حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری علت اصلی فاصله افتادن بین منابع سازمان تامیناجتماعی و مصارف آن را وضعیت رکود حاکم بر بازار کار دانست و افزود: متاسفانه چالشهایی که در مسیر سرمایهگذاری و ایجاد اشتغال جدید و مداوم در کشور ایجاد شده، باعث شده تا ورودیهای جدید سازمان تامیناجتماعی از خروجی آن کمتر باشد.
وی افزود: در سالهای گذشته، دولتها که بازیگران اصلی بازار کار هستند، نتوانستهاند به گونهای عمل کنند که ایجاد اشتغال جدید و پایداری صندوقهای بازنشستگی را به همراه داشته باشد.
رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: عرضه و تقاضا از مفاهیم اولیه اقتصاد است و امروزه ما شاهد هستیم که عرضه و تقاضا در حوزه بازار چهارگانه «کالا، پول، کار و سرمایه» دچار مشکل شده است.
وی با اشاره به ارتباط مستقیم حلقه بازار کار با منابع و مصارف نظام بیمه اجتماعی گفت: رکود و مشکلات دیگر بازار کار که تامینکننده امنیت و استمرار شغلی است، بر حوزه منابع و مصارف نظام بیمه اجتماعی تاثیر میگذارد. به خاطر همین مشکلات در بیش از یک دهه گذشته، نسبت پشتیبانی
– نسبت تعداد بیمهپردازان به مستمریبگیران از صندوقها- در سازمان تامیناجتماعی دچار کاهش شده و این شرایط، اثرات منفی بر منابع سازمان گذاشته است.
صادقی با تاکید بر ضرورت اصلاحات ساختاری و پارامتریک (موردی) در قوانین و مقررات تامیناجتماعی گفت: منظور از اصلاحات پارامتریک، اصلاحاتی است که منجر به افزایش ورودی سازمان و کاهش خروجیهای آن شود؛ چراکه در یک دهه گذشته تعداد مستمریبگیران سازمان دو برابر شده اما ورودیها بشدت کاهش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه «در حوزه اقتصاد خوب عمل نشده است»، گفت: متاسفانه در مقاطعی این تصور وجود داشت که اگر تنها رشد اقتصادی داشته باشیم، اشتغال و بازارکار فعال هم خواهیم داشت، در صورتی که رشد بدون توسعه، یعنی رکود در بازار کار. چنین وضعیتی پیامدهای منفی زیادی را به دنبال خواهد داشت.
رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: اگر تعداد شاغلان بیمهپرداز و مستمریبگیر از سازمان تامیناجتماعی را در کنار هم قرار دهیم، متوجه میشویم ضریب پشتیبانی در تامیناجتماعی به حدود عدد 5 رسیده، یعنی به ازای هر مستمریبگیر تنها 5 بیمهپرداز وجود دارد که از نظر علمی، شرایط متعادل و متوازنی نیست. درصد زیادی از این شاغلان هم کارفرما ندارند بلکه دولت متعهد به پرداخت حق بیمه آنهاست.
وی تاکید کرد: مجموع این شرایط طی سالهای متوالی، به ویژه برخی قوانین تصویب شده در دولتهای نهم و دهم بدون توجه به اصول علمی محاسبات بیمهای که هرکدام معضلات و چالشهای متعددی را برای سازمان تامیناجتماعی به وجود آورد، فضایی را در جامعه ایجاد کرده که ضرورت دارد برای حفظ پایداری صندوق تامیناجتماعی، اصلاحات ساختاری و پارامتریک در قوانین و مقررات تامیناجتماعی اعمال شود.
رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: اگر به سمت اصلاحات ساختاری و پارامتریک و اصلاح اساسنامه سازمان تامیناجتماعی نرویم و تطبیق ساختار ندهیم، با توانمندیهای اقتصادی فعلی کشور، نمیتوانیم پایداری این صندوق را تضمین کنیم.
وی افزود: برای تصمیمات ارکان مدیریتی تامیناجتماعی حتما باید ضمانت اجرایی وجود داشته باشد و ضروری است که ساختار، اساسنامه و ارکان سازمان بازنگری شود تا در ساختار مدیریتی و نظارتی آن، شرکای اجتماعی سهم متعادلی متناسب با میزان مشارکت در تامین منابع داشته باشند.
صادقی افزود: ما بر حکمرانی مطلوب در سازمان تامیناجتماعی تاکید داریم و معتقدیم دولتها باید در حد نظارت عالی در این حوزه حضور داشته باشند، نه در حد دخالت اجرایی. باید فضایی به وجود بیاوریم که کارگران و کارفرمایان به عنوان صاحبان اصلی صندوق تامیناجتماعی بیشتر در اداره امور آن دخیل باشند.
وی ادامه داد: به نظر من، ظرفیتهای قانون تامیناجتماعی بسیار بالاست، اما مقرراتی که بعدها و گاه بدون توجه به اصول محاسبات بیمهای به این قانون اضافه شده نیاز به اصلاح دارد که در این فرایند، اصلاح ساختار و اساسنامه سازمان تامیناجتماعی با هدف احیای سهجانبهگرایی واقعی هم حتما باید دیده شود.
رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: به نظر ما، هدف غایی اصلاحات در سازمان تامیناجتماعی باید فراهم کردن زمینه حضور موثر شرکای اجتماعی در اداره کردن تامیناجتماعی و اطلاع آنان از منابع و چالشهای تامیناجتماعی و متعادل کردن خواستههای بیمهشدگان با توانمندیهای تامیناجتماعی باشد.
وی تاکید کرد: اگر سازمان تامیناجتماعی در برابر عوارض خارجی ایمنسازی نشود و همچنان از جانب قوانین و مقررات غیرکارشناسی مورد تعرض باشد، دور نخواهد بود روزی که به سازمانی 100 درصد کمکگیرنده از دولت تبدیل شود و طبیعتا چنین کمکی هم از توان دولت خارج است و در آن زمان شاهد پیامدهای فاجعهآمیزی خواهیم بود.
صادقی با گرامیداشت یاد و خاطره مدیرعامل فقید سازمان تامیناجتماعی افزود: زندهیاد دکتر نوربخش معتقد بود قوانین مرتبط یا موثر بر فعالیتهای سازمان نیاز به اصلاح دارند و تاکید داشت که ضرورتها و الزامات را باید در نظر گرفت. او ظرفیتهای قوانین و مقررات را برای اصلاح ساختار و نیز برای پیشرفت و بهبود شرایط تامیناجتماعی ملاک میدانست. ما هم همچون مدیرعامل فقید سازمان بر این باوریم ظرفیتهای بالقوه و بالفعل برای عملیاتی کردن راهبری و نظارت عالیه شرکای اجتماعی بر سازمان تامیناجتماعی وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد. احیای شورای عالی تامیناجتماعی راهبرد اصلی تحقق این ایده است که استقلال اداری و مالی سازمان تامیناجتماعی را تحکیم خواهد کرد.
وی تصریح کرد: نام دکتر نوربخش و شادروان تاجالدین جاودانه خواهد ماند؛ چراکه در وضعیت نامتعادل اقتصادی، از کیان تامیناجتماعی در حوزههای مختلف دفاع کردند.
رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری از پوستاندازی بخش درمان تامیناجتماعی در سالهای اخیر خبر داد و افزود: در سالهای اخیر و با مدیریت زندهیاد دکتر نوربخش، انقلابی در حوزه ارتقای هتلینگ بیمارستانی رخ داد و سطح کیفی بیمارستانهای تامیناجتماعی به سطح بیمارستانهای درجه یک کشور ارتقا یافت. همزمان با این روند سازندگی و ارتقای هتلینگ که با کمترین مبلغ و با مدیریت درست و علمی انجام شد، میزان رضایتمندی از خدمات درمانی تامیناجتماعی هم بسیار بالا رفت.
صادقی تاکید کرد: امروز بخش درمان تامیناجتماعی یک سر و گردن بالاتر از درمان دولتی است و جامعه کارگری و بازنشستگی از درمان تامیناجتماعی رضایت بیشتری نسبت به درمان حوزه دولتی دارند؛ هرچند این امکانات هنوز هم کافی و راضیکننده و متناسب با نیاز بیمهشدگان و مستمریبگیران در مناطق مختلف کشور نیست.