شعبه 27 تامیناجتماعی تهران بزرگ، اگرچه از نظر جغرافیایی تنها محدودهای در حد دو خیابان از پایتخت را تحت پوشش دارد اما امور بیمهای برخی از مراکز مهم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مانند سفارتخانهها، خبرگزاریها، شهرداریها و میادین میوه و ترهبار در این شعبه متمرکز شده است.
این شعبه که در خیابان میرعماد تهران قرار دارد، نخستین شعبه تامیناجتماعی در کشور بود که در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 به عنوان شعبه مکانیزه مطرح شد و از زمان تاسیس تاکنون محل اجرای آزمایشی برخی از طرحهای نوین ارائه خدمات بیمهای بوده است؛ طرحهایی که پس از اجرای آزمایشی در این شعبه و رفع نواقص و کاستیهای احتمالی، اکنون در تمام شعب تامیناجتماعی در سراسر کشور در حال اجرا هستند.
احمد تابندگان، رئیس شعبه 27 شرق تهران بزرگ در معرفی این شعبه به عنوان یکی از شعب زیرمجموعه ادارهکل تامیناجتماعی شرق استان تهران گفت: این شعبه، از نظر جغرافیایی محدوده خیلی کوچکی از شهر تهران را پوشش میدهد که تنها شامل دو خیابان کوه نور و دریای نور است، بنابراین حوزه کاری آن نه محدودهای، بلکه تمرکزی است؛ یعنی امور بیمهای برخی از مراکز خاص اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این شعبه متمرکز شده است.
وی در این خصوص به ذکر مثالی پرداخت و گفت: مثلا از 150 سفارتخانهای که در کشور وجود دارد، تنها سه سفارتخانه در این شعبه پرونده بیمهای ندارند و پرونده بیمهای دیگر سفارتخانهها در این شعبه متمرکز شده است. پروندههای بیمهای بخش رفع سد معبر شهرداریها، خبرگزاریها و میادین میوه و ترهبار کل تهران هم در این شعبه متمرکز شده است. امور بیمهای کارکنان شهرداری مناطق مختلف تهران هم در چهار شعبه تامیناجتماعی انجام میشود که یکی از آنها شعبه 27 است. بخشی از امور بیمهای اداره اتباع هم در این شعبه مستقر است.
رئیس شعبه 27 تهران بزرگ، طرح بیمه اتباع خارجی و بیمه ایرانیان خارج از کشور را طرحی مثبت توصیف کرد و افزود: ما اکنون 21 کارگزاری فعال در کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی و کشورهای عربی همسایه داریم تا ایرانیان ساکن خارج از کشور بتوانند با مراجعه به این کارگزاریها خود را بیمه و از همانجا هم حقبیمهشان را پرداخت کنند.
وی افزود: در این شعبه، گروهی عملیاتی وجود دارد که ترکیبی از کارشناسان چند واحد نامنویسی، مستمری، بیمهشدگان و وصول حق بیمه است. سرگروه آنهم از واحد پشتیبانی است و تقریبا نقش معاون شعبه را دارد اما در تشکیلات شعبه، معاونت وجود ندارد.
42 هزار بیمه شده اصلی
تابندگان ادامه داد: شعبه 27 تهران در حال حاضر حدود 42 هزار نفر بیمهشده اصلی و ماهانه حدود 21 میلیارد تومان وصولی حق بیمه دارد. 250 نفر هم از این شعبه مقرری بیمه بیکاری دریافت میکنند و حدود هزار نفر مستمریبگیر اصلی را تحت پوشش داریم.وی در خصوص مطالبات بیمهای این شعبه گفت: بدهی معوق قطعی شعبه حدود 30 میلیارد تومان است که از این مبلغ 5 میلیارد و 700 میلیون تومان مربوط به سفارتخانهها، 10 میلیارد و 500 میلیون تومان متعلق به شهرداریها و 7 تا 8 میلیارد تومان آن متعلق به قرارگاه خاتم سپاه پاسداران و بقیه متعلق به کارگاههای دیگر است. به عبارتی حدود نیمی از مطالبات 30 میلیارد تومانی این شعبه مربوط به شهرداریها و سفارتخانههای خارجی است.
حوزه سیاسی
وی افزود: ما تا به حال نتوانستهایم اقدامی برای وصول مطالبات بیمهای از سفارتخانهها انجام دهیم. مشکل این است که اگر ما اقدام قانونی برای وصول مطالباتمان انجام دهیم، وارد حوزه روابط سیاسی کشورمان میشویم که خارج از حوزه وظایف کاری ما است و به خاطر همین نمیتوانیم برای وصول این مطالبات اقدامی انجام دهیم. حتی سفارتخانههایی مانند سفارت عربستان سعودی که در عمل تعطیل شدهاند، کارمند و کاردار دارند و ما وظیفه داریم به آنها هم ارائه خدمات کنیم. به خاطر همین پیشنهاد کردهایم تا ادارهکل تشریفات وزارت امور خارجه طرف حساب ما باشد و لیستهای معوق سفارتخانهها را پرداخت کند. چون وزارت امورخارجه با سفارتخانهها مرادوات مستقیم دارد و میتواند برای پیگیری این مطالبات وارد عمل شود.
وی در خصوص مشکلات و چالشهای شعبه 27 گفت: این شعبه، تیپ یک ممتاز است ولی ردیف تشکیلاتی آن چون قدیمی است با رتبه آن منطبق نیست. چارت تشکیلاتی مصوب ما 40 نفر است اما اگر بخواهیم آن را با سایر شعب مقایسه کنیم، عملکرد ما در حد شعبی است که بیش از 100 نفر پرسنل دارند. رئیس شعبه 27 شرق تهران بزرگ افزود: در سال گذشته 4 نفر از همکاران خانم ما به مرخصی زایمان رفتند و در نتیجه کار واحد وصول حق بیمه با مشکل مواجه شد. همکاران ما هم عموما کمتر از 5 سال سابقه دارند و ما نیاز به نیروهایی داریم که بیش از 10 سال سابقه کار داشته باشند. البته خوشبختانه ساختمان شعبه، جوابگوی نیازهای شعبه است ولی ضرورت دارد تا تشکیلات شعبه درست و بهروز شود.
وی از اجرایی شدن طرح ساختار نوین ارائه خدمات در این شعبه خبر داد و افزود: از سال گذشته در طبقه همکف شعبه، طرح ساختار نوین ارائه خدمات اجرایی و بعد میز خدمت هم به ساختار نوین اضافه شده و آن را تکمیل کرده است. اکنون مراجعان شعبه میتوانند از طریق کد دستوری #142* و با استفاده از گوشی تلفن همراه خود، نوبت بگیرند و سرموعد مراجعه کنند تا کارهایشان بموقع انجام شود.
تابندگان افزود: به مراجعان اطلاعرسانی کردهایم که اولویت پاسخگویی با کسانی است که از طریق اینترنت یا تلفن همراه نوبت دریافت کردهاند تا رفتوآمدها و مراجعات حضوری مدیریت شود و همکاران ما در آرامش بیشتری به شکل دقیقتر و بهتری پاسخگوی مراجعان باشند.
وی از تحت پوشش بودن حدود 7 هزار کارگاه در این شعبه و وجود تنها یک بازرس خبر داد و افزود: به دلیل اینکه امور این شعبه، متمرکز و محدوده جغرافیایی عملکرد ما کوچک است، نیاز به بازرسی حضوری در بسیاری از نهادها نیست و یک نفر بازرس کافی است که البته کار را به شکل الکترونیکی انجام میدهد و هم در شعبه و هم در ادارهکل شرق میتوانیم مشاهده و کنترل کنیم که بازرس ما در هر لحظه کجاست و در حال انجام چه کاری است.
محاسن بازرسیهای الکترونیک
رئیس شعبه 27 تهران بزرگ در خصوص برخی مشکلات اجرایی بازرسی الکترونیکی گفت: زمان دستی بودن بازرسیها، بازرس نتیجه را کتبی به کارگاه ارائه میداد ولی اکنون که کارها الکترونیکی شده، امکان ارائه گزارش بازرسی به کارگاه وجود ندارد، در نتیجه بازرس مجبور است از صفحه لپتاپش عکس بگیرد و برای کارفرما ارسال کند. وی افزود: چون معمولا شعبه 22 از این شعبه شلوغتر است، پیشنهاد دادهایم با توجه به استعداد این شعبه، بخشی از پروندههای شعبه 22 را به این شعبه منتقل کنند تا از این طریق هم بار آنها سبکتر شود، هم به مشتریان سازمان بیشتر خدمات بدهیم و هم وصولیها بیشتر شود.
تابندگان ادامه داد: شعبه 22، سه کارگزاری دارد اما این شعبه اصلا کارگزاری ندارد. به خاطر همین در حال مذاکره و مکاتبه هستیم تا یک کارگزاری را که در اصل زیرمجموعه شعبه 22 است ولی کارهای ما را هم انجام میدهد، به این شعبه منتقل کنند.
***
پای صحبت مراجعان
همیشه کارم راه افتاده است
در یک شرکت خصوصی کار میکنم و نماینده بیمهای آن شرکت که هفت نفر پرسنل دارد، هستم. خودم حدود 10 سال سابقه بیمهپردازی دارم. پنج، شش سالی است که به این شعبه رفتوآمد دارم. کارهایی مانند ارائه لیست بیمه را اینترنتی انجام میدهم اما برای گرفتن مفاصاحساب ناچارم حضوری مراجعه کنم. معمولا پیش از مراجعه به شعبه، اینترنتی نوبت میگیرم ولی پیش آمده که حضوری و بدون اخذ نوبت قبلی هم به شعبه آمدهام و کارکنان شعبه چون من و شرکت را میشناسند، محبت میکنند و کارم را بدون معطلی انجام میدهند.
قبلا نمیخواستم بیمه باشم!
نماینده یک شرکت واردکننده و فروشنده تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی هستم و برای انجام کارهای بیمهای کارکنان شرکت به شعبه آمدهام. در شرکت 5 نفر همکار داریم. خودم حدود 4 سال سابقه بیمهپردازی دارم. قبلا هم کار میکردم ولی چون همزمان درس میخواندم، خودم نمیخواستم بیمه باشم و شرکت، پول بیمهام را به خودم میداد اما حالا فهمیدهام که گویا این کار تخلف بوده است. کارکنان این شعبه بسیار محترم و خوشبرخورد هستند اما مدام شرکت را جریمه میکنند که البته ناشی از اجرای قوانین و مقررات است.
از کارفرمایم شکایت کردهام!
قبلا به مدت 5 سال و نیم در سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری کار میکردم و بیمه هم بودم ولی بعد تعدیل نیرو کردند و قراردادهای ما تمدید نشد. الان برای پیگیری بیمه بیکاری به شعبه آمدهام. چند باری برای این کار، به شعبه آمدهام ولی پروندهام نقص داشت. مثلا در دورهای برای مدت یک ماه و نیم، حقبیمهام پرداخت نشده بود و به خاطر این مشکلات، کمی کارم طول کشید. برای آن یک ماه و نیم، مبلغ 478 هزار تومان به شعبه پرداخت و از کارفرما به خاطر همین قصور، شکایت کردهام.
لابد او هم مثل من بیخبر است!
برای پیگیری بازنشستگی یکی از آشنایان که خارج از کشور زندگی میکند، به این شعبه آمدهام. اینجا که آمدم فهمیدم تامیناجتماعی در کشورهای دیگر هم نمایندگی دارد و موکل من میتوانست خودش در آنجا کارهایش را انجام دهد. لابد او هم مثل من از قضیه کارگزاریها بیخبر است. خودم در یک کارخانه تولیدی در حوالی اشتهارد کار میکنم و پرونده بیمهای من در یکی از شعب اشتهارد است. دفعه چهارم است که به این شعبه میآیم. تا به حال که راضی بودم. از دستگاه نوبتدهی، نوبت گرفتهام و روی این برگه نوشته که دو نفر قبل از من در نوبت هستند.
چه فکر خوبی!
هر وقت به این شعبه آمدهام، خوشبختانه چون خلوت است، کارم همان روز انجام شده است. الان هم پدرخانمم فوت کرده و برای پیگیری مستمری او به این شعبه آمدهام. پدرخانمم برای یک شرکت خصوصی آسفالتسازی کار میکرد. سابقه بیمهای چندانی نداشت ولی همین چند سال سابقه بیمهپردازی الان خیلی به درد مادرخانمم که مسن و ازکارفتاده است، میخورد. اکنون میفهمم واقعا چه فکر خوبی بوده که تامیناجتماعی را راهاندازی کردهاند.
همین هم غنیمت است!
در بخش خصوصی دو سال و نیم کار کردم و بیمه بودم. بعد تعدیل نیرو کردند و دو ماه است که از شرکت بیرون آمدهام و چون راهی نداشتم برای گرفتن مقرری بیمه بیکاری به تامیناجتماعی آمدهام. الان هم کارهای مقدماتی را انجام دادهام و کارهایم در حال انجام است. قبلا به شعب دیگر مراجعه کرده بودم اما خیلی راضی نبودم ولی اینجا کارها روی روال است. مقرری بیمه بیکاری ظاهرا بر مبنای پایه حقوق است ولی همین هم غنیمت است، چون میتوانم با خیال راحتتری به دنبال شغل دیگری باشم و دغدغه هزینههای اولیهام را ندارم.