رییس هیاتمدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمریبگیران تامیناجتماعی استان با قدردانی از خدمات بیمهای و درمانی سازمان تامیناجتماعی، خواستار افزایش سطح کمی و کیفی این خدمات با توجه به محرومیت نسبی این استان از نظر امکانات درمانی است. علی کرمی در گفتوگو با خبرنگار ویژهنامه استانی آتیهنو، الکترونیکی شدن فرایندهای خدمترسانی در سازمان تامیناجتماعی را مطلوب ارزیابی میکند، اما هشدار جالبی میدهد: «نباید فراموش کنیم که حدودا 50 درصد از بازنشستگان تامیناجتماعی استان سواد خواندن و نوشتن ندارند و حتی قادر نیستند یک شماره تلفن بگیرند، چه رسد به استفاده از نرمافزارهای موبایلی. بنابراین، ضرورت دارد برای ارائه بهتر خدمات به این افراد هم فکری کنیم.» مشروح این گفتوگو را در ادامه بخوانید.
بازنشستگان و مستمریبگیران سازمان تامیناجتماعی در استان، چقدر از خدماتی که از این سازمان دریافت میکنند، رضایت دارند؟
سازمان تامیناجتماعی خدمات خوبی به ما ارائه میدهد، خصوصا در بخش درمان که خدمات درمانی رایگان و باکیفیت مراکز درمانی این سازمان رضایتبخش است. ما پیشنهاداتی برای بهبود این خدمات، بخصوص درباره بازنشستگان و مستمریبگیران داریم. به عقیده ما، میان یک مستمریبگیر که سالها حق بیمه پرداخته و امروز بازنشسته است، با فردی که به تازگی بیمهپردازی خود را آغاز کرده، باید تفاوتی وجود داشته باشد. به نظر ما مستمریبگیران لایق سطح بالاتری از خدمات درمانی هستند و به علت شرایط جسمانی خاصی که دارند، باید میزان انتظار و معطلی آنها در مراکز درمانی کمتر شود. در استان کهگیلویه و بویراحمد، خوشبختانه هماکنون بیمارستان جدیدی برای افراد تحت پوشش سازمان تامیناجتماعی تاسیس شده و انصافا خدمات درمانی مطلوبی به کارگران و مستمریبگیران ارائه میشود، اما خواستار توسعه بیشتر این خدمات هستیم. برای مثال فکر میکنم در شهرستان گچساران نیز باید مرکز درمانی این سازمان وجود داشته باشد؛ چراکه به دلیل نفتخیز بودن این شهرستان، تعداد کارگران و بازنشستگان تامیناجتماعی در این منطقه زیاد است.
چند کانون بازنشستگان در استان فعالیت میکنند و تعداد اعضای این کانونها چند نفر است؟
ما در این استان، سه کانون کارگران بازنشسته تامیناجتماعی داریم، کانون بازنشستگان شهرستانهای بویراحمد و دنا، کانون بازنشستگان گچساران و کانون بازنشستگان کهگیلویه و لیچک. جمعیت کل بازنشستگان و مستمریبگیران استان حدودا 13 هزار نفر هستند و بیش از 60 درصد آنها در کانونهای بازنشستگی عضویت دارند و از خدمات ارائه شده استفاده میکنند.
بازنشستگان استان چقدر از خدمات الکترونیک سازمان تامیناجتماعی استفاده میکنند؟
درست است که برای اغلب بازنشستگان استان، استفاده از تکنولوژی و اینترنت سخت است، اما تلاش سازمان تامیناجتماعی برای الکترونیکی کردن خدمات، جای تقدیر و تشکر دارد. خوشبختانه در حال حاضر نوبتدهی بیمارستانها و مراکز درمانی به صورت الکترونیکی انجام میشود و میزان معطلی کاهش یافته، اما نباید فراموش کنیم که حدودا 50 درصد از بازنشستگان تامیناجتماعی استان، سواد خواندن و نوشتن ندارند و حتی قادر نیستند یک شماره تلفن بگیرند، چه رسد به استفاده از نرمافزارهای موبایلی. بنابراین، ضرورت دارد تامیناجتماعی برای ارائه بهتر خدمات به این افراد هم فکری کند.
اگر اجازه دهید، کمی درباره مسائل کلان و چالشهای سازمان تامیناجتماعی صحبت کنیم. همانطور که میدانید، در سالیان اخیر، نرخ رشد تعداد بازنشستگان و مستمریبگیران سازمان از نرخ رشد تعداد بیمهپردازان بالاتر بوده و این موضوع به همراه مسائل دیگر، مشکلاتی را برای سازمان تامیناجتماعی به وجود آورده است. پیشنهاد شما برای اصلاح این وضعیت چیست؟
موضوعی که شما اشاره کردید، همان کاهش ضریب پشتیبانی و برهم خوردن تعادل میان منابع و مصارف سازمان تامیناجتماعی است. این اتفاق، علل فراوانی دارد که من مواردی را با توجه به تجربه خودم در استان، بیان میکنم. برخی از کارفرمایان و نیروهای کار به شکل غیرقانونی و بدون پرداخت حق بیمه، فعالیت میکنند و این موضوع به منابع تامیناجتماعی آسیب میزند. برخی از آنها چندشغله هستند و برخی نیز، بدون اینکه دولت حق بیمه آنها را بپردازد، بیمه شدهاند. به نظر من، بهترین راهحل، نظارت دقیق و مستمر بر بازار کار و کارگاههاست تا هیچکس نتواند از پرداخت حق بیمه فرار کند. از طرف دیگر، سازمان تامیناجتماعی و حتی وزارت کار میتوانند با سرمایهگذاری در بخش تولید، علاوه بر افزایش تعداد شاغلان، بر منابع مالی خود نیز بیفزایند. سازمان تامیناجتماعی میتواند در پروژههای خود، از فرزندان مستمریبگیران و بازماندگان به عنوان نیروی انسانی استفاده کند؛ چراکه این کار، علاوه بر اینکه هزینههای این سازمان را کاهش میدهد، به افزایش تعداد بیمهپردازان نیز میانجامد.
البته همانطور که میدانید، چالشهای امروز سازمان تامیناجتماعی به کاهش ضریب پشتیبانی محدود نمیشود و این سازمان، مطالبات انباشته زیادی نیز از نهاد دولت دارد. چه پیشنهادی برای وصول این مطالبات دارید؟
به عقیده ما، دولت همانطور که از برخی صندوقهای بازنشستگی دیگر مانند صندوق کشوری و نیروهای مسلح حمایت میکند و هر سال اعتبارات کلانی در بودجه کشور برای کمک به این صندوقها در نظر میگیرد، نه تنها باید بدهی انباشته خود به این سازمان را هرچه سریعتر بپردازد، بلکه انتظار میرود میان بیمهشدگان و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامیناجتماعی و بیمهشدگان سایر صندوقها نیز تفاوتی قائل نشود و به تامیناجتماعی نیز مانند بقیه صندوقها کمک کند. متاسفانه امروز شاهدیم که نهتنها دولتها مطالبات سازمان را نمی پردازند، بلکه به انحای مختلف، وظایف و تعهدات بدون پشتوانهای نیز بر دوش این سازمان میگذارند. باید توجه داشت که منابع و داراییهای سازمان تامیناجتماعی حقالناس است و مطالبات این سازمان در حقیقت مطالبات کارگران و بازنشستگان از نهاد دولت است. سازمان تامیناجتماعی این روزها با کمبود نقدینگی روبهرو است و برای پرداخت حقوق مستمریبگیران، فشار زیادی تحمل میکند. در این شرایط چگونه نهاد دولت میتواند بیتفاوت بنشیند و بدهی خود به تامیناجتماعی را پرداخت نکند.
اگر امکان سخن گفتن با مسئولان و تصمیمگیران اصلی کشور را داشتید، به نمایندگی از بازنشستگان چه درخواستهایی را مطرح میکردید؟
از مدیران ارشد و تصمیمگیران اصلی کشور میخواهم حواسشان به تامیناجتماعی باشد. این سازمان با پساندازهای کارگران و بازنشستگان شکل گرفته و نباید آسیبی ببیند. از مسئولان سازمان تامیناجتماعی هم میخواهم سطح خدمات خود برای مستمریبگیران و بازنشستگان را بالاتر ببرند. اغلب بازنشستگان در سن و سالی قرار دارند که امکان فعالیت اقتصادی و کسب درآمد برای آنها میسر نیست و از طرف دیگر، به خدمات درمانی نیاز بیشتری دارند. ما شرایط سازمان تامیناجتماعی را درک میکنیم، اما اگر مدیران ارشد سازمان بتوانند سطح خدمات بیمهای و درمانی ارائه شده به بازنشستگان را بالاتر ببرند، اقدام بسیار مثبتی است.