روابطعمومی، فعالیت و جایگاهی است که باید انگیزه،تلاش و علاقه در آن فراوان باشد. واحد روابطعمومی در صورتی در سازمانهای مدرن امروزی، میتواند موفق عمل نماید که افراد شاغل در آن، علاقه خاصی به این حرفه داشته باشند و همواره اطلاعات و توانمندیهای خود را همگام با پیشرفتهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین ارتقا دهند.
اجرای سیاستهای اطلاعرسانی سازمان، همکاری با رسانههای جمعی جهت انعکاس مناسب عملکرد بخشهای مختلف، پاسخگویی به ابهامها، تهیه و اجرای طرحهای تبلیغاتی ادارهکل، اجرای مناسب مراسمو مناسبتها، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسئولان دستگاه مربوط، نظارت بر انتشارات و نشریات دستگاه، مدیریت پایگاههای اطلاعرسانی و افکارسنجی عمومی و دستگاهی، از همه مهمتر هدایت مدیران سازمان و آمادهسازی آنها برای مصاحبههای مطبوعاتی، از اهم فعالیتهایی است که بر عهده روابطعمومی قرار دارد. با توجه به گسترش دنیای مدرن و افزایش سطح اطلاعات، ارتباطات و فناوری، در سطح کلان، روابطعمومی به عنوان یک علم و فنی که زائیده تکنولوژی و پیچیدگی جوامع بشری است، مطرح گردیده. روابطعمومی در این فضای ناشناخته میخواهد تفاهم و همدلی ایجاد نماید. در این صورت است که جایگاه و نقش روابطعمومی بسیار حساس و چشمگیر جلوه میکند و این حرفه از صرف چند کار تبلیغاتی بیرون آمده و آیینه تمامنما و زبان و چشم و گوش سازمان میشود. با عنایت به اینکه سازمان تامیناجتماعی به عنوان یک چتر حمایتی و خدماتی کشور انجام وظیفه میکند، طبعا وظیفه روابطعمومی سازمان تامیناجتماعی تخصصیتر نیز است و باید بتواند هم از نظر نقش درونسازمانی و هم از نظر نقش و بازخوردهای برونسازمانی ضمن ایفای خدمات به شرکاء و مخاطبان، به حیات خود ادامه دهد.
در روابطعمومی ادارهکل شهرستانهای استان تهران، با توجه به گستره و فراوانی اداراتی مانند فرمانداریها، بخشداریها، دهداریها، شهرداریها و سایر ادارات و دستگاهها که هر کدام نیز از پایگاههای خبری و اطلاعرسانی مجزا و مختص خود برخوردار هستند، همواره سعی بر این بوده که با تعامل و برقراری ارتباط مناسب، اقدامات و فعالیتهای سازمان تامیناجتماعی به بهترین نحو نمود پیدا کرده و به نوعی تبلیغی از خدمات گسترده سازمان به مخاطبانش باشد.
محدوده عملکردی تحت پوشش ادارهکل شهرستانها، به نوعی خوابگاه و محل سکونت شاغلان تهرانی است. یعنی حق بیمه این افراد در جای دیگری پرداخت شده، اما در هنگام بازنشستگی یا بیکاری به دلیل سکونت در حاشیه شهر تهران به شعب تابعه ادارهکل شهرستانها مراجعه میکنند. با توجه به پراکندگی شعب در پیرامون استان تهران، ما با انتخاب افراد واجد شرایط بهعنوان رابط روابطعمومی در شعب، با آموزش مداوم و مناسب برای آنها توانستهایم به موقع در جریان اتفاقات قرار بگیریم تا بتوانیم بهترین واکنش و تصمیم را نسبت به آن داشته باشیم؛ بهطور مثال بهدلیل مشکلات فضای کسبوکار و تحریمهای موجود علیه کشورمان، متاسفانه شرکتها با مشکلاتی روبرو میشوند که به دلایلی امکان فعالیت دوباره ندارند یا مجبور به تعدیل نیرو میشوند که این میتواند موجب بروز مشکلاتی در شهرستانها شود. در اینجا روابط عمومی به عنوان اولین لایه موظف است با واکنش مناسب از حواشی مربوطه جلوگیری و موضوع را کنترل نموده تا مناسبتترین پاسخ و تصمیمات مربوطه شود.
عصر امروز، عصر اطلاعات است. به همین منظور در ادارهکل شهرستانهای استان تهران با ایجاد کانالهای ارتباطی و اطلاعرسانی چه از طریق پیامرسانهای موجود و چه از طریق سایت و پرتال استانی، تلفن گویا و سامانه پیامکی و ... همواره با مخاطبان خود رابطه برقرار کرده و از نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات مطلع و پاسخگوی آنان باشیم. استفاده از نرمافزارهای پیامرسان ازجمله اینستاگرام، سروش، ایتا و ... در کشورمان در این چند ساله شدت گرفته و ادارهکل تامیناجتماعی شهرستانهای استان تهران نیز در راستای پیادهسازی دولت الکترونیک، بهخوبی از این ظرفیتها استفاده میکند.