printlogo


حسین ملکی، معاون بیمه‌ای اداره‌کل شرق تهران بزرگ تشریح کرد
دشواری‌های وصول مطالبات بیمه‌ای

حسین ملکی، معاون بیمه‌ای اداره‌کل تامین‌اجتماعی شرق تهران بزرگ در خصوص آمارهای عملکردی و تعداد و ترکیب بیمه‌شدگان این اداره‌کل گفت: در اداره‌کل تامین‌اجتماعی شرق تهران بزرگ با مجموع 18 شعبه و 28 کارگزاری در حال ارائه خدمات بیمه‌ای به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان محدوده عملکردی این اداره‌کل هستیم. 
وی تعداد بیمه‌شدگان شرق تهران را یک میلیون و 43 هزار نفر بیمه‌شده اجباری، 127 هزار نفر بیمه‌شده اختیاری، 58 هزار و 500 نفر بیمه‌شده حرف و مشاغل آزاد، 3465 نفر قالیباف، 35 هزار و 100 نفر راننده، 44  هزار و 200 نفر کارگران ساختمانی و 13 هزار و 740 نفر مقرری‌بگیران بیمه بیکاری اعلام کرد. 
معاون بیمه‌ای اداره‌کل شرق تهران بزرگ افزود: جمع کل بیمه‌شدگان اصلی تحت پوشش این اداره‌کل، یک میلیون و 400 هزار نفر است که با احتساب افراد تبعی آنان، حدود 3 میلیون و 100 هزار نفر تحت پوشش اداره‌کل تامین‌اجتماعی شرق تهران بزرگ هستند.
وی ادامه داد: در حوزه مستمری‌ها، حدود 271 هزار پرونده مستمری‌بگیر اصلی داریم که شامل 185 هزار نفر بازنشسته، 8  هزار نفر ازکارافتاده و 78 هزار بازمانده می‌شود و با احتساب افراد تبعی تحت پوشش مستمری‎بگیران، در کل در حوزه مستمری‎بگیران بالغ بر 545 هزار نفر تحت پوشش این اداره‌کل هستند.
ملکی، از فعال‌سازی جدی بخش بازرسی بیمه‌ای اداره‌کل تامین‌اجتماعی شرق تهران بزرگ در سال جاری به‌ منظور بررسی مستمر و دقیق وضعیت مقرری‌بگیران بیمه بیکاری خبر داد و افزود: سعی کرده‌ایم با حذف افرادی که من‌غیرحق از خدمات بهره‌مند شده بودند، هزینه‌ها را مدیریت کنیم و علاوه بر تلاش بیشتر برای وصول مطالبات معوق، کنترل خروجی‌ها و مصارف را هم در دستور کار داریم. 
وی ادامه داد: در این خصوص با تلاش همکاران و با قطع پرداختی‌ها به تعدادی از مقرری‌بگیران من‌غیرحق مانند کسانی که اشتغال خود را اعلام نکرده بودند، تلاش کرده‌ایم که از منابع موجود به نحو موثر و برای حمایت از مشمولان واقعی خدمات، استفاده کنیم. 
معاون بیمه‌ای اداره‌کل تامین‌اجتماعی شرق تهران بزرگ افزود: پیش از این اقدامات کنترلی و نظارتی به  شکل سنتی و دستی انجام می‌شد اما در چند سال اخیر اقدامات خوبی در حوزه فناوری اطلاعات انجام شده و وجود سیستم‌های نظارتی الکترونیک باعث شده تا ما ابزارهای نظارتی دقیق‌تر و به‌روزتری برای کنترل و نظارت موثرتر بر وصولی‌ها و مصارف بیمه‌ای در اختیار داشته باشیم.
وی از وجود 125 هزار کارگاه فعال و نیمه‌فعال در محدوده عملکردی اداره‌کل شرق تهران بزرگ خبر داد و افزود: شرکت‌ها و کارگاه‌های چندان بزرگی در شرق تهران وجود ندارد و بیشتر کارگاه‌های این بخش از تهران بزرگ، کارگاه‌های صنفی هستند.
ملکی افزود: پیمانکاران شهرداری و شرکت‌های وابسته به آن از منابع اصلی وصول حق بیمه این اداره‌کل هستند که البته وضعیت اقتصادی فعلی باعث شده اکثر پیمانکاران در حال به پایان بردن پیمان‌ها و قراردادهای سال گذشته و بعضا در حال تعطیل شدن باشند. 
وی تصریح کرد: متاثر از نوسانات نرخ ارز و تحولات اقتصادی اخیر، قراردادهای عمرانی شهرداری‌ها کم شده و در مقابل تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری ما که 13 هزار و 740 نفر یود رو به افزایش است که در سال جاری حدود 7 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
معاون بیمه‌ای اداره‌کل شرق تهران بزرگ ادامه داد: مراکز نظامی زیادی در شرق تهران مستقر هستند که معوقات بیمه‌ای قابل توجهی هم دارند. مثلا تنها شعبه 20 ما حدود 40 میلیارد تومان از مراکز نظامی مطالبه بیمه‌ای دارد اما متاسفانه نمی‌توانیم مطالبات معوقه این مراکز را وصول کنیم. 
ملکی در خصوص چالش‌ها و گلوگاه‌های عملکردی و مالی سازمان تامین‌اجتماعی گفت: ناآشنایی از ماموریت‌های قانونی و سازوکار غیردولتی حاکم بر سازمان تامین‌اجتماعی و برخی انتظارات حمایتی از سازمان، از چالش‌های عمده ما است. مثلا نهادهای قانونگذار متاثر از نگاه حمایتی و بی‌توجهی به ساختار منابع سازمان، طرح‌هایی حمایتی مانند بازنشستگی با 10 سال سابقه بیمه‌پردازی را تصویب و سازمان تامین‌اجتماعی را موظف به اجرای آن می‌کنند که اینگونه قوانین، آینده سازمان را به خطر می‌اندازد.
معاون بیمه‌ای اداره‌کل تامین‌اجتماعی شرق تهران بزرگ ادامه داد: رویکرد حمایتی دولت در زمینه اقشاری چون قالیبافان و کارگران ساختمانی و حق بیمه پرداختی بسیار اندک این نوع بیمه‌های حمایتی، برخی سودجویان را به طمع می‌اندازد که به نحوی با جعل مدارک یا کارهای دیگر، از منابع سازمان به شکل من‌غیرحق استفاده کنند.
وی افزود: در 6 ماهه اول سال جاری، بر اساس بازرسی در سطح دو شعبه این اداره‌کل مشخص شد که هزار و  300 نفر از افرادی که کارت مهارت گرفته و به‌ عنوان کارگر ساختمانی بیمه شده بودند، مشاور املاک بوده یا مصالح‌فروشی داشتند. 
ملکی گفت: به نظر می‌رسد راه مقابله با  چنین سوءاستفاده‌هایی این است که تنوع بیمه‌ای محدود شود تا همه به طور یکنواخت و یکسان، حق بیمه پرداخت کنند. وی با تصریح به اینکه کمک‌های فعلی به برخی مشاغل و اقشار، در واقع کمک از جیب سایر بیمه‌شدگان و اقشار تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی است، گفت: اگر دولت قصد دارد به گروه‌هایی کمک کند، باید راهی کم‌عارضه برای چنین کمک‌هایی پیدا کند. رویکرد فعلی در مورد این کمک‌ها، به زیان صندوق تامین‌اجتماعی و مغایر منافع عمومی سازمان و بیمه‌شدگان است و اگر مشکلی برای تامین‌اجتماعی پیش آید، کل کشور دچار مشکل می‌شود.
معاون بیمه‌ای اداره‌کل شرق تهران بزرگ افزود: در بحث استاندارسازی شرایط کارگاه‌ها، قرار بود با اجرای قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور، طی دو سال شرایط سخت و زیان‌آور محیط کارگاه‌های مشمول این قانون، استانداردسازی شود و عوامل آسیب‌زا از بین برود، اما کماکان شاهد هستیم که سازمان تامین‌اجتماعی و منابع این سازمان که در واقع اندوخته همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران است، جور کم‌کاری و اهمال دیگر دستگاه‌ها را بر دوش می‌کشد.