شهرِ هرت!
محمد تقیزاده روزنامهنگار
«مرد عینکی» پنجمین فیلم «کریم امینی» در مقام کارگردان است، اما نکتۀ جالب اینجا است که تنها فیلم «فسیل» از این کارگردان، فیلم مطرح و به عنوان یکی از پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران مشهور شد و دیگر آثار این فیلمساز از «دشمن زن» تا «گربه سیاه» و «شهر هرت» نتوانستند فیلمهای قابل توجه و با کیفیتی باشند؛ حتی «شهر هرت» که با فاصله کم از فسیل اکران شد، نتوانست موفقیت فسیل را در فتح گیشه سینماها تکرار کند تا ما با فیلمسازی طرف باشیم که موفقیتهای آن خیلی روی روال و کیفیت فیلمهایش نباشد و نتوان تضمین و استانداردی برای کیفیت و فروش فیلمهایش متصور شد.
مرد عینکی از نگاه گونه سینمایی، در ژانر کمدی اکشن طبقهبندی میشود، اما در همین طبقهبندی نیز اما و اگرهایی وجود دارد؛ چرا که در سینمای جهان اینگونه نیست که فیلمهای کمدی اکشن برخی لحظات خود را به سینمای اکشن و برخی مواقع را به کمدی اختصاص دهند و مرز و حد مشخصی در این تداخل گونهها وجود ندارد. این در حالی است که در «مرد عینکی» ما شاهد یک نیمهکمدی و درام هستیم و به یکباره فیلم، فضای اکشن پیدا میکند و موقعیتها و کاراکترهایی که تا چندی قبل کمدی و طنز بودند به یکباره اکشن کار میشوند و فضا و ریتم کار از کمدی به اکشن بدل میشود!
مرد عینکی حساب ویژهای روی حضور و بازی بهرام افشاری بهعنوان بازیگر اصلی فیلم و ایفاگر نقش حلیم، کامبوزیا و داریوش باز کرده است. از سوی دیگر، مدل کلی پیشبرد داستان یعنی اشتباهی گرفتن دو فرد شبیه هم در فیلمهای زیادی از قبیل مرد هزار چهره مهران مدیری نیز وجود داشته است. تنها در یکسوم پایانی فیلم است که نوعی تغییر و به قولی روی دست خوردن تماشاگر رخ میدهد.
مسیر مرد عینکی بهظاهر روند پرفرازوفرودی است و عامریان و امینی در مقام تهیهکننده و کارگردان سعی کردند برای فروش بیشتر و همچنین تنوع و جذابیت فیلم، از لوکیشنهای مختلفی از چین و آمریکا تا اقیانوس هند و دزدان دریایی سومالی بهره ببرند، اما باوجود اینهمه تغییر لحن و فضا و لوکیشن، مرد عینکی همچنان توان و قدرت خلق رویکرد جدیدی ندارند؛ چراکه بیش از آنکه به عمق و حس مخاطب اهمیت دهد به سطح و ظواهر پرداخته و قرار است در این فیلم، حفرهها و ضعفهای فیلمنامه با ریتم تند و کارگردانی صحنههای پرزدوخورد و اکشن، بازی بهرام افشاری در نقش کمدی و اکشن و همچنین دیالوگها و تکهپراکنیهای کلیشهای جبران شود، اما همچنان که گفته شد در لحظات مختلفی از فیلم، نهتنها سرگرمکنندگی و باورپذیری رخ نمیدهد بلکه حس و فکر تماشاگر نیز برای همراهی داستان برانگیخته نمیشود. بله! مرد عینکی نمونۀ کامل ورود سرمایهداری به سینمای ایران است.
مرد عینکی
تهیهکننده: ابراهیم عامریان
کارگردان: کریم امینی
بازیگران: بهرام افشاری، مهدی هاشمی، هومن حاجیعبداللهی، سام نوری، امیر کربلاییزاده
سال ساخت: 1404
مدت زمان: ۱۲۶ دقیقه