printlogo


شعبه 22 تامین‌اجتماعی تهران بزرگ
شعبه‌ای خاص و استراتژیک در قلب تجارت پایتخت

شعبه 22 تامین‌اجتماعی تهران بزرگ در خیابان قائم‌مقام فراهانی، آنگونه که عیسی رمضانی‌تبار رییس این شعبه معتقد است به واسطه قرار گرفتن در قلب تجارت پایتخت، یکی از مهمترین شعب تامین‌اجتماعی در کشور محسوب می‌شود که میزان حق بیمه ماهانه برخی از شرکت‌های تحت پوشش خدمات بیمه‌ای این شعبه، گاه به 3 میلیارد تومان می‌رسد. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این شعبه، تعداد بسیار اندک مستمری‌بگیران آن است؛ چراکه منطقه استقرار این شعبه، منطقه‌ای از شهر تهران است که تعداد واحدهای مسکونی آن بسیار محدود است.
عیسی رمضانی‌تبار، رییس شعبه 22 تهران بزرگ در گفت‌وگو با ویژه‌نامه استانی آتیه‌نو با اشاره به فعالیت این شعبه به عنوان یکی از شعب تابعه اداره‌کل تامین‌اجتماعی شرق استان تهران، می‌گوید: «این شعبه، تقریبا در مرکز شهر تهران واقع شده و به قول کسانی که در این منطقه فعالیت اقتصادی دارند، اینجا قلب تجارت تهران است.»
وی می‌افزاید: «دفتر مرکزی اکثر قریب به اتفاق شرکت‌های مرتبط با بورس و سرمایه‌گذاری، بانک‌های خصوصی، شرکت‌های بزرگ مهندسین مشاور، شرکت‌های نفتی، بیمارستآن‌های بزرگ و مهم بخش خصوصی و حتی بسیاری از نمایندگی شرکت‌های خارجی در محدوده این شعبه مستقر هستند و طبیعتا پرونده بیمه‌ای کارمندان و کارکنان این شرکت‌ها هم در این شعبه موجود است و ارزش ریالی لیست حق بیمه ماهانه برخی از این شرکت‌ها بعضا به 3 میلیارد تومان می‌رسد.»
رمضانی‌تبار با تاکید بر استراتژیک و مهم بودن شعبه 22 برای سازمان تامین‌اجتماعی می‌گوید: «این شعبه حدود 190 هزار نفر بیمه‌شده اصلی را تحت پوشش دارد و میانگین حق بیمه وصولی ماهانه این شعبه بین 175 تا 180 میلیارد تومان است.»
وی ادامه می‌دهد: «از آنجا که واحدهای مسکونی بسیار کمی در این منطقه وجود دارد، بیمه‌شدگان بیمه‌پرداز به این شعبه، عموما بعد از برقراری مستمری بازنشستگی، پرونده بیمه خود را به شعب محل سکونت خود منتقل می‌کنند و به همین سبب تعداد مستمری‌بگیران قدیمی شعبه از ابتدا تا امروز حدود 4 هزار نفر است.»
رییس شعبه 22 تهران بزرگ می‌افزاید: «تعداد بیمه‌شدگان تبعی تحت پوشش بیمه‌شدگان اصلی شعبه حدود 370 هزار نفر است. ما ماهیانه به صورت متوسط برای حدود 500 نفر مستمری بازنشستگی و برای 320 نفر مقرری بیمه بیکاری برقرار می‌کنیم. 26 هزار کارگاه تحت پوشش این شعبه هستند که از این تعداد، حدود 10 تا 11 هزار کارگاه فعال و بیمه‌پرداز و 16 هزار کارگاه نیمه‌فعال یا غیرفعال هستند. ماهیانه به طور متوسط حدود 80 کارگاه جدید نیز به کارگاه‌های تحت پوشش شعبه اضافه می‌شوند و برای آن‌ها تشکیل پرونده می‌دهیم.» 
وی با اشاره به فعالیت سه کارگزاری رسمی تامین‌اجتماعی تحت پوشش این شعبه، تصریح می‌کند: «استراتژیک بودن این شعبه موجب شده تا از اولین شعب اجراکننده بسیاری از طرح‌های جدید سازمان باشد که بسیار هم مورد استقبال قرار می‌گیرند، چون مخاطبان و افراد تحت پوشش خدمات سازمان در این منطقه عموما به علم روز آشنا هستند و به محض اینکه سازمان تامین‌اجتماعی طرحی مانند نوبت‌دهی اینترنتی را راه‌اندازی می‌کند، آن‌ها مطلع می‌شوند و توقع دارند که ما هم آن خدمات را ارائه کنیم.»
رمضانی‌تبار می‌افزاید: «ما به خاطر ترکیب خاص بیمه‌شدگان و کارفرمایان تحت پوشش شعبه، مجبوریم در اجرای طرح‌های نوین سازمانی پیشتاز باشیم. به طور مثال در روز اول اجرای طرح نوبت‌دهی اینترنتی، تنها یک باجه ما اینترنتی و سه باجه دیگر دستی بود، اما طی سه روز، نوبت‌دهی همه باجه‌ها اینترنتی شد.»
وی ادامه می‌دهد: «بیمه‌شدگان این شعبه از مشتریان مهم و خاص سازمانند و تمام حواس ما نیز به این مشتریان است و با کمال احترام به آن‌ها خدمات ویژه ارائه می‌دهیم. درب اتاق رییس شعبه همیشه به روی آن‌ها باز است و حتی اعلام آمادگی کرده‌ایم که گروه‌های تخصصی ما در محل کار خود مخاطبان و مشتریان شعبه به آن‌ها مشاوره دهند. خوشبختانه از این اعلام آمادگی ما استقبال شده ولی تا کنون درخواستی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.» 
به گفته رمضانی‌تبار، تلاش کارکنان شعبه 22 برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان موجب شده واحدهای نامنویسی، بیمه‌شدگان، وصول حق بیمه و اجراییات شعبه 22 در رتبه‌بندی شعب همسطح در کل کشور، چند بار حائز رتبه اول شوند.
وی می‌افزاید: «همیشه به نیروهای تازه استخدام می‌گویم و خودم هم شخصا معتقدم کار کردن در سازمان تامین‌اجتماعی که ماموریت آن، خدمت به همنوعان است، سعادت می‌خواهد و نصیب هر کسی نمی‌شود از این سازمان خدمتگزار حقوقی بگیرد که همه‌اش خیر و برکت است.» رییس شعبه 22 تهران بزرگ در خصوص مطالبات معوق این شعبه می‌گوید: «بدهی قطعی کارفرمایان تحت پوشش این شعبه حدود 111 میلیارد تومان است که در ماه 17 تا 18 میلیارد تومان آن را وصول می‌کنیم. شهرداری منطقه هم حدود 10 میلیارد تومان به این شعبه  بدهکار است و یکی از بدهکاران بزرگ محسوب می‌شود.» وی با اشاره به اجرایی شدن فاز اول طرح ساختار نوین ارائه خدمات در این شعبه، می‌افزاید: «دبیرخانه، میزخدمت، واحد مستمری و نامنویسی را به طبقه همکف منتقل کرده‌ایم، ولی فضای فیزیکی ساختمان، به ما اجازه اجرای کامل این طرح را نمی‌دهد، چون ساختمان شعبه قبلا مسکونی بوده و حتی الان با شهرداری در خصوص استفاده اداری از طبقه همکف که در اصل پارکینگ بوده، مشکلاتی جزیی داریم.»
رمضانی‌تبار در خصوص تعداد متوسط مراجعان این شعبه می‌گوید: «واحد نامنویسی شعبه در روز به حدود هزار نفر از مراجعان پاسخگویی دارد و متوسط نوبت‌دهی برای واحد بیمه‌شدگان در روز 600 نفر به غیر از متقاضیان بیمه بیکاری است. طرح بازرسی الکترونیکی هم در شعبه اجرایی شده و 5 بازرس داریم که با تبلت به محل کارگاه‌ها می‌روند. اکثر ابلاغ بدهی‌های شعبه هم اینترنتی شده، هر چند هنوز ابلاغ دستی هم داریم ولی به سرعت و روزانه انجام می‌شود.» وی در خصوص چالش‌ها و مشکلات پیش روی این شعبه، به کندی اینترنت برای خدمات الکترونیکی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «گاه پیش می آید که ارتباط تبلت بازرسان با شعبه قطع می‌شود و آنان به ناچار به شعبه بازگشته‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به نهضت آی.تی و طرح‌های متنوعی که سازمان تامین‌اجتماعی در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی در دستور کار دارد، لازم است مشکل کندی اینترنت به شکل ریشه‌ای بررسی و برطرف شود.»
رییس شعبه 22 تهران بزرگ می‌گوید: «در اجرای طرح حسابرسی شرکت‌ها با توجه به تعداد شرکت‌های فعال در حوزه عملکردی این شعبه، هر هفته به اندازه گنجایش یک وانت‌بار به حجم پرونده‌های این شعبه اضافه می‌شود به نحوی‌ که در حال حاضر، دو طبقه از ساختمان این شعبه را پرونده‌ها اشغال کرده‌اند.»
وی ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه اوراق همه پرونده‌ها، اسکن و وارد سیستم‌های رایانه‌ای شده، در حال پیگیری مجوزهای لازم برای انتقال پرونده‌های کاغذی، به بایگانی پرونده‌های راکد هستیم تا فضای بیشتر و بهتری برای مراجعان داشته باشیم.»