محدودیت تبلیغاتی برای شبهرسانهها
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران ضوابط هفتگانهای برای همکاری با رسانهها و شرکتهای تبلیغاتی اعلام کرد. این اقدام پس از گردآوری پیشنهادهای روزنامهنگاران و با موافقت احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انجام شد.
به گفته مرکز روابط عمومی وزارتخانه، این ضوابط با هدف «برقراری انضباط مالی، رعایت قوانین، پیشگیری از انتشار اخبار جعلی و ارتقای شفافیت در ارتباطات رسانهای» تدوین شده است .براساس این بخشنامه، پرداخت به رسانهها تنها باید بر اساس قراردادهای شفاف و واریز به حساب بانکی رسمی انجام شود و صرفاً از بودجه مصوب سازمانهای وابسته صورت گیرد. استفاده از خدمات شبهرسانهها که بدون مجوز فعالیت میکنند، ممنوع اعلام شد و ارائه اطلاعات داخلی سازمان یا مصاحبه در این صفحات مجاز نیست.
همچنین پرداخت هدیه یا هرگونه پاداش به افراد حقیقی برای فعالیت رسانهای در این حوزه مطلقاً ممنوع است. انتشار آگهیهای قانونی مانند مزایده و مناقصه از شمول این ضوابط خارج است. مدیران روابط عمومی سازمانهای وابسته موظف شدهاند هر شش ماه گزارش عملکرد خود را به مرکز روابط عمومی وزارتخانه ارائه دهند. این مرکز پس از تجمیع، نتایج را مستقیماً به وزیر ارائه خواهد داد.
در بخش دیگری از این بخشنامه تأکید شده است که آموزشهای لازم درباره پیامدهای همکاری با شبهرسانهها به مدیران ارائه شود و رؤسا و مدیران عامل سازمانهای وابسته مسئول نظارت بر اجرای این ضوابط خواهند بود. میدری پیشتر در دیدار با روزنامهنگاران به مناسبت روز خبرنگار گفته بود که «شفافیت و رعایت قوانین در همکاری با رسانهها یک ضرورت است و سازمانها موظف به اجرای ضوابط مشخص شدهاند.»