printlogo


چالش‌های نظام تعرفه‌گذاری در ایران تشریح شد
۶ گام ضروری برای اصلاح تعرفه‌های خدمات درمانی

رئیس اداره اقتصاد درمان و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی و مجری طرح پژوهشی «طراحی الگوی محاسبه و اعلام تعرفه‌های خدمات درمانی»، چالش‌های اصلی نظام تعرفه‌گذاری در ایران را تبیین کرد.
فرهاد کوهی در ابتدای جلسه وبیناری «طراحی الگوی محاسبه و اعلام تعرفه‌های خدمات درمانی (دولتی و غیردولتی) در کشورهای منتخب و ارائه الگو برای ایران» که در مؤسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: «در این الگو فهرستی از خدمات مندرج در کتاب ارزش نسبی، ویزیت، سرپایی، پزشکان و هزینه روزانه اقامت در بیمارستان هتلینگ به همراه سایر تعدیل‌کننده‌ها مانند منطقه جغرافیایی، هزینه اتاق عمل و غیره محاسبه و در نهایت با برآورد هزینه و قیمت محصول توسط دبیرخانه شورایعالی بیمه، مذاکرات در شورا انجام و تعرفه در هیأت دولت تصویب می‌شود.» وی افزود: «در این میان، چالش‌های اصلی نظام تعرفه‌گذاری در ایران شامل ساختار فرایند، نظارت، کنترل و سایر عوامل مؤثر بر تعرفه مانند چندگانه‌ بودن منبع تأمین مالی در بخش دولتی است.»
رئیس اداره اقتصاد درمان و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه، نامتوازن بودن طرف‌های عرضه و تقاضا، ضعف علمی ‌و اجرایی دبیرخانه شورایعالی بیمه، مشخص نبودن تعاریف و استراتژی‌ها، جبران خدمات آموزشی با متغیر قیمت، عدم محاسبه هزینه تمام‌‌شده، ناکارآمدی نظام نظارت و کنترل بر تدوین و اجرای تعرفه‌ها و تضاد منافع را از جمله دیگر این چالش‌های اصلی دانست.
 
قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه 
وی با بیان اینکه الگوی قیمت‌گذاری خدمات تشخیصی و درمانی در کشورهای منتخب برای ابلاغ جدول قیمت‌ها، برآورد هزینه و قیمت محصول توسط مؤسسه یا کمیته‌های مستقل هزینه‌یابی بوده و قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه است، اظهار کرد: «بر اساس ارزیابی الگوی سایر کشورها، الگویی مناسب برای نظام تعرفه‌گذاری خدمات درمانی در ایران به دست آمد که در آن دو کارگروه تدوین ارزش نسبی و تدوین ضریب تعرفه نتایج و دستاوردهای خود را در قالب کارگروه مؤسسه مطالعاتی مستقل به دست می‌دهند و پس از آن دبیرخانه شورایعالی بیمه نتایج حاصله را به شورایعالی بیمه خدمات درمانی و سپس به هیأت دولت ارسال می‌کند.» کوهی در ادامه بیان کرد: «اساساً تعریف تعرفه بر اساس ماده (۸) قانون بیمه همگانی خدمات درمانی مصوب سال ۱۳۷۳ است که بر اساس قیمت‌های واقعی و نرخ سرانه حق بیمه درمانی مصوب، به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و با تأیید شورایعالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیأت دولت می‌رسد؛ همچنین در بند (۸) ماده یک همین قانون، قیمت واقعی خدمات شامل قیمت تمام‌‌‌‌شده خدمات به اضافه سود سرمایه تأیید شده است.»
 
دسته‌بندی خدمات 
وی با اشاره به دسته‌بندی کلی خدمات تشخیصی و درمانی برای تعرفه‌گذاری گفت: «سه دسته‌بندی در قالب خدمات مبتنی بر ارزش نسبی که شامل جراحی، بیهوشی، داخلی، بستری، ویزیت و دندانپزشکی است. دسته‌بندی دیگر شامل هتلینگ است که هزینه اقامت بیمار را شامل می‌شود و در درجه بندی‌های بیمارستانی لحاظ شده و دسته‌بندی آخر مربوط به ویزیت سرپایی است که شامل پزشک عمومی‌و متخصص، فوق‌تخصص، دندانپزشک، روانپزشک، کارشناس، کارشناسی ‌‌ارشد و دکترای پروانه‌دار است. رئیس اداره اقتصاد درمان و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین گفت: «از سال ۹۳ در کتاب ارزش‌گذاری نسبی، سه دسته‌بندی آزمایشات تشخیص طبی، تصویربرداری و خدمات مبتنی بر ارزش نسبی (جراحی، بیهوشی، داخلی، دندانپزشکی و فیزیوتراپی) نیز به مجموعه خدمات افزوده شد.»