سازمان تامیناجتماعی، بهعنوان بزرگترین سازمان بیمهگر اجتماعی کشور که بیش از نیمی از هممیهنانمان به طرق مختلف از خدمات گوناگون بیمهای و درمانی آن بهرهمند هستند، بیتردید، مهمترین سازمان خدمترسان کشور است؛ اما آیا خدمات و حمایتهای این سازمان، آنطور که لازم و ضروری است، به مردم و جامعه هدف معرفی میشود؟ نیازمندیها و درخواستهای مردم، بیمهشدگان و مستمریبگیران هم، آیا آنطور که باید به گوش مدیران میرسد؟ در اینجا است که نقش روابط عمومی در سازمان تامیناجتماعی و ادارات کل و شعب آن، اهمیت زیادی مییابد.
روابط عمومی، هنر برقرار کردن ارتباط با مخاطبان و شرکای اجتماعی سازمان تامیناجتماعی اعم از کارفرمایان، بیمهشدگان و بازنشستگان است؛ با هدف اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به آنان، و دریافت انتظارات و انتقال خواستههای مخاطبان به مدیران ارشد.
به عبارت دیگر، روابط عمومی هنر مردمداری است و تلاش خود را به تنظیم روابط سازمان و مردم معطوف میکند. روابط عمومی، هوشمندانه سعی مینماید اهداف و برنامههای سازمان را با اتکا به اصول اخلاقی و رسالت حرفهای، در قالب کار برنامهای در جهت تحقق و حفظ منافع سازمان و ذینفعان بهکار بندد.
ماموریت اصلی روابط عمومی در سازمانها و از جمله سازمان تامین اجتماعی، برقراری ارتباط صحیح و منطقی و اصولی با مخاطبان و همچنین اطلاعرسانی شفاف و روشن و دریافت انتظارات و خواستههای مخاطبان، با بهکارگیری روش و فنون مختلف است. روابط عمومی، مجموعهای از عملیات ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق است که با استفاده از شیوههای علمی و هنری، ارتباط با مردم و اطلاعیابی از نظرهای آنان، تجزیه و تحلیل گرایشهای مخاطبان و افکار عمومی را به منظور گفتوگو با آنان، برای رسیدن به تفاهم پیگیری میکند و از روشها و ابزارهای ارتباطی نوشتاری، گفتاری، دیداری و شنیداری در این مسیر بهره میگیرد. بر همین اساس، روابط عمومی ادارهکل شرق تهران، نقش و سهم مهمی در اطلاعرسانی برنامههای مرتبط و همگامسازی دانش و آگاهی مخاطبان با اهداف سازمانی ایفا میکند. درج اطلاعات و قوانین سازمان در سایت ادارهکل، اطلاعرسانی از طریق پورتال ادارهکل، نصب تابلوهای فرایند کاری در شعب، استفاده از شیوههای اطلاعرسانی سنتی (چاپ و توزیع برشور، بنر و جزوات اطلاعرسان) و ... از جمله اقدامات روابط عمومی ادارهکل شرق تهران، برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با مخاطبان سازمان و افزایش رضایتمندی آنان است.