یادداشت
آشنایی با سامانه هوشمند ارجاع
رامین معتمد مدیر خدمات نرمافزاری حوزه درمان، شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمیناجتماعی
سامانه جدید «نظام ارجاع» سازمان تأمیناجتماعی با هدف حل مشکل سرگردانی بیمهشدگان و کنترل هزینههای درمانی ایجاد شده است. مشکل اصلی فعلی، مراجعه بیمهشدگان به چندین پزشک متخصص، بدون تشخیص اولیه است که منجر به افزایش هزینهها و احتمال خطا یا درمانهای تکراری میشود. به عبارتی، راهاندازی این سامانه «دسترسی عادلانه به خدمات سلامت» را آسانتر کرده است.
بر اساس این طرح، بیمهشده فرایند درمان را با انتخاب پزشک آغاز میکند و پزشک معالج بر اساس معاینه و پرونده سلامت الکترونیک، در صورت نیاز بیمار را به متخصص ارجاع میدهد. این روش از مراجعات غیرضروری جلوگیری کرده و موجب هدایت هدفمند بیماران و کاهش هزینههای تکراری میشود.
سامانه هوشمند ارجاع با حذف صفهای غیرضروری و بهرهگیری از پرونده الکترونیک سلامت، کیفیت و سرعت ارائه خدمات تخصصی را افزایش میدهد. همچنین با مدیریت هوشمند منابع، استفاده بهینه از ظرفیت بیمارستانها و متخصصان امکانپذیر شده است.
اجرای پایلوت این طرح از تیرماه ۱۴۰۴ در استانهای تهران و البرز آغاز شده و فاز دوم با همکاری وزارت بهداشت در حال طراحی است تا ارجاع میان مراکز دانشگاهی نیز در چارچوب هرم ارجاع انجام گیرد.