینه نیز متأسفانه آمار دقیقی از تعداد بیمارانی که برای دریافت خدمات بیمارستانی به استان‌های برخوردار مسافرت می‌کردند نداریم، اما با افزایش ضریب اشغال تخت‌ها می‌توان به افزایش رضایتمندی مردم پس از اجرای طرح ارتقای هتلینگ پی برد.  ارتقای هتلینگ در بخش تأسیسات بیمارستانی در شهر زاهدان که دارای اختلاف دمای بیش از 20 درجه در شبانه‌روز است، نیازی ضروری است؛ چراکه سیستم‌های تأسیساتی پیشین جوابگوی ‌این اختلاف دما نیست و ما برای پوشش‌دهی، نیازمند چیلرهایی با فناوری جدید هستیم. باید گفت امکانات رفاهی، ظواهر و تجهیزات بیمارستانی در جلب اعتماد و رضایت مردم اثر مستقیم دارند.