printlogo


رئیس اداره امور فنی بیمه‌شدگان اداره‌کل شرق:
بیکاری مقرری‌بگیران بیمه بیکاری راستی‌آزمایی می‌شود

محسن ملکی، رئیس اداره امور فنی بیمه‌شدگان اداره‌کل شرق تهران بزرگ، واحد نامنویسی و واحد مستمری‌ها را ابتدا و انتهای زنجیره خدمت به بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی در شعب می‌داند و در این میان وظیفه واحد امور فنی بیمه‌شدگان را ارائه تعهدات کوتاه‌مدت به بیمه‌شدگان شامل پروتز، اروتز، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، بیمه بیکاری و کمک‌هزینه ازدواج معرفی می‌کند.
وی در گفت‌وگو با ویژه‌نامه‌استانی آتیه‌نو در خصوص عملکرد اداره امور فنی بیمه‌شدگان اداره‌کل شرق تهران بزرگ گفت: در سه ماهه اول سال جاری، هزار و 48 مورد انتقال حق بیمه از صندوق تامین‌اجتماعی به سایر صندوق‌ها، 156 مورد انتقال کسور بازنشستگی از سایر صندوق‌ها به تامین‌اجتماعی، 4 هزار و 531 مورد درخواست احتساب خدمت نظام وظیفه و حضور در جبهه و 614 مورد قطع مقرری بیمه بیکاری ناشی از اشتغال پنهان در این اداره انجام شده است. 
رئیس اداره امور فنی بیمه‌شدگان اداره‌کل شرق تهران افزود: در سال جاری متاسفانه شرایط نامساعد اقتصادی، تحریم‌ها، کسری مواد اولیه و ... موجب شد تا تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در اداره‌کل شرق حدود 7 درصد افزایش پیدا کند و ما در حال حاضر حدود
13 هزار مقرری‌بگیر بیمه بیکاری داریم. 
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌های سازمانی، همکاران بازرس ما موظفند حداقل دو بار در سال و اگر هم لازم باشد بیشتر، بررسی عدم اشتغال انجام دهند و در صورتی که عدم اشتغال محرز شود، مقرری به شکل ماهیانه به متقاضی پرداخت می‌شود.
ملکی گفت: شعب تامین‌اجتماعی موظفند اشتغال یا عدم اشتغال مقرری‌بگیر بیمه بیکاری را بررسی و همچنین می‌توانند بخشی از این بررسی‌ها را هم به کارگزاری‌ها واگذار کنند.
وی افزود: زمانی که بر اساس نتایج بازرسی‌ها اطمینان حاصل شود که مقرری‌بگیر بیمه بیکاری، بدون اعلام به شعبه در کارگاهی شاغل است، شعب سازمان باید موضوع را به ادارات کار گزارش دهند و در صورتی که ادارات کار آن گزارش را بپذیرند، می‌توان مقرری مذکور را قطع کرد. به عبارت دیگر، تامین‌اجتماعی به شکل مستقل نمی‌تواند مقرری بیمه بیکاری را قطع کند.
رئیس اداره امور فنی بیمه‌شدگان اداره‌کل شرق تهران بزرگ تصریح کرد: از آنجا که رویکرد ادارات کار در زمینه بیمه بیکاری عمدتا حمایتی است، اداره‌کل شرق در سال 95 تفاهم‌نامه‌ای با اداره کار امضا کرد تا بررسی عدم اشتغال مقرری‌بگیران بیمه بیکاری به ‌صورت مشترک توسط بازرسان تامین‌اجتماعی و بازرسان اداره کار انجام شود. این مورد هرچند در قانون پیش‌بینی شده اما تا آن زمان در تهران انجام نمی‌شد.
وی افزود: در حال حاضر برخی بازرسی‌ها به صورت مشترک انجام می‌شود و به این شکل اداره کار از ابتدا در جریان اشتغال فرد قرار می‌گیرد و در نتیجه گزارش بازرس ما بلافاصله به تایید نماینده اداره کار می‌رسد. به همین خاطر ما به همکاران بازرس توصیه می‌کنیم وقتی مطمئن می‌شوند که مقرری‌بگیر در جایی اشتغال دارد، آن مورد را به حالت بازرسی مشترک انجام دهند.
ملکی افزود: مهمترین بحث در موضوع بیمه بیکاری و بررسی عدم اشتغال این است که گزارش بازرسان فنی ما ضمانت اجرایی ندارد. ادارات کار در مواردی گزارش بازرس ما را نمی‌پذیرند و آن را غیرمستند اعلام می‌کند. از این رو بهترین کار، تعامل با اداره کار و بازرسی مشترک است.
رئیس اداره امور فنی بیمه‌شدگان اداره کل شرق استان تهران در این خصوص به ذکر مثالی پرداخت و گفت: بازرس شعبه به محل سکونت مقرری‌بگیر بیمه بیکاری می‌رود و به وی گفته می‌شود که فرد مورد نظر به سرکار رفته است! اما وقتی بازرس ما این موضوع را گزارش کند، مقرری‌بگیر می‌تواند ادعا کند که همسر و خانواده‌اش از بیکار شدن وی مطلع نیستند. چنین ترفندهایی همیشه وجود داشته و راهکار قانونی برای راستی‌آزمایی این‌گونه ادعاها وجود ندارد.
وی در خصوص آموزش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری، گفت: طبق قانون، مقرری‌بگیر بیمه بیکاری باید در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کند اما با توجه به کثرت این افراد که در کل استان تهران حدود 50 هزار نفر هستند، سازمان فنی و حرفه‌ای امکان آموزش در این حجم را ندارد.
ملکی ادامه داد: از طریق آموزش کارفرمایان و کارگران و افزایش سطح اطلاعات ایمنی آنها، می‌توان بسیاری از حوادث ناشی از کار جلوگیری به عمل آورد و در نتیجه ضمن افزایش سلامت نیروی شاغل جامعه، هزینه‌های ناشی از پرداخت برخی از تعهدات سازمان نظیر غرامت دستمزد ایام بیماری ناشی از کار کاهش می‌یابد.